Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Kuga PHEV ST-Line X (2020)

Ford is klaar met de derde generatie van de Kuga. AutoWereld doet de test met de 225 pk sterke Plug-in Hybrid.

45.550 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De derde generatie van de Ford Kuga, die zich verhoudt tot de Focus zoals de Volkswagen Tiguan tegenover de Golf. De Kuga staat al sinds 2008 in de catalogus, maar is vandaag belangrijker dan ooit nu SUV-modellen bijna 50% van de Europese autoverkoop vertegenwoordigen. Wij rijden met de fiscaal interessante Plug-in Hybrid, een stekkerhybride met een CO2-uitstoot van 34 gram per kilometer.

Hoe denkt de Ford Kuga de commerciële fakkel van de Focus over te nemen?

  • Langer en breder, maar lager dan zijn voorganger
  • Deelt C2-architectuur met de Ford Focus, gemiddeld 80 kilogram lichter dan vorige Kuga
  • Motorenpalet telt benzine en diesel, al komt de Kuga ook als MHEV, HEV en PHEV
  • PHEV is 225 pk sterk en heeft CO2-uitstoot van 34 gram (WLTP)
  • Accupakket van 14,4 kWh geeft elektrische range van 56 km, maar beperkt maximale laadvolume tot 1.481 liter

De concurrentie

Testomstandigheden

België, net na de versoepeling van de coronamaatregelen. Op een gevarieerd testparcours in de voornamelijk stedelijke omgeving die Vlaanderen is.

Specificaties testvoertuig

  • Kleur: Chrome Blue
  • Uitrusting: ST-Line X
  • Banden: Continental, 255/55 R19

Leuke weetjes

De VW Golf was er eerste als PHEV, pas bij de facelift is de Tiguan aan de beurt. Ford doet het andersom, want van een plug-inhybride Focus is vooralsnog geen sprake.

Test: Ford Kuga PHEV - AutoWereld 2020

De nieuwe Kuga lijkt wel erg hard op de Puma en de Focus...

De Kuga spreekt inderdaad dezelfde designtaal als de Puma en de Focus, vooral het smoelwerk met die bolle koplampen en dat grote radiatorrooster oogt familiair. In vergelijking met de vorige generatie is het nieuwe model breder en langer geworden, wat er samen met de verlaagde daklijn en de gegroeide wielbasis voor zorgt dat het koetswerk aan spierkracht wint.

Die nieuwe proporties maken de Kuga ook ruimer, zowel op de achterbank als in de koffer. Het laadvolume bedraagt minimum 475 liter, maar groeit naar 645 liter wanneer je de tweedelige achterbank naar voren schuift. Of zelfs naar 1.534 liter, als je die achterbank helemaal neerklapt.

Niet slecht, maar recordwaarden zijn het evenmin. Met een maximale stouwruimte van 1.650 liter blijft de Focus Clipper bovendien de betere verhuiswagen. Zeker in vergelijking met de plug-inhybride Kuga waarmee wij onderweg waren. Die torst een extra accupakket van 14,4 kWh onder de vloer, waardoor het koffervolume krimpt naar maximum 1.481 liter.

Test: Ford Kuga PHEV - AutoWereld 2020

Welke aandrijflijn krijgt de Kuga Plug-in Hybrid?

De PHEV-versie combineert een atmosferische 2,5 liter-benzinekrachtbron met een elektrische motor, goed voor een systeemvermogen van 225 pk. Al die kracht wordt op de voorwielen gezet via een continu variabele transmissie. Hoewel Ford een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden belooft, moet de plug-inhybride SUV het vooral hebben van zijn zijdezachte krachtontwikkeling. 

Naast de hybride rijmodus, waarbij de software de optimale wisselwerking tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor nastreeft, heb je ook de beschikking over een pure EV-stand, over een Save-functie (die de energie in de accu’s op peil houdt) en over een oplaadmodus (die de benzinekrachtbron gebruikt om de batterijen bij te laden).

Het elektrische rijbereik bedraagt 56 kilometer, het gemiddelde brandstofverbruik 1,4 l/100 km en de CO2-uitstoot 32 g/km, toch als je het WLTP-protocol hanteert. De daadwerkelijke benzineconsumptie hangt sterk af van de manier waarop je de Kuga PHEV gebruikt. Hoe korter de ritten en hoe regelmatiger de laadbeurten, hoe beter. Bijladen duurt ongeveer zes uur, maar dat kan een stuk sneller als je het klassieke 230-voltstopcontact ruilt voor een performantere infrastructuur.

Test: Ford Kuga PHEV - AutoWereld 2020

Rijdt de Kuga nog steeds als een Ford?

Net zoals de Focus bouwt de nieuwe Kuga op Fords nieuwe C2-architectuur, wat ervoor zorgt dat het grotere koetswerk niet resulteert in een meergewicht. Eerder integendeel, want in vergelijking met zijn voorganger werd het nieuwe model 80 kilogram lichter. En dat zou een positieve impact op de prestaties, het brandstofverbruik en het weggedrag moeten hebben.

Maar dat kunnen we bevestigen noch ontkennen, want vooralsnog konden we enkel testrijden met de Kuga PHEV. En diens lithium-ionbatterijen duwen de massa van de stekkerversie naar 1.844 kilogram. Nu weet de plug-inhybride Ford die extra kilo’s nochtans uitstekend te verstoppen...

De 10 procent grotere koetswerkstijfheid, het laag ingebouwde accupakket en het bredere spoor zorgen ervoor dat deze SUV vlot van richting verandert. Het elektrisch bekrachtigde stuur is snel en accuraat, waardoor je de bochten vloeiend aan elkaar rijgt, stabiel en strak, zelfs wanneer je de gripgrenzen opzoekt. Alleen tijdens het remmen voel je het extra gewicht van de batterijen duwen, een gewaarwording die versterkt wordt door het wat onnatuurlijk aanvoelende rempedaal. De schuld van de recuperatiefunctie, die verder uitstekend werk levert en de batterijen vlug wat extra energie geeft.

Test: Ford Kuga PHEV - AutoWereld 2020

Resulteert die dynamische afstelling in een strakkere set-up?

Al bij al rijdt de Kuga precies zoals je dat verwacht van een wat grotere, iets zwaardere en enigszins hoger op zijn poten gezette Focus. Daarbij verdient vooral de schokdemping een pluim, omdat ze het koetswerk uitstekend onder controle houdt bij het betere bochtenwerk, maar het rijcomfort nooit hypothekeert. De Kuga zeilt over verkeersdrempels, kasseien en aanverwante ongein.

Bij al dat moois hoort wel één kanttekening: onze testwagen was een ST-Line-uitvoering, met een met 10 millimeter verlaagde sportophanging, en geschoeid met optionele negentienduimvelgen. Maar als Ford de rijdynamiek van deze configuratie weet door te trekken naar de overige modelvarianten, dan hebben ze met de Kuga een van de beter sturende SUV-modellen van het moment afgeleverd.

Test: Ford Kuga PHEV - AutoWereld 2020

De aankleding van het interieur oogt wel erg vertrouwd...

Die hechte band met Focus trekt zich immers door naar de binnenkant. Je zit wat hoger in de Kuga, maar verder oogt het interieur zowat identiek aan dat van de Focus. Dat is jammer, toch als je de materialen vergelijkt met de premiumambities die de constructeur zegt te koesteren. Hier en daar mocht het toch wat meer zijn. Die wat wankele kwaliteitsperceptie wordt krachtdadig gecounterd door de goede zithouding en de uitgedokterde ergonomie, die ervoor zorgt dat je meteen vindt wat je zoekt.

In tegenstelling tot vele concurrenten houdt Ford vast een klassieke knoppen, waardoor je niet altijd met het aanraakscherm aan de slag moet. Die centrale display meet 8 duim en afficheert een heleboel helder gestructureerde menu’s, overzichtelijke tabbladen en meer dan voldoende connectiviteitsmogelijkheden. Het Sync3-infotainmentsysteem overtuigt moeiteloos, juist jammer dat het scherm niet een beetje naar de bestuurder gedraaid staat. Volledig nieuw voor de Kuga zijn het digitale dashboard en de head-updisplay, maar die vergen een meerprijs of een upgrade naar een hoger uitrustingsniveau.

Belangrijker is de beperkte meerprijs van de nieuwe Ford Kuga. Vergelijk je het nieuwe model met zijn identiek gemotoriseerde voorganger, dan leg je slechts 175 euro op. En voor dat bedrag krijg je een iets ruimere en stukken betere SUV in de plaats. Ook interessant: deze PHEV-stekkerversie blijft netjes onder de grens van de 40.000 euro steken. Toch als je voor Trend en niet voor deze ST-Line X gaat.

Test: Ford Kuga PHEV - AutoWereld 2020

Wat is het AutoWereld oordeel?

De Kuga heeft meer sérieux gekregen, alsof de derde generatie beseft dat hij een belangrijke rol te vervullen heeft. Nu SUV-modellen zowat de helft van de Europese autoverkoop vertegenwoordigen, kan Ford op de nieuwe Kuga rekenen om de commerciële kar te trekken. Daarbij zou deze PHEV-versie als katalysator moeten dienen.

 

 

In dit artikel : Ford, Ford Kuga

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas