Automerken tasten voortdurend de grenzen van het mogelijke en ook onmogelijke af, in de hoop nieuwe klanten te verleiden. Net als Nissan, Peugeot, Renault, Suzuki en uiteraard halfbroer Opel (met de technisch identieke Mokka) is de Chevrolet Trax een B-segmenter die letterlijk en figuurlijk een tandje hoger werd opgekrikt. Sommige van die wagens zijn ook verkrijgbaar met 4x4, maar het zijn meestal wel de tweewielaangedreven varianten die de kassa’s moeten doen rinkelen. Zo wordt de hele markt overspoeld door autootjes die eigenlijk nog verder naast de kwestie zijn dan GAS-boetes voor panfluitende mindervalides. Een 4x4 die niet echt een 4x4 is, het lijkt altijd al een beetje raar. Maar als zoiets echter binnen de contouren van het gemiddelde stadswagentje valt, wat moet een mens daar dan mee? Je stoerder voordoen dan de werkelijkheid? Lastig, als je bijna even hoog als lang bent. Vraag dat maar eens aan Danny DeVito. Het is haast even vreemd om extra plastics op een auto te plakken en hem enkele centimeters hoger op zijn pootjes te zetten om dan te pretenderen dat het een echte berggeit is. Fiat maakt het helemaal bont met de 500L Trekking, op het eerste gezicht toch vooral een gewoon 500’tje dat onachtzaam werd opgeblazen. En van een 4x4-versie is hier zelfs helemaal nog geen spoor. Toch komen de Chevrolet Trax en de Fiat 500L Trekking precies door die totaal andere aanpak weer in elkaars vaarwater terecht voor een duel op het scherp van de snede. Of niet? Een kleine SUV zonder echte SUV-mogelijkheden van Chevrolet versus een Fiat-familiewagentje dat er een beetje SUV wil uitzien, wat gaan we kiezen?
het is ver zoeken naar een dartel randje bij de Trax. De 500L is eigenzinnig, speels en soms ook lichtjes irritant.