Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Dacia Sandero 1.0 SCe

De Dacia Sandero is opgefrist en krijgt een nieuwe atmosferische driecilinder. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Eenvoud siert de Dacia Sandero, daarom past deze nieuwe atmosferische driecilinderbenzine hem als wortelstomp bij worst. Tegelijk geven de Fransen hem nog eens een opknapbeurt. Kort samengevat:

  • Nieuwe 1.0-driecilinder van 75 pk
  • Licht veranderde neus met hertekende koplampen
  • Wat extra uitrusting

Dit is dan de 0.9 TCe, maar dan zonder turbo?

Neen, deze 1 liter heeft eveneens drie cilinders maar heeft verder niets gemeen. We spreken hier over een Europese variant van de B4D-motor die in Indië onder meer gebruikt wordt in de Kwid. Deze heeft dubbele variabele kleppentiming en gereneert 75 pk en 97 Nm.

Niets om het water van in de mond te krijgen, gelukkig weegt de Sandero niet meer dan een goede ton. Niettemin heb je meer dan 14 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te trekken. Goed genoeg voor stedelijk gebruik dus, maar een krappe snelwegoprit zouden we er liever niet mee doen.

Maar het kost dan ook niet te veel?

Neen, voor 7.990 euro ben je ermee weg. We spreken dan wel over de basisversie, dus zonder centrale vergrendeling of radio, laat staan airco.

Een basisprijs die nog steeds dezelfde is als bij de lancering destijds, ondertussen inclusief verplichte zaken als ESP of bandenspanningscontrole. De onverwacht grote verkoopsaantallen houden ondertussen de kostprijs voor de Fransen in toom.

De meeste Sandero's worden overigens wel verpatst met de hogere uitrustingsniveaus.

Verder dus vooral kleine nieuwigheden?

Inderdaad, Dacia voegt stapje bij beetje extraatjes toe aan het gamma. We spreken over zaken als verlichting in het handschoenkastje of een centrale armsteun voor de chauffeur. Geen wereldschokkende zaken, maar in het licht van de doodeenvoudige bouw zijn het welkome extra’s.

Sterker nog, zelfs een parkeercamera, 12V-aalsuiting achteraan of vertrekhulp op hellingen (standaard) maken hun intrede. De schakelaars van de elektrische ruiten verhuisden bovendien naar de deuren. Het stuurwiel is nieuw.

Ach ja, we zouden haast de vernieuwde bumpers en lichtblokken vergeten. Vooral die laatste geven de Sandero een gesofisticeerder voorkomen.

Het AutoWereld-oordeel?

Een geweldenaar is die nieuwe driepitter nou niet bepaald, maar in dat opzicht staat hij de Sandero wel. Ben je qua stadswagens gewend aan de laatste standaard in verfijning, zoals in de VW Polo, Honda Jazz of Renault Clio, dan is dit een stapje terug in de tijd. De lagekosten-aanpak vergt onvermijdelijk offers.

Maar voor zijn prijs die deze Franse Roemeen zijn werk helemaal goed, zonder meer. Van A naar B trekken, aan een gezapig tempo en met een behoorlijk comfort. Als het niet meer moet zijn, klop dan aan ten huize Dacia.

In dit artikel : Dacia, Dacia Sandero

Geschreven door op