Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

WRC en Rally / AutoWereld naar WRC Finland (4): Tänak leidt, Neuville en Ogier lijden

Geen rallyfeest voor Thierry Neuville en Sébastien Ogier in Finland, de twee titelrivalen strijden er voor wat schamele puntjes.

Overzicht :

Het zal de vele tienduizenden toeschouwers natuurlijk worst wezen, tenzij dan dezen die vanuit België of Frankrijk in Finland hun nationale rallyhelden zijn komen aanmoedigen. Maar de Finnen en de hier ook heel talrijk aanwezige Estlanders hebben andere idolen. Vooral de tweede groep laat zich overal goed horen én – met vaak enorme vlaggen – zien. Landgenoot Ott Tänak, toch ook nog altijd een beetje een outsider voor de wereldtitel, domineert immers de rally van Finland.

Toyota, zoals verwacht

Met zijn Toyota Yaris, een auto die hier bij zijn debuut vorig jaar (toen met Esapekka Lappi) ook al won, rijdt Tänak er een soort thuiswedstrijd. De renstal van Tommi Mäkinen opereert vanuit Finland en legt hier dan ook een pak meer testkilometers af dan de andere fabrieksteams. Wat op het heel typische en vooral bijzonder snelle parcours van de meeste proeven zeker een voordeel oplevert.

Zowel bij Ford, bij Hyundai als bij Citroën beseften ze dan ook voor de start al dat de Toyota Yaris dé te kloppen auto zou worden, al weet de tot voor kort nog zowat werkloze Mads Ostberg zijn C3 voorlopig wel nog netjes tussen de Yarissen van Tänak en Jari-Matti Latvala te houden.

Om snel te vergeten

Voor Thierry Neuville is deze rally van Finland er eentje om snel te vergeten, wellicht wordt het zelfs een van zijn meest frustrerende WK-manches ooit. Zijn slechte startpositie gisteren maakte dat hij ’s avonds pas tiende geklasseerd stond. En dat hij vandaag alweer met een grote handicap vertrok.

Van het klein dozijn WRC-piloten stond alleen ploegmaat Andreas Mikkelsen, die gisteren verschillende minuten verloor door een grote schuiver, nog slechter geklasseerd. De Noor, die echt wel aan een rotseizoen bezig is, vertrok dus nog voor Thierry en kon toch al een beetje van het stof op de droge gravelpistes voor hem wegvegen.

Mikken op Power Stage?

Maar ook de Belg vond veel te weinig grip voor de wielen van zijn Hyundai. Aan de dag begonnen als tiende, mag hij straks ook als tiende naar bed. En kampt hij dus morgen op de slotdag nog altijd met die handicap van dat stof. "Het ging een heel klein beetje beter", vertelde de Belg zaterdagavond. "Maar we wilden absoluut geen risico's nemen, omdat we weten dat we hier toch niets meer te winnen hebben. Het doel is: de auto op de weg houden en de rally uitrijden. Als je aan de leiding van het kampioenschap ligt, weet je dat er een moment komt waarop het moeilijker wordt. Dat moment is deze rally."

Misschien probeert Neuville zondag nog iets in de afsluitende Power Stage, die levert de snelste man immers nog vijf WK-punten op. Zoniet wordt het hier in Finland een heel magere oogst voor de WK-leider, die zich hoogstens nog kan troosten met de wetenschap dat ook Ford-rivaal Ogier het er niet zo goed van afbrengt. Ook al kon die vandaag nochtans wel van een betere startpositie genieten. Maar de voor Finland aangebrachte aerodynamische wijzigingen aan de Fiesta schonken hem geen voldoening. "Meer een testsessie dan een rally", was de analyse van de Fransman.

Leve Duitsland!

Morgen misschien nog wat puntjes sprokkelen, de Finse bladzijde omdraaien en aan de rally van Duitsland beginnen denken. Die wordt midden augustus gereden en zou Thierry veel beter moeten liggen. Ze wordt ook op asfalt gereden, daar speelt de startpositie nauwelijks een rol. De Hyundai-piloot behoudt immers allicht wel zijn leidersplaats in de WK-stand en moet op de eerste dag in Duitsland dus ook weer als eerste aan elke proef beginnen.

 

In dit artikel : Toyota , Hyundai , Ford , Citroën

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken