Wat is dit?
De Dacia Duster werd eind 2017 volledig in het nieuw gestoken. Of toch bijna, want de basis is Dacia toch nog bij het oude model gaan halen. Wel heeft de Duster voortaan een fris design, zowel van buiten als van binnen, en nu ook nieuwe turbomotoren. De 1.3 turbo-viercilinder die Renault en Mercedes gezamenlijk hebben ontwikkeld, heeft zijn weg teruggevonden onder de motorkap van de prijskraker der SUV’s. Je kan hem in twee smaakjes krijgen: met 131 of met 150 pk. De motor is steeds gekoppeld aan een manuele zesbak en drijft enkel de voorwielen aan. Wij reden met de 131 pk sterke versie, die tot 1.500 kilo kan trekken.
Onze Duster krijgt Techroad-badges opgeplakt, wat Dacia-taal is voor ‘bijna full option’. Het is de duurste versie, vanaf 18.200 euro, maar veel heb je niet meer te wensen achter het stuur. Een Media Nav-systeem met Android Auto en Apple CarPlay zit er op, net als een achteruitrijcamera, 17 duim grote velgen en allerlei rode accentjes. De airco blaast automatisch en er zit zelfs een cruisecontrole in.

Wat verandert er?
De turbobenzine rijdt best vlot, zoals je wel kan verwachten van 131 pk en 240 Nm op een gewicht van zo’n 1.300 kilo. 0 tot 100 km/u is achter de rug in 10,4 seconden, maar als de turbo op gang is, zijn het vooral de hernemingen die indruk maken. Ons testverbruik van 7,3 l/100 km is niet slecht, maar heel zuinig zouden we het ook niet noemen.
Toch zou een minder krachtige motor beter bij de Duster passen. De SUV heeft zijn koetswerkbewegingen niet erg goed onder controle, waardoor je wel erg nadrukkelijk stijgt en duikt bij gas geven en remmen. En bij volgas mag je ook rekenen op een portie koppelstuur. Dat het bochtengedrag ook gecompromitteerd is, moeten we er niet bij vermelden.
Over de Techroad-uitvoering hebben we niets dan lof, daarmee is de Duster echt wel goed uitgerust voor nog altijd minder dan 20.000 euro. We zouden verder nog drie dingen aanvinken op de optielijst: een mooi kleurtje (het blauw van onze testwagen kost 400 euro), zetelverwarming (voor 300 euro) en de 360°-camera (voor 250 euro). Dan kom je aan een totaalprijs van 19.150 euro, helemaal geen slechte deal voor een SUV inclusief bijna alle opties met 131 pk.

Conclusie
Dacia blijft de budgetkoning. Toegegeven, zelfs als Techroad is de Duster niet vies van goedkope plastics en een minder evenwichtig onderstel, maar nergens anders vind je evenveel auto voor je geld. Als elke cent telt, kan je natuurlijk nog steeds voor een goedkopere uitvoering gaan. De nieuwe motor doet zijn werk goed, maar misschien zelfs iets té goed voor het chassis van de Duster.