Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Land Rover Discovery Sport D240 (2020)

Land Rover poetste zijn Discovery Sport wat bij. Overigens zowel esthetisch als mechanisch. Of dat voldoende is om de familiale moddervreter het nieuwe decennium in te loodsen? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De midlifefacelift van de Discovery Sport. Een update die hem terug doet aansluiten bij de hedendaagse merkstijl en de SUV tegelijk een CO2-vriendelijker brevet bezorgt.

Nog om te onthouden zijn:

  • Het mild hybrid-systeem met 48-volttechnologie voor zowel de diesel- als de benzineversie van de 2.0-Ingenium.
  • De nieuwe automaatbediening. Weg is de ronde knop, vanaf nu schakel je opnieuw met een pook.
  • De digitalisering van de tellerpartij. Net als bij de laatste lichting Range/Land Rovers projecteert nu ook de Discovery Sport zijn info binair.
  • De multifunctionele aircobediening. Naast de temperatuur regel je met die knoppen namelijk ook de zetelverwarming én de setting van het Terrain Response 2.

Kortom, het is vooral een esthetische update. Of weet de ‘nieuwe’ Discovery Sport toch te verrassen?

Eigenlijk wel. Door het aangepaste onderstel wordt de SUV een beetje stijver en aan het stuur valt vooral op dat de dieselmotor stiller is, met dank aan een betere geluiddemping. De Discovery Sport laat zich een stevig tempo dan ook welgevallen. Zonder dat je daarom de Macans of Stelvio’s van deze wereld moet gaan uitdagen.

We zouden in deze Land Rover dan ook eerder de kaart trekken van het comfort, wat kan door de adaptieve dempers bij te bestellen. Of weg te blijven van die 21-duimers. Ze zien er ongelofelijk knap uit, maar dat esthetisch genot laat zich wel cashen in dempingsgemak.

In die zin is de 2 liter-diesel met zijn 240 pk en 500 Nm, gevoed aan de vier wielen via een negentrapsautomaat, misschien iets te veel van het goede. Begrijp ons niet verkeerd, we hebben ons kostelijk geamuseerd met het overschot aan vermogen waar die vierpitter je op trakteert. Alleen slikte die geestdrift elke 100 kilometer ook gemiddeld 9,4 liter aan diesel weg.

Is er dan geen zuiniger alternatief beschikbaar?

Dat komt er aan, al zal het nog even wachten zijn vooraleer die plug-inhybridevariant ook daadwerkelijk in de cataloog staat. 

Tot die tijd zouden wij onze heil dan ook zoeken in de 180 pk-versie van dat Ingenium-blok. Die bewijst immers dat hij even goed raad weet met de 2,1 ton die de Disco nog altijd weegt, zonder dat daarom af te straffen aan de pomp.

Wat vinden jullie van de interieurupdate in de Discovery Sport?

Optisch is die bijzonder geslaagd, een compliment dat evenzeer uitgaat naar de opgewaardeerde afwerking. De bijkomende schermen en betere materialen geven de Discovery Sport een cachet dat hij eerder ontbeerde.

Zonder daarom te verzaken aan zijn praktische gemak. De achterbank valt nog altijd te verschuiven, de koffer blijft afdoende groot en als je dat zou wensen, kan je je Discovery Sport nog steeds omtoveren tot een zevenzitter.

Toch blijven er ook verbeterpunten. Zo blijft de bedieningssnelheid van het infotainment een heikel punt. Pas op, er werd weldegelijk aan gesleuteld, maar hoewel duidelijk rapper dan voorheen, blijft het systeem achterlopen op zijn concurrenten.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

In de eerste plaats dat de Discovery Sport onderschat is geweest. En misschien nog altijd wordt. De vernieuwde kennismaking met de facelift bewees immers opnieuw dat de Land Rover gezegend is met een stel uitstekende kwaliteiten, zowel op praktisch, terreinkundig als rijtechnisch vlak.

Punten die hem veel meer shortlistplekken zouden op moeten leveren dan vandaag het geval is. Misschien dat de plug-inhybride dat tij eindelijk eens kan keren?

 

Geschreven door op