Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Ford Fiesta 1.0 Ecoboost mHEV (2020)

De Ford Fiesta is er nu ook als mHEV, een mildhybride versie van de 1.0 Ecoboost. AutoWereld doet de test met de luxueuze Vignale.

26.225 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Wat minder speels dan zijn voorganger, toch blijft de Ford Fiesta een amusant sturende stadsrakker. Het chassis communiceert helder en het onderstel reageert levendig, zelfs tijdens een kort ritje naar de bakker of de beenhouwer valt er rijplezier te rapen. De Ecoboost-krachtbron doet zijn duit in het zakje. De 1 liter-turbobenzine is 125 pk sterk, maar dankzij het gul geleverde koppel geeft de driepitter de indruk krachtiger te zijn. De verhoudingen van de manuele zesversnellingsbak zijn aan de lange kant, maar de transmissie schakelt snel en resoluut van het ene naar het volgende verzet.

Die compacte Ecoboost-krachtbron van de Ford Fiesta is er nu ook als mHEV, kort voor Mild Hybrid Electric Vehicle. De drukgevoede driecilinder krijg een 48-voltsysteem dat een riemaangedreven startmotor voedt via een compacte lithium-ionbatterij. Het accupakket laadt zichzelf enkel middels regeneratief remmen. De elektrohulp reduceert het turbogat, activeert het stop-startsysteem reeds vanaf 25 km/u en zorgt voor wat extra boost tijdens het acceleren.

Al mikt Ford vooral op een lager brandstofverbruik en een geringere CO2-waarde, natuurlijk. Samen met de iets grotere turbolader en de wat lagere compressieverhouding zorgt de hybride module voor een efficiëntiewinst van ongeveer 5%. Concreet: als Vignale pronkt de Fiesta mHEV met een gemiddeld normverbruik van 5,2 liter en een CO2-uitstoot van 122 gram (WLTP). Wil je die cijfers daadwerkelijk benaderen, dan maak je best gebruik van de Eco-rijmodus. Die stand beperkt de acceleratie, verlaagt het stationair toerental en grijpt in op de werking van de airconditioning. Wij besloten onze testweek met een gemiddelde dorst van 5,9 liter per 100 kilometer.

Test Ford Fiesta Ecoboost 125 mHEV Vingale - Klaas Janssens

Wat verandert er?

De mHEV is niet sneller dan de niet-hybride Ecoboost. De winst van de 48-voltmodule wordt immers gecounterd door het extra gewicht van de batterij. De mildhybride Ford Fiesta sprint in 9,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 196 km/u. De elektrohulp zorgt wel voor een betere respons bij lagere toerentallen, wat de souplesse in de stad verbetert. Bij hogere toerentallen krijg je een extra zetje in de rug, een gevoel dat versterkt wordt door de overboostfunctie van de Sport-modus. Op het dashboard kan je zien wanneer de lithium-ionbatterij energie geeft en wanneer ze energie neemt.

Op de achterklep lees je dat het om een hybride variant gaat, verder oogt de mHEV net zoals elke Ford Fiesta. In het geval van onze testwagen zoals een in Ruby Red gestoken Vignale. Dat luxueuze uitrustingsniveau duwt de prijs verder de hoogte in, maar voor daarvoor krijg je wel het een en ander in de plaats. De felle lakkleur is niet naar ieders smaak, maar combineert best lekker met de chromen designdetails en de 17-duimsvelgen, binnenin geniet je van de hoogstaande materialen, de audio-installatie van B&O en de extra comfortsnufjes. In deze configuratie steekt de Fiesta zelfs de Mini Cooper naar de kroon.

Test Ford Fiesta Ecoboost 125 mHEV Vingale - Klaas Janssens

Conclusie?

Maakt de mHEV-technologie de Ford Fiesta beter? Niet echt, daarvoor blijft het effect van het hybride 48-voltsysteem te beperkt. De geoptimaliseerde werking van het stop-startsysteem is aangenaam, net zoals de elektroboost bij het accelereren. Maar de winst blijft marginaal.

Als mildhybride is deze Ford wel wat relevanter geworden en dat zou een positief effect kunnen hebben op de herverkoopwaarde. Al maakt dat eigenlijk niet veel uit: je wil een Fiesta omdat het zo'n leuke jongen is. En dat is een zeldzaamheid geworden, zeker in dit segment.

Test Ford Fiesta Ecoboost 125 mHEV Vingale - Klaas Janssens

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Fiesta

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas