Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Abarth 595 Competizione (2016)

Geen grondig vernieuwde Fiat 500 zonder wild Abarth-derivaat. De schorpioenenkwekerij telt een 145 pk sterke 595 en een 165 pk sterke 595 Turismo, AutoWereld doet de test met de 180 pk machtige 595 Competizione.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

In het spoor van de vorig jaar abavernieuwde Fiat 500 schenkt de FiatChrysler-groep ook de daarop gebaseerde Abarth 595 een flinke upgrade. Naar eigen zeggen komt de met de extreme 695 Biposto opgedane ervaring dit kleine opdondertje ten goede.

De Abarth 595 kreeg een pepkuur van 5 pk, wat het kleine 1.4 turbomotortje nu naar 145 pk brengt. En zelfs 165 pk in de 595 Turismo. De 595 Competizione blijft op 180 pk hangen, maar krijgt in optie een sperdifferentieel. Dat blijkt quasi een must.

Dus...

  • Facelift Fiat 500 leidt tot upgrade Abarth 595
  • Ook verkrijgbaar met cabriodak
  • Abarth 595 ook verkrijgbaar als krachtigere Turismo en als nog krachtigere Competizione
  • Competizione herken je aan het loeiharde Record Monza-uitlaatsysteem met vier einddempers
  • Koni-schokdempers, Brembo-remmen, Sabelt-sportstoelen
  • Performance Pack introduceert mechanisch sperdifferentieel

Abarth 595 Competizione Test

Hoe zie je dat het om een postfacelift Abarth 595 gaat?

Uiterlijk heeft de Abarth 595 nieuwe koplampen met led-dagrijlichten en een bredere luchtopening in de bumper. Achteraan vind je de lichtblokken van de nieuwe Fiat 500 en een gewijzigde luchtgeleider. Nieuwe 17-duimsvelgen zijn standaard, ze vallen 7% lichter dan hun voorgangers. De door ons geteste 595 Competizione is herkenbaar aan zijn vier uitlaten, dezelfde Record Monza-creatie van Abarth zelf die je ook in de Abarth 124 Spider vindt. Hij pruttelt erger dan een Ierse dwerg op een dieet van spruiten.

Welke krachtbron schuilt er onder de motorkap?

De Abarth 595 is in drie graden van krankzinnigheid op te delen, telkens aangedreven door een 1,4 liter-turbobenzine. Basis heet hij gewoon 595 en is hoe goed voor een piekvermogen van 145 pk voor een maximumkoppel van 206 Nm. Gekoppeld aan de manuele vijfbak haalt hij 100 km/u in 8 seconden en bedraagt de top 210 km/u. Een beetje zotter is de Abarth 595 Turismo. We weten het, niet de beste naamkeuze. Terrorismo was beter geweest. Hier komt de nieuwe Garrett-turbo voor het eerst een woordje mee spreken, wat ons op 165 pk en 230 Nm brangt. Hij doet een dikke halve seconde af van de sprinttijd van de gewone 595 en haalt een top van 218 km/u.

Wij gingen evenwel op pad met de topversie en bij Abarth is dat de 595 Competizione, nog steeds goed voor 180 pk en 250 Nm. Met manuele vijfbak duikt hij net onder de 7 seconden in de spurt naar 100 km/u, met gerobotiseerde transmissie is dat zelfs maar 6,7 seconden. Telkens voor een topsnelheid van 225 km/u.

Krijgt de Abarth 595 Competizione dat vermogen ook op de grond?

Amper, tenzij je voor het 2.500 euro kostende Performance Pack opteert. Dan prijkt er een mechanisch sperdifferentieel tussen de aangedreven voorwielen. Door de keiharde vering hebben de voorwielen het moeilijk, zelfs op het droge, om de cavalerie in de hand te houden. Gelukkig gaat het om een klassieke sper, die overtollig koppel uitwisselt tussen de voorwielen. En dus geen elektronisch systeem dat afremt. Zelfs wanneer je het gaspedaal goed probeert te doseren, merk je hoe het sperdifferentieel goochelt met het motorkoppel om de 205/40 banden zoveel mogelijk te ontzien.

Niet altijd evident, toch niet op het weinig vergevingsgezinde beton waarover het Italiaanse testparcours liep. De Abarth heeft het op je rug voorzien, genade komt staat in zijn woordenboek. Hij lijkt er op gebrand om ook in je ruggengraat een krak te horen, na de zoveelste schok over een verkeersdrempel. Dat is dan de keerzijde van zoveel extreem geweld. Duidelijk op een jeugdig publiek gericht dus.

Het verdict?

De 595 Competizione sluit perfect aan bij de geest van Abarth. Hoe extremer, hoe beter. En uit dat vaatje weet deze versie wel te tappen. Hij schreeuwt als een hooligan, puncht als een bokser en hopt over en weer als een hitsige keffer. Ideaal schuif je hem een circuit voor. Niet zozeer omdat die omstandigheden hem beter zullen liggen, maar vooral omwille van het biljartvlakke asfalt.

 

In dit artikel : Fiat, Fiat 500 , Abarth, Abarth 500

Geschreven door op