Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CHEVROLET TRAX 1.7D 4X4 (2013)

De Opel Mokka is ons al enkele maanden bekend, nu zet Chevrolet er de technisch grotendeels identieke Trax naast. Of voor. Of achter...

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Chevrolet Trax

Meer van hetzelfde, dus. Vraagt dat dan nog om een aparte test?

Zeer zeker, antwoorden ze bij Chevrolet. En ze hebben daar ook wel gelijk. De Amerikaanse en ook nog altijd een beetje Zuid-Koreaanse General Motors-dochter kampt hier met de handicap dat de Trax enkele maanden na de Opel Mokka komt en dus onvermijdelijk voor een déjà vu-gevoel zorgt. Maar bekijk de Trax wat nader, wat wij natuurlijk ook hebben gedaan, en je ontdekt toch heel wat verschillen.

Om te beginnen is er het design. De Trax kreeg dezelfde en dus best wel stoere snoet als andere recente Chevrolets, waarbij een strookje metaal en vooral het bekende merklogo het radiatorrooster in twee stukken lijkt te snijden. In de flanken ontdek je bolle wielkasten, die  evengoed meteen moeten toelaten Trax en Mokka van elkaar te onderscheiden. De Opel oogt wat braver, de Chevrolet wordt verondersteld te herinneren aan de rijke SUV-traditie van het merk. Met de allereerste Suburban zouden ze het genre toen zowat hebben uitgevonden, maar een echte Amerikaan is de Trax natuurlijk niet. Het autootje wordt, net als trouwens de Mokka, in Zuid-Korea gebouwd. Er is ook een variant voor de Noord-Amerikaanse markt, maar die heet Buick Encore en komt uit Brazilië.

Chevrolet Trax

Een echte wereldauto dus, maar dat zijn toch niet altijd de beste?

In Europa komt de Trax terecht in het nog jonge, maar met de Mokka, de Nissan Juke, de Peugeot 2008, de Renault Captur en straks ook nog vergelijkbaar gerief van onder meer Ford en Volkswagen wel al goed 'bevolkt' marktsegment van de compacte SUV's. Vandaar ook de keuze uit drie relatief bescheiden motoren. Het aanbod is voor de Mokka en Trax wel identiek hetzelfde, het telt een atmosferische 1,6 liter van 115 pk, een 1,4 liter met turbo van 140 pk en een 1,7 liter-diesel met 130 paarden. De twee krachtigste motoren bieden de keuze uit voor- en vierwielaandrijving, de 1.6 is er alleen met het eerste.

Over de 1.4 hebben we het uitgebreider in de volgende AutoWereld, voor deze webtest pikten we er de diesel uit. Ondanks het relatief hoge vermogen, maakt die van de Trax beslist geen sprinter. De prestaties zijn correct, maar ook niet meer dan dat. Op een heuvelachtig parcours of bij een flitsend inhaalmanoeuvre verplicht de lange zesde versnelling je soms terug te schakelen en de motor maakt vooral ook behoorlijk wat kabaal. Maar daar wordt nog iets aan gedaan, voor de eigenlijke lancering (in juni) krijgt de wagen nog wat extra isolatiemateriaal mee. Misschien wel omdat er eerder ook al wat kritiek kwam op het diesellawaai in de Mokka. Hoe dan ook, de drukgevoede 1.4 is zeker een te overwegen alternatief voor wie niet enkele tienduizenden kilometers per jaar aflegt.

Chevrolet Trax

En vanbinnen, zit je in een Opel of een Chevrolet?

De Trax biedt zeker voldoende plaats voor vier volwassenen, maar aan een echt ruimtewonder mag je je met een buitenlengte van 4,25 meter natuurlijk niet verwachten. De koffer is 356 tot 1.370 liter groot, dat maakt de auto alvast een pak praktischer dan de trendy Nissan Juke. En behalve de achterbank kan ook de stoel van de voorste passagier worden platgelegd. Het interieurontwerp verschilt ook grondig van dat in de Mokka, het ziet er vooral allemaal wat eenvoudiger en ook goedkoper uit. Met dus ook nogal wat harde plastics, al lijkt de afwerking voor de rest wel correct. Chevrolet is heel trots op het multimediasysteem MyLink dat toelaat je smartphone te integreren. Daar moet je ook de BringGo-app op downloaden als je navigatie wil op het (grote) scherm in de auto. Op papier best wel handig en vooral veel goedkoper dan een klassiek systeem, maar op de testroute in Kroatië ging die BringGo wel enkele keren de mist in. De bediening is ook nogal complex en vraagt behoorlijk wat tijd. Voor nogal wat functies is er ook spraakbediening, maar dat lukt alleen als de smartphone een recente iPhone is.

samen

Het rijgedrag evenaart dat van een klassieke personenwagen van vergelijkbaar formaat nog niet helemaal, daarvoor sleur je iets te veel kilo's mee, ligt het zwaartepunt wat te hoog en is de stuurinrichting iets te vaag. Rolneigingen worden wel goed onderdrukt. We reden met de Trax ook een stukje onverhard, maar die offroad-sessie was zodanig gemakkelijk dat we ze zelfs met een Ferrari hadden kunnen doen. Om maar te zeggen, met een exemplaar met 4x2 waren we even snel thuis geweest. De Trax is geen echt terreinvoertuig, daarvoor zijn ook de bodemvrijheid te beperkt en de overhangen voor en achter iets te groot. Maar er zijn allicht wel klanten die de extra mogelijkheden van zo'n variabele vierwielaandrijving met elektromagnetische meervoudige plaatkoppeling kunnen gebruiken, ze verhoogt bij het stevige bochtenwerk en op glad asfalt in elk geval ook de actieve veiligheid van de wagen. Maar in ons vlakke en doorgaans snel sneeuwvrij gemaakte Vlaanderen is het hoe dan ook veel minder een must, het gros van de klanten zal hier dus wel voor de toch 2.000 euro goedkopere voorwielaandrijving kiezen. Een diesel met 4x4 vraagt trouwens ook om het hoogste LT+-afwerkingsniveau, vandaar een prijs van 23.399 euro.

Chevrolet Trax

Er zijn dus ook goedkopere Trax-versies?

Natuurlijk, er is al een (niet geteste) 1.6 vanaf 16.699 euro. De 1.4T kost minstens 20.199 euro en krijgt dan meteen de LT-uitrusting en de diesel begint bij 19.199 euro. Allemaal met voorwielaandrijving, terwijl tractie- en stabiliteitscontrole, zes airbags, een snelheidsregelaar, een manuele airco en een radio-cd-speler altijd standaard zijn. De uitrustingspolitiek van Chevrolet verschilt trouwens nogal grondig van deze die Opel toepast voor de Mokka. Ze zit iets eenvoudiger in elkaar en de keuze is beperkter, de slimme FlexFix-fietsdrager is op de Trax bijvoorbeeld niet beschikbaar. Maar bij Chevrolet maken ze zich sterk dat zo'n eenvoud voor sommige klanten ook net een troef is. En voor zover je echt kan vergelijken, valt de Trax altijd iets goedkoper uit dan de van een beetje meer prestige genietende Mokka.

Motor: 1686 cc, L4, turbodiesel, 96 kW/130 pk bij 4000 opm, 300 Nm bij 2000-2500 opm Transmissie: vierwielaandrijving, manuele zesbak Prestaties: 188 km/u, 0-100 km/u in 9,4 sec. Normverbruik: 4,9 l/100 km CO2-uitstoot: 129 g/km Prijs: 23.399 euro

In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Trax

Geschreven door op