Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Porsche 718 Spyder (2019)

Porsche baseert zijn Spyder voor het eerst op de fundamenten van een raceversie.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een 911 Speedster uit de hete was. Omzeggens, toch, want beide delen elementen zoals een atmosferische 4.0-boxer, een korter schakelende zesbak en een race-onderstel. De Spyder echter draagt zijn motor centraal. Zet de twee naast elkaar en het accent op sensatie van de eerste wordt omgezet in een (toch voor de openbare weg) absurde efficiëntie in de tweede. Verder gelijklopend met zijn grote broer is dat je een Classic-pakket uit de optielijst kan tillen dat gretige verwijzingen naar zijn illustere voorvaders bevat. Zoals bijvoorbeeld de door James Dean ‘Little Bastard’ gedoopte 550 Spyder.

Nog zoals bij de Speedster haal je elke Spyder er zo uit door zijn dubbele bochel achterop de motorkap. En ook dit manueel te manipuleren dak heeft meer weg van een schaamlapje voor regenbuien dan een isolerend en keurig afgewerkt cabriodak.

Hoe rijdt hij?

Omdat de Spyder zijn hele hebben en houden, van chassis tot motor, voortaan met de Cayman GT4 deelt, is de rijervaring in hoge mate uitwisselbaar. Op circuit geniet hij van iets minder opgewekte druk aan de staart, vanwege zijn kleinere opklapspoiler, en zal hij door het verlies aan dakconstructie meer flex vertonen. Weet echter dat dit de eerste Spyder is die überhaupt grondeffect opwekt, dus focus is er nu sowieso meer. Niet dat we daar in de voorganger zware klachten over hadden, maar dat terzijde.

Die focus kwam voluit tot zijn recht langs de wiegende wegen in de Schotse hooglanden waar we de Spyder de sporen gaven. Je plaatst de auto exact waar je hem hebben wilt, hij volgt je commando’s laserprecies op. De wegligging is ronduit voortreffelijk, nooit een strafbank en de manuele versnellingsbak een genot. Sowieso wordt het schakelen een eitje als je de Autoblip-functie voor tussengas activeert.

Maar hoe onvolprezen zijn talent moge zijn, het is moeilijk om de Spyder tot zijn ware merites te strekken op de openbare weg. De grip van zijn circuitbanden ligt in het droog eindeloos hoog, de kuipstoelen proberen na een tijdje je rug te rechten en we troffen amper stroken asfalt aan uitgestrekt genoeg om de zescilinder tot zijn plafond van 8.000 toeren te nagelen. Door dat onbenut potentieel en zijn radicalere natuur dringt de vraag zich op of een GTS zich niet beter verzoent met de werkelijke wereld. Je gebruikt namelijk ook geen ruimteshuttle om van Brussel naar New York te vliegen, hoe geinig dat moge wezen.

Wat is het AutoWereld-verdict?

Anders dan bij de GT4, die primair werd ontworpen om circuitfans van een hobbytuig te voorzien en die rol ongelofelijk goed speelt, voelen we meer twijfel over de positie van de Spyder. En anders dan zijn grote voorbeeld, de 911 Speedster, heeft hij niet de aantrekkingskracht van een speciale serie. Dat iemand hem aanschaft specifiek om er kerbs mee te gaan platrijden - al kan dat dus zonder veel represailles - lijkt ons een zeldzaam scenario.

Aan talent ontbreekt het de Spyder niet, maar hij kampt met een profiel dat naar overkwalificatie ruikt. Laat dit nu wel de enige Boxster zijn met het charisma van een zescilinder… Kijk, dát doet ons weifelen.

Geschreven door op