Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ferrari Roma (2020)

'La Nuova Dolce Vita', dat is de slagzin van de Roma. de nieuwe GT van Ferrari die zich onderscheidt door zijn perfecte proporties en zuivere lijnen. AutoWereld doet de test.

197.727 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Ferrari voor nieuwe Ferraristi, met een volledig nieuwe designtaal die uitnodigt om te genieten van het goede leven. Geen opzichtige spoilers of koelsleuven, maar een sierlijk silhouet dat rust uitstraalt. Ferrari mikt op 70% nieuwe klanten met de Roma, die zich technisch baseert op de Portofino. Wat dat inhoudt?

  • 3,9 liter grote V8 met twee turbo's, goed voor 620 pk en 760 Nm
  • Nieuwe achttrapsautomaat met dubbele koppeling
  • 0 tot 100 in 3,2 seconden, top van 320 km/u
  • Tot drie digitale displays, waarvan eentje voor de passagier
  • Vanaf 193.129 euro de jouwe

Concurrentie?

De karakters zijn wat verschillend, maar de Porsche 911 Turbo en de Aston Martin Vantage komen nog het meest in de buurt van de Roma. Of misschien de Bentley Continental GT, als je meer van het comforttype bent.

Testomstandigheden

Zowaar nog eens een buitenlandse test, in dit geval in de streek rond Alba, Italië. Uitgerekend die ochtend was Pluvius voorafgaand aan onze testrit met zijn gieter op ronde geweest, een plensbui die voldoende was om de wegen in glijbanen te veranderen. Gelukkig droogde het wegdek op naarmate de dag vorderde.

Is de Roma niet gewoon een Portofino Coupé?

Absoluut niet. Ze hebben dezelfde wielbasis en delen enkele onderdelen, maar door gretig gebruik te maken van nieuwe materialen en ongeveer 70% van de onderdelen te vernieuwen of toch ingrijpend te veranderen, is men erin geslaagd om de Roma niet alleen 100 kilogram lichter te maken, maar ook het zwaartepunt voelbaar te verlagen. Wat, omdat hij geen ingewikkelde dakstructuur hoeft mee te zeulen, niet zo opzienbarend lijkt. 

Het vermogen is 20 paarden meer dan wat de Portofino uit zijn identieke motor perst. De V8 met dubbele turbo werd daarbij grondig aangepakt. Nieuwe kleppen, een gereviseerde klepaandrijving, agressievere nokkenassen, een uitlaat met kleinere tegendruk en sensoren die beide turbo’s zo’n 5.000 toeren per minuut sneller laten draaien, krikken het vermogen op tot dus die 620 pk.

Op de testbank werd zelfs een winst van 35 tot 40 pk afgelezen, maar voor de veelvuldig gelauwerde V8 in zijn bedje in de boeg werd neergelaten, is er nog een partikelfilter gemonteerd. En die gaat met een groot deel van de winst lopen.

Valt dat vermogen een beetje te controleren op de natte wegen?

Die 620 pk op de achterwielen is sowieso al geen kattenpis, laat staan op een zeeppiste. En ja hoor, bij een eerste poging om het tempo wat op te drijven, denk je al dat dit letterlijk alle kanten kan opgaan. Om vervolgens versteld te staan van de grip die de brede banden, 245/35 ZR20 voor- en 285/35 ZR20 achteraan, alsnog weten te vinden.

Al dan niet bijgestaan door de elektronische rijhulpjes. Via de intussen bekende Manettino kan je de intensiteit waarmee ze ingrijpen aan de omstandigheden aanpassen. Van de vijf mogelijke posities, was Wet die ochtend de meest aangewezen. 

Toch is de Roma een auto die je snel op je gemak stelt. In de eerste plaats dankzij de uitnodigende cockpit, die helemaal rond de chauffeur is ontworpen. Het geheel is piekfijn afgewerkt, op enkele details na. Maar onze opmerkingen daaromtrent werden gecounterd met het antwoord dat onze testwagens preproductiemodellen betrof.

En er is het fijn uitgebalanceerde weggedrag, dat je de zekerheid geeft dat de auto er niet op uit is om je te bijten. Wat ook weer niet betekent dat de Roma een softie is. Naarmate je met de Manettino door de rijprogramma’s bladert, leer je het ware karakter van de auto kennen. Tot er geen twijfel meer kan over bestaan dat dit geen GT voor bezadigde oude mannen is, maar een echte sportwagen. 

Een sportwagen met een aaibaar uiterlijk, dan.

"Een Formule 1 in avondkledij!", aldus de mensen van Ferrari, met enige zin voor overdrijving. Toch heeft zijn vormgeving al wat kritiek mogen slikken. Sommigen zien er te veel Aston Martin in, anderen menen dan weer een Jaguar F-Type in de Roma te herkennen. Eén ding is in elk geval zeker: je moet Ferrari Roma in het echt zien. En je moet het design de tijd geven om te groeien.

De sensuele lijnen van de Roma veroordeelden de aerodynamicaspecialisten wel tot overuren. Het arsenaal zichtbare aerodynamische hulpmiddelen werd beperkt tot zeer discreet in het design verwerkte klassiekers als een splitter, zijschorten en een diffuser. Zo wordt het meest opzichtige hulpmiddel de nochtans bescheiden achtervleugel, die zich bij stilstand discreet onder de achterruit verschuilt.

Vanaf een snelheid van om en bij de 100 km/u komt hij tevoorschijn, en neen, liefhebbers van het genre kunnen niet met een opgerichte vleugel staan pronken. Eens de snelheid zakt, kruipt het ding weer in zijn huisje. "Omdat hij zo vitaal is voor het rijgedrag, hebben we afgezien van een manuele bediening", voegt men er bij Ferrari fijntjes aan toe.

Het AutoWereld-oordeel?

Ons is het intussen duidelijk geworden wat de Italianen bedoelen als ze zeggen dat de Roma de eerste van een nieuw ras bruikbare Ferrari’s is. Dit is een bijzonder veelzijdige auto, die gelukkig nooit zijn afkomst vergeet.

Een GT, maar met een bijzonder sportieve inborst. Een auto waarin je gezapig kan cruisen, maar waarin je ook volledig uit de bol kan gaan. En dan slorpt hij al je aandacht op.

In dit artikel : Ferrari, Ferrari Roma