Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CHEVROLET MALIBU 2.0D (2012)

In de Verenigde Staten is de naam zowat even bekend als Golf of Fiesta bij ons, voor Europa lijkt de komst van de Malibu wel een grote première.

CHEVROLET MALIBU 2.0D (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een typische Amerikaan, dat krijgen ze hier toch nooit verkocht?

Er zijn inderdaad maar weinig succesvolle precedenten, maar bij deze Chevrolet Malibu gaat het gelukkig om meer dan een snel snel op het schip zitten van wat exemplaren van een Amerikaans succesproduct. De voor onze showrooms bestemde auto's worden zelfs in Zuid-Korea gebouwd en komen met een dieselmotor die in de VS niet eens in de catalogus staat. Met andere woorden, op papier lijkt dit dus zeker wel een doordacht project rond wat we dan ook als een echte wereldauto mogen zien.

Met toch nog altijd Amerikaanse maniertjes?

Ja en nee. Om te beginnen is er die krachtbron. De Belgische invoerder voorziet niet eens in een benzinemotor, de Malibu wordt hier te koop aangeboden met de 2 liter van Italiaanse origine die we al kennen van onder meer de Opel Astra en Insignia. In de Koreaanse Amerikaan is hij goed voor een vermogen van 160 pk en vooral ook een aardig koppel van 350 Nm bij (of vanaf) 1.750 opm. Veel fleetklanten vallen daar allicht niet meer mee te overtuigen, in een extra zuinige en dus ook nog CO2-vriendelijkere ecovariant wordt immers niet voorzien. Een normverbruik van 5,1 liter per 100 kilometer is overigens niet slecht, maar we hebben elders ondertussen natuurlijk wel al straffere dingen meegemaakt.

En kan je er een bocht mee in en uit?

Dat valt behoorlijk goed mee, zo leerde een eerste kennismaking door ons 'eigen' Henegouwen. Zelfs in combinatie met de zestrapsautomaat zijn de prestaties heel keurig, zo toont de motor zich vooral aangenaam soepel. Bij legale snelwegsnelheden hoor je hem ook niet echt, waardoor het des te meer opvalt dat er nogal wat rijgeluiden zijn. Chevrolet voorzag blijkbaar ook in een Europese en dus aparte afstelling van de ophanging, met MacPhersons voor- en een multilink achteraan overigens wel bij de les. Er is sprake van een zekere rijdynamiek, maar dat vraagt duidelijk zijn offers inzake veercomfort. Nogal wat oneffendheden op die Waalse en straks ongetwijfeld ook Vlaamse wegen worden toch opvallend 'goed' doorgegeven. Iets waar de standaard 18-duimsvelgen allicht ook wel voor iets tussenzitten.




Beetje Amerikaan, beetje Koreaans en vooral helemaal Chevrolet, dat kan dus niet veel kosten.

Ook dat is een simpele vraag met een 'moeilijk' antwoord. Met de manuele zesbak kost de auto 31.799 euro. Dat is makkelijk enkele duizenden euro... meer dan verschillende over zowat even krachtige motoren beschikkende concurrenten, de grote troef van de Chevrolet is dan ook dat je voor dat bedrag meteen een heel rijke uitrusting meekrijgt. Een airco met twee zones, een lederen bekleding van de elektrisch verstelbare en verwarmde zetels, een snelheidsregelaar, parkeersensoren en ook een infotainmentssysteem met navigatie en 7-duims(aanraak)scherm, het zit er allemaal op. Naar echt trendy veiligheidsnufjes, zoals de tegenwoordig zelfs bij kleinere (Europese) middenklassers al opduikende rijvakbewaking, slimme lichten, adaptieve cruise control of verkeersbordherkenning is het wel nog vruchteloos zoeken.




Dus toch nog altijd eerder Amerikaans van inborst. Lees: op technisch vlak nog niet het neusje van de zalm.

Klopt, precies omdat ze hun auto's in de VS heel bewust wat simpeler en dus ook goedkoper maken, zelfs Volkswagen voorziet zijn Amerikaanse Jetta achteraan trouwens nog van een torsie-as. Alleen verkiest de Belgische invoerder om de Malibu enkel met de luxueuze LTZ-uitrusting aan te bieden, waardoor hij toch nog een beetje prijzig wordt. Zeker als je voor de zestrapsautomaat gaat, die kost nog eens 1.500 euro extra. Maar al bij al een verdienstelijke poging van Chevrolet om ook in Europa een stukje van de koek in de hogere middenklasse te proberen inpikken. Met daarenboven, want daar hadden we het nog niet over, een best wel aardig ogend koetswerk en een ruim en gebruiksvriendelijk (met veel bergruimtes) interieur. En ook nog altijd vrij goedkoop ogende plastics, dat blijft evengoed een beetje Amerikaans.

Motor: 1956 cc, L4 (turbodiesel), 160 pk bij 4000 opm, 350 Nm bij 1750 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Prestaties: 213 km/u, 0-100 km/u in 9,7 sec. Normverbruik: 5,1 l/100 km (134 g/km CO2) Prijs: 31.799 euro

 

 

 

In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Malibu

Geschreven door op