Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Fiat 500X 1.0 (2018)

Een lichte facelift en vooral nieuwe benzinemotoren voor de Fiat 500X, AutoWereld probeerde er eentje van.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Zoals in de inleiding al aangegeven, een eerder subtiele facelift van de compacte en hier al eerder met nogal wat complimentjes overladen cross-over van Fiat. Of toch iets meer dan dat, want er zijn dus ook nieuwe motoren. Maar we zetten het grote en kleine nieuws al even op een rijtje.

  • Nieuwe 1.0 op benzine van 120 pk
  • Nieuwe 1.3 op benzine van 150 pk
  • Opgewaardeerde (naar Euro 6d-Temp) 1.6 van 110 pk
  • Nieuwe ledlichten voor en achter
  • Opgefrist interieur met nieuw stuurwiel
  • Leuker infotainment
  • Extra veiligheidsvoorzieningen met onder meer slimme snelheidsbegrenzer

Hoe zit dat ook alweer, is die 500X een 500 met twee extra deuren?

Nee dus, van dat kleintje leent de Fiat-SUV echt niet veel meer dan het cijfer in zijn voornaam. Maar die helpt natuurlijk wel om wat potentiële klanten te prikkelen en uiteindelijk ook een bestelbon te laten tekenen, de terugkeer van de legendarische 500 blijft sowieso een van de slimste zetten die Fiat in moderne tijden heeft gedaan.

En waarom nu deze opwaardering?

De 500X gaat ondertussen al enkele jaren mee en krijgt er haast elke maand – we overdrijven nauwelijks – een concurrent bij, dus was het echt wel tijd voor een opfrisbeurt. Die beperkt zich dezer dagen nog zelden tot nieuwe lijntjes, kleurtjes en stofjes, de alsmaar strenger wordende emissienormen en de snelle evolutie van veiligheidstechnologie en connectiviteitsnufjes allerhande maken dat de constructeurs hun werkvolk steevast met wat extra opdrachten naar hun bureaus sturen.

Er duiken her en der inderdaad nieuwe motoren op, is het ook bij Fiat een geval van WLTP-“overmacht”?

Dat zou best kunnen, ja. Zo krijgt de Fiat twee nieuwe benzinemotoren: een 1 liter met drie cilinders van een fraaie 120 pk en een 1.3 met vier cilinders van 150 pk.

En wat wij ervan vinden?

Natuurlijk presteert die laatste het best, zij het vooral op papier. In de praktijk voldoet de 1.0 ook al heel goed. Het motortje toont zich gewillig en doet zijn werk opvallend stil, je voelt zelfs niet of nauwelijks dat hij maar drie cilinders telt. En daar heeft Fiat zelfs geen balansassen voor nodig.

De pret wordt enkel wat bedorven door de nogal lange versnellingen (de manuele bak heeft er zes), maar die hebben dan weer een positieve impact op het benzineverbruik. Voor de bekende mix van stads- en snelwegverkeer geeft de constructeur een gemiddelde van 7 liter per 100 kilometer op, dat zou je in de praktijk wel bijna moeten kunnen benaderen. Niet slecht voor een auto van dit formaat en (leeg) toch dik 1,3 ton.

De volledig uit aluminium opgetrokken motoren zijn dan ook het neusje van de zalm, met drukvoeding, directe injectie, een continu variabele lifthoogte en openingstijd van de inlaatkleppen en een partikelfilter.

Nog even over die facelift, misschien? Of concreter, de looks en de uitrusting.

Aan het eerste veranderde dus niet zoveel, de wijzigingen verschillen ook van versie tot versie. Er zijn om te beginnen een Pop, een Urban, een Urban Plus en een Business, voor een wat avontuurlijkere look moet je een City Cross of Cross hebben.

De dagrijlichten hebben leds, als je die ook voor de koplampen wil moet je 600 euro opleggen. Het nieuwe stuurwiel komt van de Renegade-halfbroer van Jeep, in het ruime interieur ontdek je verder ook nog wat nieuwe instrumenten. Vanaf het tweede uitrustingsniveau krijg je al een infotainmentsysteem met aanraakscherm en een heleboel gadgets mee. Zoals een voorleesfunctie voor sms-berichten, de ‘dame’ die daarvoor zorgt weet zelfs dat een X (meestal toch) voor een kusje staat.

Of we nog wat minpunten hebben gevonden?

Nauwelijks, eigenlijk. Of het zouden de vrij hoge laaddrempel en de voor onze 1,9 meter niet helemaal ideale rijhouding (op de bestuurdersstoel) moeten zijn.

En wat moet deze opgefriste 500X kosten?

Met de hier geteste 1.0 komt de rekening op 20.890 euro, maar daar valt - zeker bij Fiat - altijd nog over te onderhandelen. Met de 1.6 E-Torq kan je voor 17.990 euro al naar huis rijden, maar die viercilinder van “slechts” 110 pk en manuele vijfbak is er nog eentje uit de oude doos. Dieselen kan ook nog, vanaf 21.290 euro voor een 1.3 van dan wel maar 95 pk tot zelfs een flinke 2 liter met 150 paarden en een negentrapsautomaat (!) voor 28.390 euro. Dat is dan een City Cross met ook standaard vierwielaandrijving, op Vlaamse wegen toch een wat minder grote must.

Tijd voor het tromgeroffel, wat is het AutoWereld-eindoordeel?

De 500X lijkt, net als de “gewone” 500, vooral vrouwelijke klanten aan te spreken. Omwille van zijn ronde vormen misschien, of ook omdat veel autootjes van dit genre dat doen. Misschien vallen mannen eerder voor de stoerdere looks van de nogal wat onderdelen met de Fiat delende Jeep Renegade, maar ook het AutoWereld-volk – allemaal mannen! – heeft wel een zwak voor deze 500X. Maar dat had je wellicht al begrepen.

 

In dit artikel : Fiat, Fiat 500X

Geschreven door op