Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X4 M40i (2016)

BMW brengt geen echte M-versie van de X4, wel een X4 M40i. Ingewikkeld? Geen nood, we deden de test en proberen het even uit te leggen.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Je hebt 'gewone' BMW's, er is een hele familie M-modellen (van M2 tot X6 M) en er zitten daar dus ergens ook nog wat M Performance-autootjes tussen. Zoals de grote M760i die de Duitsers dezer dagen lanceren. De X4 M40i behoort ook tot die categorie.

En wie nog een beetje in de war wordt gebracht door de combinatie van de letter X en het cijfer 4, dit is dus een X3 die ook wat coupé wil zijn. Of dus een tegelijk praktischere én sportievere variant van de 3 reeks. Of... Hallo, volg je nog? Nu ja, we hebben het in elk geval geprobeerd.

Wat is er nieuw?

De sportievere aankleding, natuurlijk. Die zorgt voor een stoerder front, er zijn ook grotere wielen en vanonder het achterwerk komen twee uitlaatpijpen in zwarte chroom piepen. Het onderstel is ook aangepast, met op een meer gedreven rijstijl voorziene adaptieve dempers, grotere antirolstangen en extra camber voor de vooras. Maar het draait hier natuurlijk vooral om de motor.

Wat zit er onder de motorkap?

Zowat dezelfde N55-motor als in de gloednieuwe M2 die we op dezelfde Amerikaanse locatie mochten testen. Een 3 liter-zes-in-lijn van het TwinPower Turbo-type met evengoed nogal wat high performance-onderdelen van de M3 en M4, maar net iets minder krachtig. In dit Sports Activity Vehicle levert hij 360 pk en 465 Nm, in de compacte coupé is hij goed voor 372 paarden en tot 500 Nm met de overboostfunctie. Nog een verschil, in de X4 komt hij alleen met een Steptronic-achttrapsautomaat, in de M2 kan je kiezen tussen een manuele zesbak en de DCT-zeventraps.

Hoe aangenaam is het toeven binnenin?

Het interieur is natuurlijk dat van de gewone X4, met nog wat sportieve extra's. Een M-achtig stuurwiel en van die dingen, er zijn ook nog wel wat opties om uit te kiezen.

Hoe rijdt de BMW X4 M40i?

De net als alle andere X4-versies standaard via de vier wielen aangedreven M40i heeft een M Performance-ophanging, dat betekent dus stijvere veren, een eveneens - en al vermelde - hardere afstelling van de elektronisch gestuurde dempers en een op nog wat meer precisie afgestemde besturing. De auto rijdt op Michelin Pilot Super Sport-banden, die zorgen er mee voor dat het bijzonder lang duurt voor je enig gripverlies vaststelt.

De sportiefste X4 gaat hard, heel hard zelfs. Zijn 3 liter en de ronduit schitterende achttraps bezorgen de in ons geval (met drie volwassen inzittenden) toch zo'n 2 ton wegende auto flitsende acceleraties, de officiële spurttijd naar 100 km/u bedraagt dan ook net geen 5 seconden. Een aangepaste vierwielaandrijving stuurt in de meeste rijomstandigheden extra kracht naar de achterwielen, maar voert bij overstuur razendsnel de nodige 'correcties' uit. Zeker in de Sport+-stand vergeet je al meteen dat je toch wat hoger boven de grond zit dan in een coupeetje. Terwijl de auto zich in Comfort dan weer heel... comfortabel laat rijden.

Wat moet dat kosten?

De M40i is met voorsprong de duurste telg van de X4-familie, dat mag niet verbazen. In België vraagt BMW er een heel stevige 69.450 euro voor, dat is precies 7.400 euro meer dan de 306 pk sterke en eigenlijk ook al heel plezante xDrive35i.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Als je fan bent van zo'n coupé-achtige SUV, als hij niet te groot (stijl X6) mag zijn en als je geen functionaliteit wil opofferen voor sterke prestaties en flink wat rijplezier, dan kan zo'n X4 M40i je ding zijn. Een (goedkopere) X3 met dezelfde mechaniek zou nog wat handiger zijn, maar die lijkt niet voorzien. Wij kregen een allicht wat vertekend beeld omdat we deze X4 op dezelfde dag mochten proberen als de natuurlijk nog een pak leukere M2 Coupé, maar in een net iets rationelere bui zouden we ook wel fan van de M40i kunnen worden. En hé, er kan ook nog een mountain bike mee.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

De X4 heeft al niet echt veel concurrenten, de 40i-versie dus nog minder. De Porsche Macan als S-, GTS- of nog wat sterkere (400 pk) Turbo, veel verder zijn we niet geraakt. Tot Mercedes misschien met een sportiever gelijnde en van een straffere mechaniek voorziene variant van zijn GLC uitpakt. Maar daar bestaan, bij ons weten, nog geen concrete plannen voor. In Stuttgart hebben ze natuurlijk wel al een AMG-variant van de kleinere GLA, die is zowat even zot als de BMW. De Volvo XC60 komt ook als T6 (306 pk) nog niet echt in de buurt, maar is wel een heel pak goedkoper.

 

 

In dit artikel : BMW, BMW X4

Geschreven door op