Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / DACIA LOGAN MCV TCe 90 (2013)

De Dacia Logan MCV mocht zijn werkplunje inruilen voor een net pak. Inclusief pochette. Hij ziet er alleszins chiquer uit. Hopelijk betekent dat niet dat hij ook duurder is...

DACIA LOGAN MCV TCe 90 (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Maak je geen zorgen. Maar het is niet omdat hij goedkoop is dat hij er ook zo moet uitzien, niet waar? We vragen ons wel af wat het idee was achter die twee zwarte strips naast de achterruit? Veel cheaper dan die plastieken latten wordt het namelijk niet.

Nu goed, buiten die stylistische miskleun surft het design van deze break vooral voort op de stijl die de Sandero eerder al aanhield. Vandaar dat de Fransen zelf spreken van een Sandero met koffer, al kan je je dan wel de vraag stellen waarom het ding nog steeds als Logan MCV door het leven moet?

Dacia_44671_global_en

Als de Logan MCV in essentie een Sandero is, valt die lijn dan overal door te trekken?

Yep. Zo hoeft het niet te verbazen dat hij ook diens boordplank integraal overneemt. Veel stelt dat nog steeds niet voor, maar alles wat je nodig hebt, is beschikbaar. Zelfs navigatie, parkeersensoren en een snelheidsregelaar, extra uitrusting waarvoor je uiteraard dient te klimmen op de aankledingsladder.

Al is dat natuurlijk niet de hoofdreden waarom je zou investeren in een Logan MCV. Die ligt, zoals gebruikelijk, achter de standaard in twee delen neer te klappen achterbank. Met 573 liter kan je al het een en ander vervoeren, transportruimte die als alles neergaat uit te breiden valt tot een aanzienlijke 1.518 liter. Een logisch gevolg van de groeistuit van 43 centimeter ten opzichte van de Sandero.

Dacia_44683_global_en

En waarom zouden we dan moeten kiezen voor de TCe 90?

De 0.9 TCe is een van Renaults technologische neusjes van de zalm, topmechaniek die ondertussen ook al een tijdje bij Dacia is ingeburgerd en nu dus logischerwijs ook de overstap maakt naar de Logan MCV. Met zijn 90 pk heeft het 0,9 liter grote en door een turbo van extra zuurstof voorziene driepittertje nauwelijks moeite om de 1.113 kilo van de grote Dacia vlot te houden.

Je houdt er dus niet alleen een redelijke tred op na, met een 0 tot 100 km/u-sprintje in 11,1 seconden, mits wat moeite zou je ook niet al te ver mogen stranden van het opgegeven verbruik van 5 liter per 100 kilometer. Daar helpt de Eco-knop je desgewenst wel mee.

En het wordt nog beter. De Logan MCV steunt, zoals de rest van de Dacia-familie, op MacPhersons voor- en een torsieas achteraan die bijzonder vergevingsgezind staan afgesteld. Daardoor tackel je met sprekend gemak pokdalig asfalt. Van het type dat je in ons land dus in overvloed vindt. Comfort met een grote C en dat dus voor een fijn prijsje. Vind elders immers maar eens een soortgelijk aanbod voor minder dan 10.800 euro.

 Dacia_44686_global_en

Motor: 899 cc, L3 (turbobenzine), 66 kW/90 pk bij 5250 opm, 135 Nm bij 2500 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele vijfbak Prestaties: 175 km/u, 0-100 km/u in 11,1 sec. Normverbruik: 5,0 l/100 km CO2-uitstoot: 116 g/km Prijs: 10.800 euro

 

In dit artikel : Dacia, Dacia Logan

Journalist AutoGids/AutoWereld