Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Eerste test / Cupra Formentor 2.0 TSI 310 (2020)

Cupra begint los te weken van Seat en versterkt zijn eigen identiteit met deze unieke Formentor. Maar is hij meer dan een mooiere Ateca? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De eerste Cupra die geen Seat is. Het begon als een uitrustingsniveau voor de snelste Seats, maar Cupra ontpopte zich in 2019 als een apart merk... met enkel een snellere Ateca in het gamma. Daar komt nu verandering in, want deze Formentor zal je niet terugzien op de prijslijsten van het Spaanse VW-zusje. Cupra spreekt over een cross-overcoupé, maar in werkelijkheid leunt de Formentor dichter aan bij een uit de kluiten gewassen hatchback. Nog wat info?

  • Staat op het MQB Evo-platform van de VW Golf 8 en de nieuwste Seat Leon
  • 64 mm korter, 2 mm smaller en meer dan 100 mm lager dan de Ateca
  • Uitgebreid motorengamma van 150 tot 310 pk
  • Twee PHEV's van 204 en 245 pk
  • Snelste versie sprint in 4,9 s naar de 100, top van 250 km/u
  • Productiestart in december, eerste leveringen begin 2021

Concurrentie?

Qua prijsstelling loopt de Formentor quasi gelijk met de Seat Ateca, al biedt hij wel een pak minder ruimte. Nog meer interne concurrentie komt van de Volkswagen T-Roc, die je ook kan krijgen als 300 pk sterke R.

Testomstandigheden?

Een binnenlandse presentatie, Covid oblige, met een lus van een dikke 90 km langs Vlaams- en Waals-Brabant, vertrekkende van het D'Ieteren-hoofdkwartier in Kortenberg. Met bovendien nog de kans om het snelweggedrag van de Formentor te ontdekken onderweg naar de fotoshoot in Limburg.

Wacht, vermogens vanaf 150 pk? Was Cupra geen sportmerk?

De bestaande modellen van Seat worden enkel in hun snelste versies als Cupra gepresenteerd, maar aangezien deze Formentor geen evenknie kent, mag hij binnen Cupra een volledig motorengamma uitvouwen. En dus ook met een 1.5 TSI en 2.0 TDI van 150 pk. De snelste versies vanaf 245 pk worden als 'VZ' gebadged, wat je mag lezen als 'Veloz', het Spaanse woord voor 'snel'.

Hoe 'veloz' is deze Veloz?

Redelijk veloz. De 2.0 TSI onder de kap kennen we intussen al van de VW Golf R, de T-Roc R en de Audi SQ2. De potente tweeliter maakt binnenkort trouwens ook zijn opwachting in de Golf 8 GTI Clubsport. In deze voorlopig snelste versie van de Cupra Formentor levert hij 310 pk, al zijn er onlangs spyvideo's opgedoken van een Formentor met de 400 pk sterke 2.5 TFSI-vijfcilinder van Audi. Of dat testwerk ook een productiemodel zal opleveren, zou nog niet beslist zijn.

Goed, terug naar het model dat we wél konden testen. Gezien zijn bekende basis én motor mag het niet verbazen dat er ook maar weinig verrassingen zitten in het rijgedrag van de Formentor. De 2.0 TSI is gewillig vanaf het middengebied en laat zijn vermogen op een lineaire manier los tot aan de limiet van zo'n 6.500 toeren. De snelheid zit er vlug in, maar de motor heeft een heel neutraal karakter: geen noemenswaardig turbogat, maar ook geen opzwepende drang naar de rode zone.

Het testtraject leek uit evenveel schoolzones als kilometerpalen te bestaan, maar in die enkele bochtencombinaties zonder verkeer konden we de zweep laten knallen, waarbij de Formentor geen enkele steek liet vallen. De grip en vooral de tractie lijken onuitputtelijk dankzij het capabele 4Drive-systeem, zelfs de meest lompe inputs vertalen zich niet tot slippende wielen en flikkerende ESP-lampjes. De zwakste schakel is in die momenten misschien wel de DSG-bak, die zich dan op een twijfelmomentje laat betrappen, maar die bij progressievere inputs wel steeds bij de les is.

Hoe klinkt hij?

Moeilijk te zeggen, aangezien het kunstmatig versterkte speakergeluid de daadwerkelijke brom zodanig overtreft binnenin (zeker in de Cupra-modus) dat je nog maar moeilijk echt van fake kan onderscheiden. Nu is dat een kwaaltje van deze tijd, door de strengere geluidsnormen voor Europese sportwagens, waardoor de meeste decibels verloren gaan in de filters en dempers van de uitlaatlijn. Maar eenmaal op temperatuur laten de vier pijpen af en toe wel een knal horen als je van het gas af gaat, eentje die niet uit de speakers moet komen. 

Voor een SUV is het wel een knap ding...

Als je hem al een SUV kan noemen, maar dat terzijde. De Formentor laat inderdaad een mooi stukje design zien, met een geslaagde combinatie van rondingen en spierballen. Ook binnenin is het allemaal net iets specialer dan in een Ateca of Leon, met een groter centraal display (12 inch) en een lichtgevende lijn die het dashboard en de deurpanelen omkadert. Leuk detail: de dodehoekassistent gebruikt die lichtstrook in plaats van lichtjes in de spiegels om je te waarschuwen voor moeilijk te spotten voertuigen of objecten.

Quanta costa?

De precieze prijzen zijn volgens de invoerder nog in onderhandeling met de fabriek en met de dealers, maar de indicatieve prijzen liggen min of meer in lijn met de Seat Ateca als FR (de Formentor heeft meer standaarduitrusting dan de gewone Ateca) of als Cupra. Reken op minstens een dikke 32.000 euro voor de 1.5 TSI met manuele 'bak, met deze 310 pk sterke topversie voor een kleine 48.000 euro. Cupra richt zich in ieder geval op de fleetmarkt, zeker met de plug-in hybride versies.

Het AutoWereld-oordeel?

De Cupra Formentor ziet er mooi uit, maar verrast niet op technisch vlak of met zijn rijgedrag. Dat is niet per se een nadeel, want op grote fouten laat hij zich niet betrappen. Maar de vraag rijst wel of de VW-groep zichzelf niet dwarsboomt met al die interne concurrentie.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm