Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / DAIHATSU MATERIA 1.3 : Een nachtje inde doos

Van wow cooltot 'het lijkt wel een bus': de reacties die we kregen toen we de Daihatsu Materia op onze oprit parkeerden waren op zijn zachtst gezegd uiteenlopend, om van de blikken onderweg nog maar te zwijgen. Eén ding is duidelijk: dit doosje op wielen is één van de vreemdste auto's die we ooit mee op pad namen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

En dan niet vreemd in de categorie '600 pk en evenveel decibels', en evenmin in de categorie 'er zitten maar drie wielen onder'. Nee, de Materia is eigenlijk een doodgewone kleine gezinswagen, een soort compacte monovolumer, maar dan met een twist. Om het plaatje te snappen steken we even de grote plas over, naar de States. Daar waar het niet Peugeot en Skoda zijn die de dienst uitmaken, maar bij ons onbekende merken als Mercury en Scion. Dat laatste is een dochtermerk van Toyota en scoort met zijn bB-model dikke punten bij de Amerikaanse jeugd. En dat doe je niet als je niet de nodige street credibility uitstraalt. Het gaat zelfs zo ver dat Scion ginder een hele set accessoires aanbiedt, van subwoofers over blitse stripings tot een compressor voor een vermogen tot 200 pk. En de jeugdige yanks lusten er pap, pap en nog eens pap van. Succes moet je exporteren, zo dachten ze bij Toyota, dus waarom zou die bB het niet eens in Europa mogen proberen? Dochtermerk Daihatsu specialiseert zich immers in compacte, charmante en originele wagentjes zoals de Copen en kon best nog wel een extra trekker gebruiken. Met de familienaam werd ook ineens de voornaam veranderd: bB werd nogal inspiratieloos Materia, en daarmee moest het lukken. Niet eenvoudig op het Oude Continent,waar de voorzichtige en rationele consument de wet dicteert. De Materia trekt zich daar echter geen bal van aan en rijdt langs de grote poort binnen. De grote poort? Dat kan je wel zeggen, als je ziet dat er alleen al in ons land tijdens de eerste maanden enkele honderden exemplaren een nummerplaat hebben gekregen. En dan is er nog geen dieselmotor, waar met name het niet-particuliere cliëntèle zo naar vraagt. De Materia blijkt immers hetzelfde soort begeestering los te weken als de smart en de Mini, en is met zijn opvallende uiterlijk een gedroomd reclamevehikel. Maar deze Daihatsu kan heus wel meer dan staan blinken op een promostand: onder zijn eigenwijze snoet zit een erg doordacht en praktisch wagentje verstopt met een opvallend ruim interieur. Een erg interessante nieuwkomer dus die niemand onberoerd laat. Hoog tijd om hem eens nader te bekijken. Wij haalden onze street credibility-detector van onder het stof en doken met de Materia het nachtleven in.

In dit artikel : Daihatsu, Daihatsu Materia

Geschreven door op