Herinner je je nog de Dodge Caliber? En de HHR van Chevrolet? Of, om nog een eindje verder terug in de tijd te flitsen, een andere ‘klassieker’ als de Oldsmobile Alero? Prijs jezelf gelukkig als het antwoord op bovenstaande vragen negatief is. Wij volgen namelijk nog steeds therapie om die automobiele uitvindingen uit ons geheugen gewist te krijgen. Waar die vierwielers op het eerste gezicht misschien wel leuk, origineel en zelfs luxueus leken, was het naar Europese normen in de praktijk vaak behoorlijk grote rommel. Ons opgesolferd door that good old United States, waar echt wel andere criteria werden (en worden?) gehanteerd om een auto al dan niet goed of toch goed genoeg te vinden. Een beetje zoals de hamburgers uit de Amerikaanse fastfoodrestaurants. Op het eerste gezicht wel smakelijk, waar wat zit er echt in de kartonnen verpakking? Hoezeer we ze echter ook de vergeetput in wensen, voorgenoemde gezanten werden onze richting uitgestuurd omdat ze het op de thuismarkt meestal net wel goed deden. Onder het motto ‘als het voor de Amerikanen werkt, zullen de Europeanen er ook wel wat pap van lusten’, werden op gepaste tijden nogal wat van die rasechte Amerikanen op het schip naar het Oude Continent gezet. Zie ook het ambitieuze plan van begin deze eeuw om Dodge hier nog eens een stevige comeback te bezorgen. Jammer genoeg, toch voor de Amerikaanse autobouwers, strandde de mars op Europa in al die gevallen dus wel steeds op de verschillende beaches. Maar de internationale automarkt is nu grondig aan het veranderen en ook aan het globaliseren, zo is GM-dochter Chevrolet van een vooral Amerikaanse kaskraker ondertussen uitgegroeid tot een echte wereldspeler. Oppassen dus, als de Amerikanen het ook bij ons nog eens willen proberen met een in Detroit bedacht product. Eentje dat zowaar op onze markten is afgestemd. Want hij mag zijn Stars and Stripes dan al met veel trots dragen, de Malibu die vandaag voor ons staat is in se een verbouwde Insignia. Eentje die dan nog van de band rolt in Zuid-Korea. Promising, indeed