Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Tourneo Custom Sport 2.0 TDCi 170 pk (2018)

De nieuwe Ford Tourneo Custom is sinds begin dit jaar op de markt, met een nieuw aangezicht, een nieuwe motor en dito snufjes. AutoWereld doet de test met de 2.0 TDCi 170 pk Sport 310S.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een bestelwagen, of camionette zoals wij hem liefkozend noemden, maar dan volgepropt met zitplaatsen. Een bekend concept, concurrenten als Renault (met de Trafic SpaceClass), Hyundai en Volkswagen doen het ook. De Ford Tourneo Custom is gebaseerd op de Transit, maar voegt een pak snufjes toe om hem comfortabeler te maken voor personentransport. Vorig jaar kreeg het model een facelift, met onder andere:

  • Stoer smoelwerk met led-dagrijverlichting
  • Racestrepen en andere stickers geven 10 pk extra
  • Nieuwe 2.0 TDCi vervangt de oude 2.2, in dit geval met 170 pk (zonder de strepen) en 405 Nm gekoppeld aan een zestrapsautomaat
  • Hier geteste L1-versie is 4,97 m lang en heeft 8 zitplaatsen
  • Rijassistenten en comfortsnufjes uit de personenwagens, zoals Lane Assist, achteruitrijcamera en Adaptive Cruise Control
  • Sync 3 infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto

Racestrepen op een busje, serieus?

Ja, als je de Sportversie kiest van de Tourneo Custom kan je heuse racestrepen krijgen op je camionette. Een tikkeltje fout, zeker, en ze zorgen ook niet écht voor 10 extra paarden. We twijfelen nog of we ze zelf zouden aankruisen op het bestelformulier. Hij ziet er wel lekker stoer uit, zeker ook dankzij de 17” Sportvelgen met zwarte afwerking. Het is dus zeker niet noodzakelijk, maar het maakt hem misschien iets aangenamer om naar te kijken.

Rijdt hij dan ook sportief?

Het Sportpakket beperkt zich tot uiterlijke opsmuk, en de basis van de Tourneo Custom is nog altijd een gewone Transit. Neen, dus, het rijgedrag is nog altijd dat van een bestelwagen. Met een gewicht van 2377 kg en een lengte van net geen vijf meter lag dat ook binnen de verwachtingen. De ophanging is bovendien nogal stuiterig als er geen gewicht op de achteras ligt, en de voortrein heeft soms moeite om de 170 pk’s onder controle te houden. Dat gezegd zijnde, de Tourneo Custom is nu ook geen straf om mee rond te rijden. De hoge zitpositie (een van de redenen dat SUV’s zo populair zijn) en de aangename aandrijflijn maken veel goed.

Wat zit er dan onder de kap?

Een nieuwe 2.0 TDCi vier-in-lijn, natuurlijk op diesel, met in deze krachtigste versie 170 pk en 405 Nm. Daarmee kan zelfs deze kolos (en wij hadden dan nog de korte versie) vlot mee in het verkeer, niet in het minst dankzij de aangename zestrapsautomaat. Een handbak is ook verkrijgbaar voor het echte bestelwagengevoel. Het normverbruik zou 6,7l/100 km moeten bedragen (volgens NEDC), wij klokten af op precies twee liter meer. Nog altijd acceptabel voor een busje, een groot deel van onze testkilometers speelde zich dan ook af op de snelweg, waar de fysica de hoge Tourneo Custom te parten speelt.

En binnenin?

Ook zeker niet slecht voor een busje. We mochten neerploffen (of beter: klimmen) op een verwarmde elektrische zetel, deels in leder overtrokken, met uitzicht op een bekende lay-out in de cabine. De instrumenten komen namelijk uit alle moderne Fords, met een schermpje tussen twee nog analoge tellers en een centraal infotainmentscherm dat het Sync 3-systeem vervolledigt. Dat systeem blinkt niet uit qua looks, maar des te meer qua snelheid en gebruiksgemak. De stereo-installatie klonk zuiver en natuurlijk is er een USB-aansluiting, waardoor Apple CarPlay en Android Auto ook ondersteund worden.

Ja, maar gaat het bij dit model niet vooral over de passagiers?

Juist, ja. Die krijgen minder snufjes, maar wel heel veel ruimte. De twee achterste zitrijen bestaan uit individuele zetels die je volledig naar hartenlust kan configureren. De tweede zetelrij kan omgedraaid worden, waardoor de passagiers naar elkaar kijken. Goed om met elkaar te kunnen praten, voor een gemakkelijkere instap, of gewoon voor extra veel beenruimte voor de passagiers op de derde rij. Als je niet veel passagiers hebt en wat extra laadruimte welkom is, kunnen de zetels ook allemaal plat of zelfs verwijderd worden naar wens.

Al is het niet allemaal peis en vree voor de inzittenden: we haalden al aan dat de ophanging onder deellast nogal stuiterig aanvoelt. Als je dus maar met een paar achterin zit, is het niet zo aangenaam vertoeven op een slecht wegdek of over drempels. Ook had ons testexemplaar van de Tourneo Custom geen automatische airco, waardoor het soms moeilijk was om de gigantische cabine op temperatuur te houden. Niet ideaal voor passagiers die snel last hebben van wagenziekte.

Waarom zou je dan voor deze gaan?

Het praktisch gemak van de Ford Tourneo Custom mag zeker niet onderschat worden. Met alle 8 zitplaatsen overeind is er nog 1200 liter aan bagageruimte over, terwijl er overal in het interieur nog opbergvakken te vinden zijn. De techniek komt ook uit de Transit, waardoor er maar om de 60.000 km een onderhoud nodig is. Je kan hem dus zowel als personenwagen en als werkpaard inzetten.

Het AutoWereld-oordeel?

Hoe hard Ford ook probeert, de Tourneo Custom kan zijn roots niet verbergen. Er sluipt nét iets te veel bestelwagen-dna binnen om hem echt comfortabel te maken voor passagiers, terwijl een (duurdere) Mercedes V-Klasse daar wél in slaagt. Voor professioneel gebruik, zoals een taxibedrijf of vergelijkbaar, kunnen we hem wel aanraden, maar privé zijn er betere en comfortabelere opties om te verkennen. Denk daarbij aan de V-Klasse, maar ook aan de Volkswagen Multivan. Of misschien een Citroën Spacetourer? Tenzij je écht racestrepen af fabriek moet hebben, natuurlijk…

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo custom

Geschreven door op