Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

WRC en Rally / AutoWereld naar WRC Finland (3): Babbel met Ogier-baas Malcolm Wilson

Als Thierry Neuville dit jaar zijn eerste wereldtitel wil pakken, moet hij vooral Sébastien Ogier voorblijven. Diens efficiënte Ford Fiesta wordt door het team van Malcolm Wilson ingezet.

Overzicht :

Malcolm Wilson zag Thierry Neuville met een van zijn Ford Fiesta’s vice-wereldkampioen worden in 2013, dit jaar hoopt hij natuurlijk dat de Belg die prestatie in het beste geval alleen maar… herhaalt. Wilson, van 1977 tot ’95 zelf ook actief als (niet zo heel succesvol) rallyrijder, zou immers graag zijn huidige sterpiloot Sébastien Ogier een zesde wereldtitel zien pakken. En de enige die daar in 2018 een stokje lijkt te kunnen voorsteken is precies Neuville, ondertussen al verschillende jaren aan de slag bij Hyundai.

Maar de naam Thierry valt nauwelijks tijdens de babbel die we in Finland met de uitermate sympathieke Brit hebben. Hij focust liever op de prestaties van zijn eigen team. “Ik denk dat we redelijk tevreden mogen zijn over onze dag. De drie auto’s zijn goed geplaatst. En we weten van vorig jaar dat er tijdens de laatste twee rallydagen nog van alles kan gebeuren. Een podium zit er hier nog steeds in, we moeten dus zeker druk blijven uitoefenen op de piloten voor ons. Ook al denken we tegelijk ook aan het kampioenschap.”

Je bedoelt allicht dat de Toyota’s hier moeilijk zullen te kloppen zijn?

Daar hadden we ons wel aan verwacht, ja. Het Toyota-team is hier gebaseerd, ze hebben dus veel op de typische Finse wegen kunnen testen. De enige verrassing is de prestatie van Citroën-piloot Mads Ostberg, al had die echt wel zowat de meest ideale startpositie. Die had Sébastien zeker niet (hij moest de hele dag net na Neuville vertrekken, nvdr.), maar hij deed ook een heel knappe job. Misschien kan hij voor het einde van de rally nog wel wat plaatsen winnen. Het eerste doel is in elk geval voor Thierry te blijven, dat lukt tot nu toe heel aardig.

Vroegen jullie Elfyn Evans op het einde van de dag om Ogier voor te laten?

Ja. En geloof me, dat is echt geen makkelijke beslissing. Maar we moeten aan het kampioenschap denken. Sébastien kreeg door die positiewissel voor zaterdag een nog wat betere startpositie. En we zagen al hoe belangrijk dat hier is. Elfyn heeft het dan ook zonder probleem aanvaard.

De Fiesta onderging belangrijke aerodynamische verbeteringen voor de rally van Finland. Tevreden over het resultaat?

Na Mexico brachten we de auto naar een Ford-windtunnel in de VS. Waarna we nieuwe onderdelen ontwikkelden die hem inderdaad efficiënter kunnen maken. Jammer genoeg hadden we nog niet voldoende tijd om de aanpassingen al voor onze drie wagens te doen, dus kreeg de Fiesta van Sébastien voorrang. Hij lijkt er al in elk geval al bijzonder tevreden over. Maar na deze rally keert de Fiesta terug naar de VS voor verdere tests. Waarna we gaan beslissen wat we voor de volgende wedstrijden zullen doen.

Geloof je voor dit jaar nog in de titels, zowel die bij de piloten als de teams?

Natuurlijk. Maar het zal zeker wat moeilijker worden dan vorig jaar.

En straks begint het transferseizoen? Of is dat al begonnen?

Het moet nog beginnen, denk ik. En het wordt zeker spannend, er zijn immers maar enkele piloten die voor volgend jaar al ergens onder contract liggen. Dus zowat alles ligt open, alles kan.

En je hoopt natuurlijk om Ogier minstens nog een jaartje langer te kunnen houden?

Dat is wel het doel, ja. Hij is nog altijd heel gelukkig met de auto en het team. Maar daarnaast is er natuurlijk ook het financiële aspect, dat is nog een ander verhaal.

Met een beetje extra hulp van Ford misschien?

Die is altijd welkom (lacht).

Het volledige Malcolm Wilson-interview verschijnt in de volgende AutoWereld.

 

 

In dit artikel : Ford

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken