Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Skoda Scala 1.0 TSI 115 (2019)

De Skoda Scala wil de Rapid zo snel mogelijk doen vergeten. Lukt dat met de 115 pk sterke 1.0 TSI? AutoWereld doet de test.

27.445 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Bij Skoda willen ze de Rapid en de Rapid Spaceback zo snel mogelijk vergeten. En daar moet deze Scala voor zorgen, een model dat de voetafdruk van een compacte middenklasser wil combineren met het gebruiksgemak van een break. Zijn architectuur deelt deze Tsjech met de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo, maar de hogere daklijn en de langere overhangen creëren extra ruimte. De koffer slikt 467 liter aan bagage, met weggeklapte achterbank heb je zelfs 1.410 liter tot je beschikking. De dubbele laadbodem blijft een optie.

Skoda springt niet alleen slim om met het ruimteaanbod, ook de door de marketingjongens en -meisjes onder de Slimply Clever-noemer geplaatste handigheidjes maken het dagelijkse leven wat aangenamer. Dank aan zaken zoals de ijskrabber met profielmeter voor de banden, de inklapbare trekhaak, de trechter tegen morsen voor het ruitensproeierreservoir, de in de deuren verstopte paraplu’s en noem maar op. 

Het koetswerkontwerp oogt fris, maar echt sexy kan je de Skoda Scala moeilijk noemen. Ook binnenin oogt het allemaal wat somber, ondanks de strakke vormgeving van het dashboard en de hoogwaardige displays voor het instrumentarium en de multimediamodule. Dankzij een e-simkaart is de Skoda Scala altijd verbonden met het internet. De usb-slots zijn allemaal van het C-type, Apple CarPlay of Android Auto linken het infotainmentsysteem aan je smartphone.

2019 Skoda Scala 1.0 TSI - JOS

Wat verandert er?

Onder de motorkap van de Scala 1.0 TSI ligt een 1 liter-turbobenzine die drie cilinders combineert met 115 paarden en 200 Newtonmeters. Schakelen doe je via een manuele zesversnellingsbak of een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Die DSG-transmissie kost 1.500 euro extra. De TSI-krachtbron acceleert vlot en herneemt gewillig, maar laat onder belasting wel van zich horen. Na een weekje testrijden noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,6 liter per 100 kilometer.

De Scala staat op het MQB A0-platform van de VW-groep en vertrouwt achteraan dus op een eenvoudige torsieas. En dat merk je, want de schokdemping is aan de stugge kant. Vermijd de optionele sportophanging die de Scala 15 millimeter lager legt: die maakt deze Skoda enkel nerveuzer, zonder de rijdynamiek te verbeteren. Deze Tsjech rijdt zonder meer correct, maar past voor sportieve capriolen.

Dankzij het Active-uitrustingsniveau, kan de Scala een Skoda-achtige basisprijs voorleggen. Maar wie voor de Ambition of deze Style kiest, ziet de catalogusprijs snel klimmen. De opties zijn uitgebreid, denk maar aan snufjes zoals stuurverwarming, een automatische achterklep of het digitale instrumentarium. De laterale airbags achterin zijn enkel verkrijgbaar op de duurdere versies, ook voor de knieairbag moet je opleggen.

Conclusie?

De Scala is een echte Skoda geworden. Bijzonder veelzijdig, met een gewillige driepitter en een genereus ruimteaanbod. Maar echt uitblinken doet de Scala niet. De prijs is geen doorslaggevend argument meer, terwijl het weggedrag of het rijcomfort gemiddeld blijven. Deze Skoda koop je met het verstand, niet met je hart.

2019 Skoda Scala 1.0 TSI - JOS

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Skoda, Skoda Scala

Geschreven door op