Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X5 xDrive45e (2019)

De plug-in hybride BMW X5 is terug, met meer elektrokracht dan ooit. Is de batterij ook echt een nuttige toevoeging geworden? AutoWereld doet de test.

80.900 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De opvolger van de BMW X5 xDrive40e (F15), de plug-in hybride variant van de vorige generatie X5. Deze nieuwe 45e (generatiecode G05) doet het op elk vlak met een schepje meer, zowel qua verbrandingsmotor als qua elektrische power. Hoe zich dat vertaalt in cijfers?

  • 3 liter zes-in-lijn, in plaats van 2.0 viercilinder, levert 286 pk
  • Elektromotor geïntegreerd in 8-trapsautomaat levert 113 pk
  • Gecombineerd vermogen van 394 pk en 600 Nm
  • Batterij nu 24 kWh groot (20,9 kWh bruikbaar), tegenover 9 kWh in F15
  • Elektrische WLTP-range van 67 tot 87 km
  • 150 liter kleinere koffer (500-1720 l), maar wel vlakke laadvloer
  • 0 tot 100 in 5,6 seconden, top van 235 km/u
  • Geconnecteerde navigatie met geofencing voor e-zones

De concurrentie?

De Audi Q7 is net gefacelift en moet nog even wachten op zijn e-tron (of TFSIe)-variant, en ook de Mercedes-Benz GLE zit nog even zonder plug-in hybride. Dan is er nog de Porsche Cayenne e-Hybrid, al is die een stuk duurder (en sneller), net als de Range Rover (Sport) P400e. Als het geen plug-in moet zijn, is er nog de Lexus RX450h.

Leuk weetje?

De productverantwoordelijke van de BMW X5 heet Marco Möller, dezelfde familienaam als ondergetekende. Hij was er minder van onder de indruk dan deze redacteur.

Geen downsizing, maar upsizing voor deze nieuwe generatie X5 PHEV?

Ja, BMW lijkt tot het besef te zijn gekomen dat, eens de batterij leeg is, een viercilinder niet zo efficiënt is om een 2,5 ton zware SUV voort te bewegen. Bovendien zijn de zescilinders van BMW niet alleen krachtiger, maar ook bijna net zo zuinig als de viercilinders, om nog maar te zwijgen van de soepelere loop. Nu, dat betekent niet dat ze de batterij met rust hebben gelaten.

De oude moest het namelijk doen met een amper 9 kWh grote batterij, die in een grote SUV als de X5 veel te snel leeg is. Veel meer dan 20 km kon je daar niet mee halen, nog niet genoeg voor de dagelijkse ritjes. Dat lost de 20,9 kWh aan bruikbare batterijcapaciteit van de nieuwe ruimschoots op, met een veel grotere range, een hogere elektrische topsnelheid (135 km/u) en een lager CO2-cijfer (39-47 g NEDC).

En wat geeft dat in de praktijk?

Een echt bruikbare elektrische range, zeker als je korte ritten doet. Tijdens onze testrit konden we meer dan 60 kilometer emissieloos afleggen, al heeft BMW wel zijn best gedaan om ons een iets tragere route voor te schotelen in de omgeving van München. Files en traag verkeer zijn daarbij ideaal om benzine te sparen, maar aan hogere snelheden springt de zescilinder toch regelmatig bij. Aan het eind van de rit klokten we af op een gemiddeld verbruik van 5,5 liter, bijlange niet slecht voor zo’n kolos, maar tegelijk een beetje frappant dat daar zo veel batterijkracht voor nodig is.

Hoe rijdt hij?

Ondanks het lagere zwaartepunt dankzij de in de vloer geïntegreerde batterij, kan de X5 xDrive45e zijn gewicht van 2,5 ton niet verbergen. Dat voel je aan de ophanging, die iets steviger moet zijn door het meergewicht. We konden de plug-in X5 op hetzelfde moment rijden als de nieuwe X6, en die laatste toonde zich gek genoeg comfortabeler, ondanks zijn meer ‘sportieve’ inborst. En zeker in de bochten laat de X5 PHEV het afweten, dit is een auto die je zacht moet rijden om het beste eruit te halen.

Die geofencing, wat is dat?

BMW is trots op de geconnecteerde diensten die het aanbiedt om zijn plug-in hybrides, en eentje daarvan is dat de GPS weet wanneer je een e-zone binnenrijdt en vervolgens de benzinemotor uitlegt zolang je je binnen die zone bevindt. Die emissieloze zones bestaan nog niet, maar als die volgende stap van de LEZ er ooit komt, zijn de PHEV’s van BMW alvast klaar.

Een tweede feature heet BMW Points. Om klanten te stimuleren om hun PHEV zo vaak mogelijk op te laden, gaat BMW ze belonen. Dat gebeurt via Points, die je kan verdienen als je oplaadt en elektrisch rijdt. Die Points kan je dan vergelijken met andere BMW-rijders, en inruilen voor beloningen. In eerste instantie gaat het om gratis laden, maar met de toekomst van on-demand-opties zou je bijvoorbeeld ook tijdelijk een beter navigatiesysteem kunnen unlocken.

Het AutoWereld-oordeel?

Er zijn verschillende redenen om deze BMW X5 xDrive45e te overwegen, of dat nu uit fiscaal voordeel of uit ecologische overwegingen is (nu ja). Maar het is fijn om te leren dat je het elektrische deel van de X5 PHEV nu ook nuttig kan gebruiken, met een gunstig benzineverbruik als bijkomend voordeel. De basisregel van de plug-in hybride geldt natuurlijk ook hier: je moet hem opladen om er voordeel uit te halen. En met de X5 liefst thuis of op het werk, want met die grote batterij kan het anders duur uitkomen.

In dit artikel : BMW, BMW X5

Geschreven door op