Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X4 xDrive30i (2018)

Veel meer dan een X3 met platter dak en sportievere standaarduitrusting was de vorige X4 niet. Dat heeft BMW met de nieuwe generatie willen bijpunten.

57.500 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

'Omdat we voluit mikken op de Porsche Macan. Niet de Mercedes GLC Coupé', aldus Joachim Dunkel. De projectverantwoordelijke voor de X4 gaat verder: 'Voorbij de A-stijl is alles anders naast de X3.' De eerste generatie, waarvan er vlotjes 200.000 stuks de fabriek verlieten, was te schatplichtig aan zijn donormodel. Omdat de X3 al zo'n vier jaar bestond toen zijn coupévariant ten tonele verscheen. Deze keer werden beide modellen parallel ontwikkeld, waardoor de X4 een sterker eigen karakter heeft gekregen. Als in:

  • Wijder spoor (+3 centimeter)
  • Langere wielbasis
  • Sportdifferentieel M5 op M-modellen
  • Sportstuur- en chassis standaard

Huisvest de X4 op een aparte module?

Dat nu ook weer niet. OKL staat er op zijn platform te lezen, en dat is natuurlijk hetzelfde als onder de X3 alsook de 5-, 6- en 7 Reeks. Met dubbele driehoeken vooraan en een vijflink achteraan gebruikt de X4 dus een set-up die zijn strepen al verdiend heeft. Maar, belangrijker, die nu dus ook van meet af aan werd bijgespijkerd om de atletischere kant van deze verhoogde coupé uit de verf te doen komen. Best geslaagd nog is e gewichtsverdeling. Die is netjes fiftyfifty.

De stijl draagt het ook uit. Niet langer zomaar een X3 met ingedrukte dakhemel staat de X4 stilitisch uitdrukkelijker op zichzelf. Met meer eigen panelen en koetswerkstukken. Het heeft de stroomlijn verdergeholpen en de look verzacht. Vooral achteraan is het verschil met zijn voorganger onmiddellijk merkbaar. Maar ons bekeren tot fans van de SAC - voluit Sport-Activity Coupés zoals BMW ze graag noemt - doet het nu ook weer niet. Ieder zijn meug, zullen we maar zeggen.

   

En het knaagt aan de functionaliteit, wellicht?  

Een euvel waar de voorganger wel wat onder te lijden had. Denk aan opgetrokken knieën en ingedrukte kapsels van de achterbankzitters. BMW heeft dat offer weten te verkleinen. Door de langere wielbasis (+54 mm) hebben de achterbankzitters meer ruimte voor hun benen. Voordien nog krap is die nu correct (maar ook niet meer dan dat). In de koffer kan je nu voortaan 1.430 liter kwijt. Dat is vooruitgang op vroeger en wie zijn stapelmogelijkheden verder wil uitbreiden, kan via de optielijst een opbergpakket aanvinken dat de kofferruimte opleukt met een dubbele koffervloer, een knop voor het automatisch neerleggen van de achterbank en sjorhaken.

Ruimer en groter betekent gelukkig niet zwaarder. Generatie twee van de X4 schudt 50 kilo van zich af. Dat uit zich in meer gretigheid bij de acceleraties en een betamelijke dorst in het algemeen. Zo klokt de M40d officieel (dat is volgens de WLTP-cyclus die in september van kracht wordt) 6,4 liter per 100 kilometer achterover, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 173 g/km. Opzienbarend laag is dat misschien niet, het is wel 30% beter dan de quasi even snelle M40i die vanaf augustus in productie gaat. In de 30i moet je volgens het briefje rekening houden met een gemiddeld verbruik van 7,2 liter per 100 kilometer. 

Het regent M-badges precies?

Waarmee BMW nog maar eens probeert te duiden hoezeer dynamiek een rol speelt in dit verhaal. De M's zijn uitgerust met allerlei lekkers genre speciale M-remmen, een specifiek M-differentieel geïnspireerd op de M5 (geen torque vectoring evenwel), sportautomaat, sportstuur, 20-duimsvelgen en een sportuitlaat (een gedetailleerd verslag vind je in AutoWereld 391 eind juli), adrenalineprikkers die onze 30i moest missen. Net zoals alle andere X4's kan hij rekenen op standaardvierwielaandrijving. Voor de adaptieve demping moet je trouwens altijd wat extra geld opzijzetten.

Soit, onderweg waren we vooral blij met de afstelling. Coupéklonen van SUV's rijden vaak kunstmatig stug omwille van een onnodig harder getrokken demping. Je hebt dan vooral het gevoel (en veel nadelen tijdens pendelritten) een gretiger stel wielen te besturen. In die valkuil zijn de Duitsers niet getrapt. De X4 zet een gewogen en best aangeaam compromis tussen comfort en sport neer. Waarbij we ook graag de stuurafstelling willen vermelden. Weg is dat kunstmatig zware gewicht in de sportstand. Er is nog ruimte voor meer voeling, maar we zijn best tevreden met de evolutie die de ingenieurs op dit vlak hebben geboekt. Ook de gewone X4 is een kundige bochtenpikker met een vetter accent op rijplezier dan bij Audi of Mercedes.

Nu ligt de ambitie hoger. Het vizier mikt op een compacte telg uit een nest dat in Zuffenhausen bivakkeert.

Rijdt hij ook als een Porsche Macan?

BMW liet ons los op de skidpad naast zijn fabriek in Spartanburg in de Verenigde Staten (die ken je van deze recordprestatie). Aan vertrouwen ontbreekt het de Münchenaars niet. Driften is uiteraard wat het xDrive per principe probeert te neutraliseren, en het moet gezegd dat de Yokohama-banden behoorlijk hun tanden zetten in het asfalt. Maar met de juiste manipulatie kan je de X4 wel tot spielereien verleiden - wat je overigens met een X3, zij het met iets meer aandrang, ook kan - waarvoor veel rivalen doof en blind blijven. Onze rondjes over het skidpad bewijzen echter vooral dat er een staartig eindje hangt aan de xDrive gedoopte vierwielaandrijving. 

Enkele toertjes op circuit openbaarde ook al een en ander. Zoals de indrukwekkende koetswerkcontrole. Zowel onder het remmen als het wegspurten uit bochten houdt deze achteraan scherper afgesneden koets zich vlak en gedeisd. De respons van de voortrein is ook opvallend direct voor een SUV, terwijl de bredere sporen de stabiliteit weten hoog te houden. De X4 schudt meer dynamiek uit zijn koker dan zijn postuur en bmi voorspiegelen. Zet hem in 'Sport' en je hebt meer leiband om mee te spelen, maar je kan de elektronische waakhonden ook volledig het zwijgen opleggen.

Hoe behendig en - voor een SUV soms absurd - vlot de X4 bochten verorbert, als je op circuit de zweep echt laat knallen compromitteert zijn minder gunstige blauwdruk (groot lijf, hogere bodemspeling) hem uiteindelijk toch. Dan wordt de achterkant licht tijdens het aanremmen van de bocht en moet je die levendigheid toch wat temmen. De remmen deden dan weer uitstekend dienst, al voel je steeds weer dat er toch een heel pak kilo's moeten worden afgestopt. Toch op circuit. Een ander detail dat ons wat plaagde was de te trage gasrespons. 'Sport' verhelpt dat het best, al zit je dan met bewust geprogrammeerde maar weinig relevante schokjes in het schakelpatroon. Hoe dan ook, niet veel SUV's houden de maat aan van deze X4. Maar de Macan wel.

Wat is de AutoWereld-conclusie?

Is de X4 meer een op zichzelf staand model geworden? Ja, maar niet zoveel als BMW wil doen geloven. Het verschil met een atletisch aangefrakte X3 zal er ook geen van dag en nacht zijn. We onthouden vooral dat de dynamische spirit een welgekomen boost heeft gekregen, waarbij we ons vooral opgetogen tonen over de koetswerkcontrole en het stuurgevoel. Dat het een Macan-killer is, zouden we nog niet meteen durven conluderen na deze eerste kennismaking. Dat de tweestrijd er een heel stuk spannender op is geworden, staat wél buiten kijf. 

    

In dit artikel : BMW, BMW X4

Geschreven door op

De concurrenten