Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Abarth 124 Spider (2016)

Op basis van de Mazda MX-5 mocht Fiat de legendarische 124 Spider doen herleven. AutoWereld doet de test met de Abarth.

40.000 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Voor het eerst sinds de Fiat Barchetta in 2005 uit de catalogus verdween, beschikken de Italianen opnieuw over een kleine cabrio. Een volbloed roadster die elke autoliefhebber doet juichen, want de Fiat 124 Spider bouwt op de fundamenten van de nieuwe Mazda MX-5. Als AutoWereld Auto van het Jaar 2015 is die betaalbare sportwagen de hemel ingeprezen, met wat Italiaanse flair en vooral een turbomotor kan het moeilijk misgaan. Toch? Bovendien volgt er een potige Abarth-versie in het spoor van die Fiat 124 Spider, aangedreven door een tot 170 pk en 250 Nm opgevoerde 1.4 MultiAir-turbokrachtbron.

Even samenvatten:

  • De 124 Spider is precies 50 jaar jong, want Fiat gebruikte die naam voor het eerst in 1966.
  • De Fiat 124 Spider staat op de technische basis van de Mazda MX-5.
  • Doet de MX-5 het met atmosferische motoren, dan grijpt de 124 Spider naar drukvoeding.
  • Deze Abarth geldt als topversie, aangedreven door een 1,4 liter-turbomotor van 170 pk.
  • De Abarth 124 Spider krijgt een aangepast onderstel met Brembo-remmenset en een speciale uitlaatlijn.
  • De tweekleurige koetswerkoutfit knipoogt naar de 124 Spiders waarmee Abarth in de jaren '70 deelnam aan het WK Rally.

Oogt de Fiat 124 Spider sexier dan de Mazda MX-5?

Fiat heeft de hele trukendoos opengetrokken. Zo is de 124 Spider langer dan de MX-5, toch 13 centimeter. Hij komt boven 4 meter uit, maar toont zich in de praktijk net zo praktisch als de Mazda. Ook de Spider draait op een zakdoek. Vooral vooraan lijkt de Fiat langer, met iets meer motorkap. Vooral de combinatie van de rechte lijnen van de motorkap, de extra welvingen in het staal van die motorkap en de ranke lichtblokken geven de 124 Spider meer aanzien.

Fiat 124 Spider Abarth

Waar de snuit van de MX-5 rap duikt, blijft de neus van de Spider fier rechtop. Ook achteraan kreeg het koetswerk een andere vorm, met daarbij een gordellijn die rechtstreeks verwijst naar de oude 124 Spider. Waar de MX-5 graag zijn bolle achterkant in de verf zit, zeer à la mode, kiest Fiat voor een rechter postuur. Beetje minirok tegen kokerrok. De Mazda MX-5 en de Fiat 124 Spider mogen dan wel naast elkaar van de band rollen in Hiroshima, het is duidelijk dat de Italianen hebben willen aangeven dat ze qua klassiek design van niemand lessen te leren hebben.

Je zal ons geen slecht woord horen zeggen over de MX-5, maar wanneer we op uiterlijk moeten kiezen gaan we meteen voor de Italiaanse Japanner.Aan de binnenkant maakt alleen het Fiat-logo het verschil. De boordplank en de instrumenten zijn die van Mazda, net als het manuele vouwdak. Nog steeds de eenvoud zelve: met één klik te ontgrendelen en weg te duwen achter de hoofdsteunen, waar je het met nog een klik vergrendelt.

Rijdt 124 Spider anders dan zijn Japanse tweelingbroer?

De Italiaanse turbomotoren zorgen voor een meergewicht van een dikke 100 kilogram tegenover de natuurlijk ademende SkyActiv-motoren van Mazda, wat Fiat tot extra koetswerkverstevingen noopt. Maar de ideale 50/50-gewichtsverdeling staat pal, als moest ook Fiat de MultiAir-motor voorbij de vooras droppen. Het in de lengte liggende blok past maar net, waardoor de versnellingsbak tot diep in het interieur doordringt. Voor de as ligt de batterij en voor een keertje is de turbocompressor duidelijk zichtbaar. Alsof Fiat duidelijk wil maken waar het zijn voordeel doet.

Fiat 124 Spider Abarth

Hoewel de 1,4 liter-krachtbron van de Abarth-versie een vermogen van 170 pk combineert met een maximaal koppel van 250 Nm, toch 20 pk en 10 Nm meer dan wat het MultiAir-blok klaarspeelt in de Fiat 124 Spider, laat hij zich sneller verleiden tot een gezapig ritje. Dankzij de drukvoeding hoeft de toerenteller niet nodeloos te zwerven, waardoor de Italiaan beduidend soepeler aanvoelt in de hernemingen. Snel zijn, kost minder moeite.

Nu is de Abarth 124 Spider geen rustige roadster geworden. "Abarth verandert het dna van de auto", aldus ontwikkelingschef Maurizio Consalvo. '"In tegenstelling tot de Fiat, die volledig in Japan wordt gemaakt, ondergaat de Abarth 124 Spider nog een hele reeks wijzigingen in onze Ufficine Abarth in Turijn." Hij verwijst niet alleen naar het tweekleurige koetswerk of naar de opgevoerde turbomotor, maar ook naar het Brembo-remsysteem en de zogeheten Record Monza-uitlaatlijn.

Record Monza? Vertel!

De Record Monza gedoopte, in huis geproduceerde uitlaatlijn laat één van de vier uitlaatbazen de demper links liggen. Het resultaat is spectaculair. Alsof er een leger aan voetbalhooligans door de straat trekt wanneer de Abarth 124 Spider passeert.

Dit is de meest ‘Made in Italy’ MX-5 en zou dus de lekkerste van de bende moeten zijn. Alleen stuurde Abarth ons op pad met de zestrapsautomaat. Wat een verhaal van meer had moeten worden, blijkt hier een zaak van heel wat minder. De automaat knijpt de 1.4 turbo stilletjes dood. Onder 2.000 opm geeft hij niet thuis, en boven 5.000 opm valt hij eveneens plat. De sportstand van de automaat brengt weinig verbetering. Zelfs met het ESP uitgeschakeld en op nat wegdek slaagt hij er met volgas nog niet in de Potenza’s achteraan echt in verlegenheid te brengen. Het sperdifferentieel lijkt hier eerder een luxe dan een echte toegevoegde waarde. Gelukkig beschikt hij over een uitstekende balans, maar dat kan de MX-5 ook zeggen natuurlijk.

Fiat 124 Spider Abarth

Dit is een brulboei die er niet in slaagt zijn woorden in daden om te zetten. Wat officieel een sprint naar 100 hoort te zijn in 6,9 seconden, voelt minder snedig aan in de praktijk. Hij valt in niets te vergelijken met dezelfde motor in de Fiat Spider, en hij verbruikt bovendien vlot 13 liter.

Het AutoWereld-verdict?

Eindelijk lijken de Japanner de de Italianen elkaar gevonden te hebben: de techniek in Hiroshima, het design in Turijn. Zo leuk de Fiat 124 Spider, zo teleurstellend diens gespierde Abarth-afgeleide. Die kan zijn geringere gewicht en additionele vermogen niet omzetten in extra scherpte, al schrijven we dat falen vooral toe aan die manke automaat. Daarom wachten we liever op een testrit met de handgeschakelde Abarth 124 Spider vooraleer we een definitief verdicht vellen.

 

 

 

 

In dit artikel : Abarth, Abarth 124 spider

Geschreven door op