Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Citroën C4 Cactus 1.2 Puretech 110 EAT6 (2018)

Citroën knipte de stekels van de Cactus in de hoop hem zo meer in de smaak te doen vallen bij het C4-publiek. Of dat dan lukt? AutoWereld doet de test.

24.050 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De eerste, echte Citroën nouveau style. Een ietwat kek SUV-je dat de wereld verdeelde in haters en lovers. Ging je er niet van over je nek, dan was de kans groot dat je er één op je oprit had staan, zoiets.

Om een Captur of 2008 het leven zuur te maken, miste de Cactus slagkracht, maar binnen de eigen rangen bleek de curieuze C4 een populaire jongen. Met, bijgevolg, een aardige achterban.

Zieltjes die niet alleen werden gewonnen omdat de Cactus visueel eens iets anders was of omdat hij met zijn retroaccenten bij heel wat citrofielen de juiste snaar wist te betokkelen. Nee, een groot deel van het succes schuilde in de ratio die verweven zat in de kolder: voor zijn prijs leverden de Fransen je immers behoorlijk wat waar.

Een verhaal dat nu een interessante wending krijgt. Citroën ziet een grote toekomst voor de Cactus en wil de bijgewerkte versie van zijn crossover opwaarderen. Een promotie van het B- naar het C-segment die echter meer conventionalisme vergt. Vandaar dat de Fransen stevig aan het snoeien gingen, met als belangrijkste wijzigingen voor de Cactus anno 2018:

  • Het verkleinen van de prominente Airbumps tot kleine stootstrips onderaan de portieren.
  • De introductie van de dempers met hydraulische stops en de comfortzetels, beide behorend tot het Advanced Comfort-pakket.
  • een aantal hiaten in de (veiligheids)uitrusting zijn gedicht.

Nu je het zegt, de Airbumps zijn inderdaad verdwenen. Was daar een specifieke reden voor?

Ja, al dien we daarvoor eerst wat achtergrondinfo op te diepen. Te beginnen met de carrière van de gewone C4. Die loopt op z'n einde zonder dat er een echte opvolger klaar staat. Vandaar dat Citroën besliste die rol (tijdelijk?) toe te bedelen aan de Cactus. Alleen, door diens uitgesproken vormgeving, was die niet ieders meug. 

Een conventionalisering van de looks drong zich dus op, te beginnen met die plastic luchtkussens op de flanken. Pas op, helemaal verdwenen zijn ze niet, maar met de bijrol die ze nu hebben gekregen, hadden de Fransen die Airbumps wat ons betreft ook gewoon mogen laten vallen.

Het is dus gedaan met lachen, ongeacht of het om dan wel met de Cactus was. Er heerst zelfs wat tristesse, eentje die de hertekende achterlichten misschien nog het best samenvatten. Ze maken er de kont van de Cactus zeker niet lelijker op, maar de sympathie die er voordien met tonnen afstraalde, is met de opsmuk wel van de klep geveegd.

Past de Cactus qua praktisch vernuft dan wel bij de middenklassers?

Eigenlijk niet. Technisch werkten de Fransen immers rond dezelfde fundamenten waardoor versie 2.0 komt met nagenoeg dezelfde afmetingen. Dat betekent concreet dat zowel de wielbasis van 2,54 meter als de kofferinhoud van 348 liter in dit segment onder 'petieterig' vallen.

Overigens valt de Citroën op nog wel meer facetten uit de toon. Geen toerenteller, geen tweezonige airco, zelfs geen conventioneel te openen ramen achteraan. De Cactus grossiert in een karigheid die niet past bij een middenklasser. 

Met dat Advanced Comfort moet de Cactus toch de grenzen van het B-segment kunnen overstijgen?

Klopt. En dat vergrote welbehagen is meteen de hoofdreden om je vandaag een Cactus aan te schaffen. Te beginnen bij de nieuwe dempers. Het principe dat die hanteren is dat de kunststof blokken die de in- en uitgaande slag moeten stoppen zich vervangen zien door twee met olie gevulde kamers.

Doordat die mee 'inveren' verteren die bruuske demperbewegingen een heel stuk beter. Bij Citroën spreken ze van een moderne interpretatie van de hydropneumatique van weleer, al zouden we het zover niet willen drijven.

De MacPhersons voor- en torsieas achteraan hebben ons namelijk een aantal keer onaangenaam verrast middels een duidelijke ‘boenk’ en een paar welgemikte stompen. Wat niet wegneemt dat er in dit segment, en dan hebben we het weldegelijk over de C-klasse, niemand ook maar in de buurt komt van het dempend vermogen van de Citroën.

Nu goed, we hebben an sich geen probleem met het gevonden compromis omdat die zogenaamde Progressive Hydraulic Cushions evenzeer voorzien in een gezonde onverzettelijkheid. Uiteraard rol je meer in bochten dan de eerder vermelde uitdagers, maar het gekantel is nooit van die aard dat het het tempo zou beïnvloeden.

Al heeft dat waarschijnlijk minstens evenveel te maken met het manco aan vermogen. de 1,2 liter-driecilinder overleefde de generatiesprong en voorziet bijgevolg nog altijd in 110 pk en 205 Nm. De evenzeer gekende en door Aisin gebouwde EAT6-zestrapsautomaat nam in deze het schakelwerk voor zijn rekening.

Een combo die de Cactus eigenlijk best ligt omdat er een onthaasting vanuit gaat die past binnen het comfortverhaal dat de Fransen op willen hangen. De 10,9 seconden van 0 tot 100 km/u heten dan ook niet wereldschokkend, zijn top van 188 km/u geen record, maar het volstaat ruimschoots om mee te schuiven met de stroom zonder de zuigers al te zeer op stang te jagen.

Het moet wel gezegd dat de 7,7 liter per 100 km benzine die we tijdens onze testweek klokte niet meteen aansluit bij die gematigdheid. Een liter minder had eigenlijk wel gemogen.

Er was ook nog iets met de zetels, niet waar?

Absoluut, want die zijn een minstens even belangrijk onderdeel van dat Advanced Comfort-programma. De stoelen zijn immers niet alleen getailleerd naar de retroambiance die heerst in het interieur, vlij je erin en ze voelen ook helemaal jaren '70.

Lijf en leden zakken zachtjes in de geheugenmousse alsof je net je kont in een comfortstoel hebt geposteerd. Met dat verschil dat het doorzakken na een tijd niet begint te vervelen. De bedrading staat strakker gespannen op plekken waar je als chauffeur steun verwacht (rug, schouders,...), wat finaal resulteert in een zachter aanvoelende stoel die desondanks toch de nodige houvast biedt.

Hoe zit het met de prijzen? Is de Cactus nog altijd een koopje?

Eigenlijk niet meer. De basisversie van ons testmodel kost minstens 23.750 euro. Prijzen die gangbaar zijn bij de middenklassers, dus daar geen klachten. Tot je kijkt wat je daarvoor dan in ruil krijgt. Zoals je daarnet al kon lezen, zijn er een aantal essentiële zaken niet voorhanden en dat verhaal krijgt geen wending als ook de opties erbij worden gehaald.

Wie tuk is op bling genre LED-koplampen, een adaptieve snelheidsregelaar of een parkeerassistent hoeft de brochure van de Cactus zelfs niet eens open te slaan. Akkoord, het niet hebben van dergelijke extra's maakt de Citroën daarom niet perse slechter. Maar het is wel een zwaktebod dat in het dog-eat-dog-wereldje der middenklasser sowieso in het nadeel zal spelen.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De Fransen proberen een volwassenheid te knopen aan een concept dat zijn populariteit net dankt aan een uitgesproken kindsheid. Alleen, door het weghalen van dat speels randje, schraap je meteen ook de oppervlakte weg die de tekortkomingen maskeerde.

Wat dan uiteindelijk bloot komt te liggen weegt - ondanks de originaliteit van het dempingsontwerp, de stoelen en de interieuraankleding - niet genoeg om in het C-segment een rol van betekenis te kunnen spelen.

In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Cactus

Geschreven door op