Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Ford Focus Clipper Active 1.0 EcoBoost mHEV 155 (2021)

De Ford Focus Clipper is er ook als avontuurlijk aangeklede Active. AutoWereld doet de test met de 155 pk sterke 1.0 Ecoboost mHEV.

30.745 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Je wil een Ford, maar twijfelt tussen de Focus Clipper en de Kuga? Dan moet je deze Active hebben, een break met SUV-looks. Hoewel vierwielaandrijving niet tot de mogelijkheden behoort, geraakt deze Focus verder dan zijn minder avontuurlijk aangeklede broers en zussen. Ford zegent de Active immers met een aangepast onderstel dat het koetswerk met 3 centimeter opkrikt, goed voor een bodemvrijheid van 16,3 centimeter. Om de tractie op een glibberige ondergrond te verbeteren, komt deze Focus Clipper bovendien met een speciale rijmodus die toepasselijk "Glad" genoemd wordt.

Je herkent de Active aan de uit kunststof opgetrokken beschermranden rond de wielkasten en de aangepaste bumpers met extra beschermplaten. De terreinbreak staat op specifieke velgen en komt desgewenst met een zwar dak, een optie van ongeveer 400 euro. Binnenin zijn de verschillen met de andere Focus-versies kleiner. De stoelbekleding krijgt een ander motiefje, maar verder is het business as usual. Echt sexy kan je het interieur niet noemen, maar de zithouding, de ergonomie en de multimediamodule overtuigen moeiteloos.

Ford verstopt de 48-voltbatterij van de mildhybride 1.0 Ecoboost onder de voorstoel, waardoor het laadvolume onaangetast blijft. Ook als Active beschikt de Focus Clipper over een kofferruimte van 608 liter, met weggeplooide achterbank heb je 1.653 liter tot je beschikking. Die achterbank is in twee delen neerklapbaar (1/3 - 2/3) en vanaf het tweede uitrusingsniveau bevat ze ook een skiluik. De koffervloer kan rechtop gezet worden om zo de laadruimte onder te verdelen en de bagage op haar plaats te houden. Opgelet: Active is niet altijd een Clipper, want de avontuurlijke looks zijn ook beschikbaar op de vijfdeurs-Focus.

Test Ford Focus Clipper Active Hybrid - AutoWereld 2021

Wat verandert er?

De Ford Focus heeft een uitstekende reputatie hoog te houden wat de rijdynamiek betreft. Om het verhoogde koetswerk te compenseren, krijgt de Active-versie een specifieke onderstelset-up met aangepaste demping. Het resultaat overtuigt moeiteloos, want de terreinbreak rijdt zowat even leuk als de andere Focus-varianten. Ondanks de grotere veerwegen en de banden met hogere flanken stuurt deze Clipper erg snedig en toont hij zich opvallend levendig, waardoor er een heleboel rijplezier te rapen valt. Ook in de sneeuw, waar een beetje gas lossen volstaat om de neus weer naar de binnenkant van de bocht te duwen.

Onder de motorkap schuilt de vernieuwde Ecoboost-krachtbron, een 1 liter-turbobenzine die over een start-alternator op 48 volt beschikt die de kinetische energie die vrijkomt bij het vertragen omzet in elektriciteit en deze opslaat in een compacte lithium-ionbatterij. Die elektriciteit wordt vervolgens gebruikt om de randorganen te voeden, maar ook om de verbrandingsmotor een extra boost te geven - tot 16 pk en 50 Nm tijdens het accelereren en het hernemen. Dat voel je vooral bij lage toerentallen, waar de elektromotor de responstijd van de turbo compenseert. Ook de werking van het stop-startsysteem is merkelijk beter. Het effect op het verbruik blijft evenwel beperkt.

In overboost ontwikkelt de drukgevoede driepitter tot 240 Nm, wat zich vertaalt in pittige acceleraties. Weet wel dat de loopcultuur van deze benzinemotor nogal bruut en luidruchtg is. Ook jammer: het remenergierecuperatiesysteem maakt het rempedaal een beetje sponzig, terwijl het mildhybride systeem op 48 volt het sleepvermogen reduceert van 1.300 naar 1.000 kilogram. 

Test Ford Focus Clipper Active Hybrid - AutoWereld 2021

Conclusie?

De Ford Focus Clipper blijft een bijzonder aangename break, eentje die fijn stuurt, veel comfort biedt en zich erg praktisch toont. Je hoeft je geeneens vragen te stellen over de meerwaarde van het 48-voltsysteem of de Active-aanpassingen, want die vragen geen toegevingen. Niet op het vlak van rijplezier, niet op het vlak van binnenruimte en nauwelijks op het vlak van aankoopprijs. Nu moet Ford er nog voor zorgen dat ook de automaat beschikbaar wordt op de 1.0 Ecoboost 155 MHEV.

In dit artikel : Ford, Ford Focus

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas