Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X4 M Competition (2019)

BMW heeft nog wat meer peper in zijn X4 gepompt. Een ware M die de bakens in zijn segment hoort te herpositioneren. Of de Sports Activity Coupé daar dan in slaagt? AutoWereld doet de test.

92.800 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De allereerste M die BMW van zijn middenklasse-SUV – excuus, SAC – afleidt. Op algemene vraag van de klanten die klaarblijkelijk in grote getallen zaten te wachten op een X4-met-ballen.

Overigens had BMW er zich makkelijk vanaf kunnen maken. Gewoon even de mechaniek van de M3/M4 in de neus van de SUV-coupé gieten en klaar was Heinz.

Een makkelijkheidsoplossing die ze in München echter aan zich voorbij hebben laten gaan, waardoor deze X4 zich kenmerkt door:

  • Een volledig nieuwe 3 liter-zes-in-lijn, met 510 pk en 600 Nm (voor de Competition) meteen ook de krachtigste zespitter die het merk ooit in serieproductie heeft gehad.
  • Een koelinstallatie en olietoevoer die het merk is gaan ontlenen in de racerij.
  • Een stijvere onderbouw met verstevigingen van motorbaai tot achtersteven.
  • Een van de M5 overgenomen M xDrive dat het vermogen enkel maar naar voren transfereert als de achterwielen er echt geen blijf meer mee weten.

De concurrentie:

  • Die is bijzonder stevig, gezien zowat iedereen die enigszins in de premiumbusiness zit, zo’n hot SUV in de aanbieding heeft. Moeten we in dat aanbod een schifting maken, dan springen spontaan de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio en Porsche Macan Turbo/GTS in gedachten.

Testomstandigheden:

  • Ergens in het hinterland van New York woont een vriendengroep met een teveel aan geld en land. Dat resulteerde in de Monticello Motor Club, waar de buddy’s zich uit kunnen leven op een 5,9 kilometer lang circuit. Na een paar ommetjes met de X4 M Competition is ons vriendschapsverzoek officieel ingediend.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Toronto Red
  • Opties: Teveel om op te noemen. Al is de Competition an sich ook een extra, met als belangrijkste elementen de specifieke 21-duimers, sportstoelen, wat zwarte exterieurdetails en de sportuitlaat (al kan je die laatste, door op te leggen, ook krijgen op de gewone X4 M)
  • Banden: Michelin Pilot Super Sport (255/40 R20 voor- en 265/40 R21 achteraan)

Leuke weetjes:

  • De bijzonder opwindende bas die bij het starten vanonder de achterbumper komt gerold, ontstaat eigenlijk uit een ecologische missie. De partikelfilters moeten namelijk zo snel mogelijk op temperatuur raken en dat vergt, kortstondig, een hoger en bijgevolg beter klinkend toerental.
  • Michelin had 800 prototypes nodig vooraleer het met deze sloffen aan is komen draven. Mocht je willen weten of je de goede Pilot Sports hebt: zoek naar het sterretje naast de maat. Da’s namelijk het symbool voor BMW-specifieke rubbers.

Een nieuwe motor? Is die 3 liter dan zoveel anders dan de B58 (X4 M40i) of S55 (M3/M4)?

Met die laatste heeft de S58, zoals de zes-in-lijn intern werd gedoopt, geen vijs gemeen, met de B58 deelt hij amper 10 procent van zijn onderdelen. Je kan dus inderdaad wel stellen dat het om een volledig nieuwe molen gaat.

Nu, dat heeft BMW uiteraard niet gedaan omwille van een nijpend pk-tekort van de huidige motorische lichting. Het is eerder wat die paarden finaal de atmosfeer injagen dat de Duitsers noopte tot deze mechanische omwenteling.

Met de twee partikelfilters net na elkaar kan je NOx-gewijs alvast op beide oren slapen. Na een dikke 30 seconden ligt alles wat ook maar enigszins je gezondheid kan schaden, aan banden voor het de uitlaat uit kan rollen.

Mooi, al is dat uiteraard niet de reden waarom je gaat shoppen voor een M. Naast zijn zorg voor het milieu dient de 3 liter ook vermogensgewijs te presteren. Het moet gezegd, de zes-in-lijn stelt allerminst teleur.

Van 480 pk voor de gewone X4 M klimt de cavalerie tot 510 pk in deze Competition. De 600 Nm aan koppel blijft wel ongewijzigd, net als het maximale toerental dat in beide gevallen piekt op 7.200 opm.

Serieus verschil wel. Hoe speelde BMW dat allemaal klaar?

Door een reeks van verbeteringen, eigenlijk. De krukas bijvoorbeeld. Die is nu gesmeed, komt bijgevolg met een grotere torsiestijfheid en kan daardoor meer vermogen wegzetten.

De cilinderkop is nog zo’n mooi voorbeeld. De mal van diens kern rolt uit een 3D-printer, wat geometrische vormen toelaat die niet mogelijk zouden zijn met de traditionele gietprocessen. Een nieuwe modellering die zorgt voor een betere koeling van de kop en zijn cilinders, waardoor de inspuitdruk dan weer omhoog kon. Voor wie het zou willen weten: die staat nu op 350 bar.

De twee monoscrollturbo’s dan. Lichter, compacter en krachtiger nemen die elk een cilinderbank voor hun rekening. Evenwel niet vooraleer de lucht langs een indirecte intercooler is gepasseerd. Die laatste mag voor zijn werking dan weer de bijkomende radiatoren danken die naast de centrale koeler staan geplaatst.

Over de koeling gesproken: ook de motor- en transmissieolie kunnen reken op bijkomende verluchting. Het carter zit bovendien opgedeeld in een grote en een kleine kamer waarbij die laatste, als daar nood toe zou zijn, wat van zijn koude(re) inhoud over kan pompen naar de hoofdbak. Een dergelijke oliepan heeft zijn nut eerder al bewezen in de racerij en zou nu ook de X4 van afdoende smering moeten kunnen voorzien als je er langdurig de zweep oplegt.

Rijdt de X4 dan ook zoals het een M betaamt?  

Ja en nee. Het chassis werd afdoende verstevigd met naast een balk in de motorbaai ook bijkomende langsverbindingen achteraan.

In combinatie met de stijvere stabilisatorstangen, de adaptieve dempers, het van de M5 overgenomen M xDrive (dat het vermogen zoveel mogelijk naar de achterwielen stuurt) én het elektronische gestuurde M differentieel op de achteras creëert dat van de sowieso al niet mis sturende X4 een ware race-SUV.

Alleen wil dat niet automatisch zeggen dat dit een hoger op zijn poten staande M4 is. Als Competition weegt de X4 dik 2 ton, gewicht dat zich niet zomaar laat wegcijferen. En dan is er nog het hogere zwaartepunt om mee rekening te houden, evenals het feit dat BMW het nagelaten heeft de vierwielsturing of de actieve antirolstangen in het gevecht te gooien (naar verluidt zou dat de X4 M te duur hebben gemaakt).

Er zijn dus fysische wetten die zich na een tijd manifesteren en waar de SUV Coupé, hoe goed hij ook mag zijn, niet omheen kan. Of om het iets concreter te maken: de X4 lust wel wat circuit, maar dat vergt zowel van de chauffeur (perfecte rijlijnen) als de BMW (voornamelijk de rubbers en remmen) bijkomende inspannigen dan wel offers.

Naar we vermoeden is zon X4 M Competition ook niet gratis?

Duh, wat had je nu gedacht? Overigens moet ons daar wel iets van het hart. Anders dan de M2 en M5, waar de Competition-versies een andere chassisafstelling krijgen, wijzigt bij de X4 enkel het vermogen en het uiterlijk als je de opstap beslist te maken.

De Competition is, met andere woorden, een puur marketingverhaal dat 4.000 euro meer uit je zakken hoopt te kloppen. Met als enig bijkomend nut, naast de bijkomende 30 pk, de sportuitlaat.

Mocht het ons geld zijn, wij zouden dan ook opteren voor de gewone X4 M (92.800 euro), 1.500 euro extra uittrekken voor de M Sportuitlaat (doen, want wat een geweldige grol produceert die, zeg!) en dan gewoon softwarematig het vermogen op laten trekken tot 510 pk.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

We moeten eerlijk zeggen dat we wat op onze honger zijn blijven zitten. Niet qua motorische kunde, overigens. BMW heeft zijn naam alle eer aangedaan met deze nieuwe 3 liter, een fijn staaltje mechaniek waar we ongetwijfeld nog dolle momenten mee gaan beleven.

Rijtechnisch echter hadden we, zeker van een Competition, meer verwacht. Een vooruitzicht ingegeven door de M5 en M2 wiens sportievere alter ego’s bewezen hebben tot wat zo’n sportiever getunede M in staat is. Niet zo bij de X4 die, hoewel bijzonder potig, niet de finesses van de eerder vermelde Porsche Macan of Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio voor kan leggen.

Alle inspanningen ten spijt blijft er een soort logheid sluimeren in het geheel wat zich bij stevig karren al snel vertaalt in weggevreten rubber, natte t-shirts en overwerkte elektronica.

De boost die je imago krijgt van deze X4 zal dan ook maar zolang duren tot je gepasseerd wordt door minder performant/goedkoper gerief.

In dit artikel : BMW, BMW X4

Geschreven door op