Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / SsangYong XLV CNG (2019)

Bij gebrek aan een diesel in zijn compacte modellen bouwt de Belgische invoerder ze om op aardgas. AutoWereld doet de test met een XLV op cng.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit ?

Allang blij dat ze in België een dozijn Musso's aan loodgieters en een paar Rextons aan stoeterijhouders verpatsen, ligt het Koreaanse thuisfront niet wakker van een aardgasaandrijving. De Belgische invoerder Alcopa maakt er daarom zelf zijn handen aan vuil en kiest voor een omweggetje via retrofitting. Zo heeft het in de compacte klasse toch een alternatief voor diesel in de cataloog.

Sommige van de XLV’s en Tivoli’s die en masse in de Antwerpse haven arriveren, rijden van het roroschip dat hen de oceaan overvoer linea recta een werkatelier binnen. Nog op de kade. Daar worden ze door International Car Operators (kortweg ICO) omgebouwd tot cng-voertuigen. Meer specifiek gaat het over nieuwe injectoren voor de 1.6-benzine, drie tanks van elk 5,4 kilo in de dubbele bodem van de koffer – een knauw van 146 liter minder bagage –, een tankmetertje naast de manuele vijfback en een nieuwe chip voor het motormanagement.

Die laatste ingreep is van belang. Niet alleen blijft die vaak achterwege bij ombouw achteraf, zo’n nieuwe ECU-chip houdt het motorvermogen op peil en zorgt ervoor dat de vierpitter niet begint te protesteren als er gas van lage kwaliteit in de cilinders terechtkomt. Dat de retrofit uiteindelijk een kleine 3.000 euro vraagt, ligt vooral aan de dure metalen tanks. Wel inbegrepen is dat de dealer de verplichte keuring vooraf afhandelt. Zo komt jouw XLV gebruiksklaar uit de showroom.

Hoe rijdt het?

Dik 100 kilo extra is het effect van die cng-sticker op de achterbumper. Onopgemerkt blijft zoiets niet. De monteurs van ICO vervangen de achterveren weliswaar door een sterkere set – al is dat volgens SsangYong niet noodzakelijk -, over verkeersdrempels vraagt dat gewicht het uiterste van de dempers. Dan bokt de XLV. In bochten blijft het effect ervan iets beter op de achtergrond. Toch met een zondagse vaart. Nu ga je in een familiewagen als deze, mede door de wazige stuurbekrachtiging annex versnellingsbak, geen dynamische grenzen verkennen.

Belangrijker is dat de atmosferische 1,6 liter onmerkbaar switcht tussen aardgas en benzine en dat het afwijkende tankprocedé snel went en niet zoveel meer tijd in beslag neemt dan met het gebruikelijke tankpistool. Alleen is er aan 3.000 toeren een knikje merkbaar in de vermogensopbouw. Op dat moment mengt de motor benzine bij om het verbrandingsproces af te koelen.

Het verbruik dan. De testrit eindigde op 5,5 kg/100 km, goed voor net geen 300 kilometer rijbereik. Meer dan genoeg, zeker omdat ICO de originele benzinetank van 47 liter onaangeroerd laat. Maar veel op benzine rijden is geen aanrader. Dan begint de atmosferische 1,6 liter, die bij het neertrappen van het gaspedaal op zich laat wachten, te slempen (8,6 l/100 km testverbruik). Zo geraak je niet uit de kosten. 

Conclusie ?

En daar draait het om. Want ja, aardgasvoertuigen stoten minder CO2, minder NOx en minder partikels uit. Maar naast een milieukwestie is dit niet in het minst een centenkwestie. Nog tot 2020 betaal je als cng-rijder geen taksen. Leuk, maar de tijd begint te tikken.

Verder kost aardgas aan de pomp een derde minder dan benzine. Vergelijk met de gewone 1.6-benzine en je hebt, afhankelijk van je verbruik, toch nog 65.000 kilometer nodig alvorens de XLV op aardgas voordeliger wordt. Grote vraag blijft of onze nieuwe federale regering steun uit de kraan zal blijven tappen ná nieuwjaar.

Correct uitgevoerd is de retrofitting op de XLV wel, al zal de integratie van een systeem af fabriek altijd verzorgder ogen en minder effect op het rijgedrag uitoefenen. Het is vooral de astmatische 1.6 die naar de uitgang mag worden begeleid.

Geschreven door op