Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCi

De Ford Tourneo Connect is er ook als verlengde Grand met zeven zitplaatsen. AutoWereld doet de test met de 120 pk sterke en aan een achttrapsautomaat gehangen 1.5 TDCi.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Ford Tourneo Connect gaat al even mee, maar kreeg vorig jaar wel een facelift. En maar goed ook, want de concurrentie zat niet stil. Citroën introduceerde de nieuwe Berlingo, Opel de Combo Life, Peugeot de Rifter en Toyota de ProAce City Verso, vier technisch zowat identieke bestelbreaks die naast een gewone ook een verlengde XL-koetswerkvariant tellen.

De Tourneo Connect heeft ook zo'n Grand-afgeleide, die 40 centimeter en een derde zitrij toevoegt. Achter de ietwat onhandige, want gigantische en volledig naar boven openende laadklep schuilt een maximaal laadvolume van zo maar eventjes 2.620 liter. En het had nog meer kunnen zijn, mocht je die derde zetelrij naast wegplooien (gaat gemakkelijk, met een vlakke laadvloer als resultaat) ook kunnen verwijderen.

Dankzij de schuifdeuren achteraan is het makkelijk instappen in de Ford Grand Tourneo Connect, ook op de derde zitrij. De zitplaatsen zijn best genereus, met voldoende ruimte voor zowel de knieën als de schouders. Maar de rugleuningen staan wel erg recht, terwijl de zittingen aan de harde kant zijn. Wat extra opbergvakken hadden deze bestelbreak evenmin kwaad gedaan. 

Ford Grand Tourneo Connect - Geoffroy Libert

Wat verandert er?

Bij de facelift kreeg de Ford Tourneo Connect naast een opgefrist koetswerkontwerp met hertekende bumpers en lichtblokken ook een nieuw dashboard met nieuwe multimedimodule. Dat Sync3-systeem beschikt over een aanraakscherm van 6 duim, maar kan rekenen op de modernste infotainment- en navigatiesnufjes. Jammer dat het draadloos opladen van onze nochtans compatibele smartphone niet wilde lukken.

De 1,5 liter-turbodieselmotor combineert een vermogen van 120 pk met een maximaal koppel van 300 Nm, reeds beschikbaar bij 1.750 toeren per minuut. De viercilinder drijft de voorwielen aan via een vlotte Aisin-achttrapsautomaat met manuele schakelmodus op de pook. De 1,7 ton zware en 4,8 meter lange Grand Tourneo Connect is geen sprinter, maar geeft nooit de indruk echt kracht te ontberen. Ons verbruik? 6,2 liter. Volgeladen met kinderen en bagage, getest over een afstand van 2.500 kilometer (inclusief Autobahn)

De zitpositie in de Grand Tourneo Connect blijft laag, toch in verhouding met de concurrerende bestelbreaks. En dat is best prettig wanneer je aan het sturen gaat. Zijn logge lichaam speelt de dynamiek parten, maar dankzij de goede stuurinrichting en de uitstekende ophanging valt er toch wat rijplezier te rapen. Verkijk je niet op de afmetingen, tijdens het manoeuvreren blijkt plots hoe groot deze Ford eigenlijk is.

Ford Grand Tourneo Connect - Geoffroy Libert

Conclusie?

De Grand Tourneo Connect combineert alle voordelen van een grote bestelbreak met de rijdynamische kwaliteiten van een Ford. We vonden het alleen jammer dat de twee zitrij geen betere stoelen telde en dat de derde zitrij zich niet liet verwijderen. Hoewel het Sync3-systeem ons in positieve zin verraste, oogt het dashboard verouderd en loopt de ergonomie wat achter.

Wij waren onderweg met de Titanium, het duurste uitrustingsniveau. Samen met het Grand-koetswerk, de 120 pk sterke TDCi en de optionele automaat duwt dat het prijskaartje van deze Ford Tourneo Connect richting 30.000 euro. Een smak geld, maar daarvoor krijg je wel een heleboel in de plaats.

Ford Grand Tourneo Connect - Geoffroy Libert

 

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo

Geschreven door op