Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi S8 (2019)

De nieuwe S8 is hier, en Audi noemt hem zowel een comfortabele luxelimo als een echte atleet. Marketinggezwets, of zit er toch een kern van waarheid achter? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Het toppunt van het A8-gamma, een W12 is er niet meer, en dus eigenlijk het beste wat Audi te bieden zou moeten hebben. De S8 krijgt zowat dezelfde V8 als de RS6 en levert dus flitsende prestaties, maar toch zou de powerlimo even comfortabel moeten zijn als zijn broertjes met een A, dankzij de magie van de actieve ophanging. Wat je verder nog moet weten?

  • V8-biturbo levert 571 pk en liefst 800 Nm
  • 0-tot-100 in slechts 3,8 seconden, begrensde top van 250 km/u
  • MHEV-systeem op 48 volt bespaart 0,8 l/100 km
  • Actieve ophanging kan elk wiel aansturen via elektromechanische actuatoren
  • Oogt iets sportiever dan de A8, maar blijft ingetogen

Video: de 5 coolste features van de Audi S8

De concurrentie?

De pijlen zijn rechtstreeks gericht op die andere twee Duitse grootmachten, met de BMW 750i/M760i uit München en de Mercedes-AMG S 63/S 560 uit Stuttgart. Uit eigen stal heb je dan nog de Porsche Panamera Turbo en de Bentley Flying Spur V8, maar die zijn wat sportiever dan wel comfortabeler van insteek.

Testomstandigheden?

De omgeving van Barcelona, met een mix van snelweg, bebouwde kom en snedige bergweggetjes om elk soort rijden te kunnen proberen.

Vertel eens hoe het zit met die actieve ophanging.

Het is een heel interessant systeem, Audi heeft er naar eigen zeggen 4 jaar werk in gestoken om het goed te krijgen. Elk wiel heeft zijn eigen elektromechanische actuator, die met een kracht tot 16.000 N/s het wiel omhoog of omlaag kan duwen. In de Comfort+-stand scant een camera aan de voorkant de weg op oneffenheden of drempels, waarna de S8 automatisch zijn rijhoogte tot 50 mm kan aanpassen om de schokken op te vangen. En het werkt echt: de S8 rijdt even zacht over flinke drempels als onze Notre Dame, al blijken korte richels nog iets te moeilijk om weg te strijken. Waarschijnlijk ook door de tot 21 duim grote velgen.

Schakel je over naar Dynamic, dan doet de ophanging een ander truukje. De auto minimaliseert dan de koetswerkrol voor een maximum aan grip en controle, terwijl het sportdifferentieel tussen de achterwielen onderstuur verder minimaliseert. Het resultaat: een 5,16 m lange kolos van 2,1 ton… die veel lichter aanvoelt dan hij is. Enkel tijdens het remmen voel je de massa tegenwerken, maar in de bochten toont hij zich verrassend meegaand. En dan is het niet de S8 die je begrenst, maar de rotswanden die toch iets te dichtbij staan om door te kunnen duwen.

Over doorduwen gesproken…

Ja, dat kan die V8 voorin wel goed. Hij levert een fractie minder vermogen dan in de RS6 (en RS7, en RS Q8), maar geeft nog steeds een serieuze duw bij het accelereren. Alhoewel: ook hier beperkt de hi-tech ophanging de steigerbewegingen, waardoor je in alle souplesse veel te vlug illegale snelheden bereikt. Een standaardsprint in minder dan 4 seconden is al indrukwekkend, laat staan in een auto van dit formaat.

En als het eens wat minder mag zijn?

Dan trekt de V8 zich terug op de achtergrond, met minder geluid dan een V6 TDI zou produceren. Ook met dank aan de active noise cancellation, dat het geluid in het interieur oppikt via microfoons en vervolgens compenseert met antigeluid. Natuurlijk kan je de Audi S8 uitrusten met een hele rits aan geavanceerde rijhulpmiddelen, zoals een adaptieve cruisecontrole en een 360°-camera. Alleen werken al die systemen een beetje op onze zenuwen, vooral tijdens sportief rijden. Ze zijn jammer genoeg niet erg makkelijk uit te schakelen tijdens het rijden, omdat de bediening nu allemaal via aanraakschermen verloopt in plaats van fysieke knoppen.

Jullie zijn het design nog vergeten.

Dat is dan ook een beetje voorspelbaar: iets stoerdere bumpers, dikke velgen (20 tot 21 duim) en 4 uitlaatpijpen. Echte, deze keer, want het gaat hier niet om een diesel. Een ingetogen look, maar meer dan dat zou ook niet passen bij de S8. Achter die velgen vooraan schuilen trouwens optioneel 420 mm grote koolstofkeramische schijven met 10 zuigers, om maar te zeggen dat er serieus wat stopkracht aanwezig is.

En de prijs?

Die is er nog niet, althans nog niet voor België. In Duitsland spreekt men van om en nabij de 140.000 euro. Daarmee is hij wat goedkoper dan een Mercedes-AMG S 63 of een BMW M760i, maar duurder dan een S 560 of een 750i.

Het AutoWereld-oordeel?

Er zit toch een kern van waarheid achter die boude uitspraak van Audi: de S8 toont zich dynamischer dan je zou verwachten van het soort auto, terwijl het comfort absoluut bewaard blijft. Maar maak er geen sportwagen van, daarvoor werken zijn formaat en gewicht te veel tegen. Is de RS6 de ideale alleskunner voor liefhebbers van sportief gerief, dan is de S8 de beste keuze voor zij die comfort willen met net dat beetje extra.

In dit artikel : Audi, Audi A8

Geschreven door op