Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / CHEVROLET VOLT : Twee-in-één

De Chevrolet Volt heeft twee tankklepjes: één voor aan de benzinepomp en één voor aan het stopcontact. Het beste van twee werelden combineren, dat is de premisse. Wij gingen een week met Amerika’s groenste jongen op pad om te achterhalen of Chevrolet nu echt het warm water heeft uitgevonden.

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

Dat je met elektrische auto’s niet verder geraakt dan 100 tot 150 kilometer, is de afgelopen jaren snel doorgedrongen tot het collectieve bewustzijn. Zelfs wie nog geen versnellingspook van een ruitenwisserhendel kan onderscheiden, weet dat van die hype in autoland niet alle heil moet worden verwacht, hoe uitstootloos de elektrische auto ook is. Ook de Volt was oorspronkelijk geconcipieerd als zo’n volelektrische auto. In zijn recente boek ‘Car Guys versus Bean Counters’ doet oud-GM-topman Bob Lutz uit de doeken dat hij met die wagen de opmars van Toyota, dat dankzij de Prius in de VS zowat heilig werd verklaard, wou stuiten. Bij General Motors zagen ze dat overigens niet zitten, het debacle met de EV1 nog vers in het geheugen. Het was pas toen Tesla met de Roadster op de proppen kwam, dat ze bij GM beseften: als een bende dot-commers uit Silicon Valley dat kan, dan mogen wij niet achterblijven. Lutz geeft daarbij grif toe dat een van zijn mensen hem zelfs van een veel beter idee overtuigde: maak de aandrijving inderdaad elektrisch, maar zorg voor een normaal rijbereik door een klassieke benzinemotor te gebruiken als stroomgenerator, oftewel range extender. Op zich is dat trouwens geen nieuw concept, diesellocomotieven werken volgens hetzelfde principe. De verbrandingsmotor maakt elektriciteit aan, die vervolgens de wielen doet draaien. En ook auto’s met brandstofcel gebruiken die seriele architectuur. Maar Chevrolet en Opel zijn met de Volt en Ampera die overigens identiek zijn wel de eerste autobouwers die zo’n seriële hybride op de markt brengen. Samen met Fisker, want diens Karma stoelt op hetzelfde principe. Hét voordeel tegenover een elektrische auto genre Nissan Leaf is natuurlijk het extra rijbereik, dat inclusief benzine zo’n 500 kilometer bedraagt. Dat heeft ook het voordeel dat de eisen voor het zuiver-elektrische bereik minder groot zijn, waardoor er minder batterijen nodig zijn. En dat is dan weer goed voor het gewicht en de kosten. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Hebben we met de Volt dan eindelijk dé auto van de toekomst beet? Misschien. Wat we wel al weten, is dat hij een pak duurder is geworden dan GM aanvankelijk wou. Lutz hoopte de Volt in de VS voor 22.000 dollar in de markt te kunnen zetten, maar bij zijn lancering dit jaar was dat opgelopen tot 40.280 dollar of zo’n 30.000 euro. Bij ons betaal je 41.950 euro, al valt er wel een subsidie te rapen (waarover later meer). Wat we nog niet weten, is hoe de Volt zich gedraagt in het dagelijkse leven. Maar dat willen we hier uitvlooien.

In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Volt

Geschreven door op