Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Renault Mégane E-Tech Plug-In Hybrid (2021)

De Renault Mégane is er ook als plug-inhybride E-Tech. AutoWereld doet de test met de als RS Line verpakte hatchback.

39.225 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Ook bij Renault doen ze sinds 2020 aan hybrides en plug-inhybrides, onder de noemer E-Tech (Plug-In) Hybrid. En daarbij hebben ze binnen de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi voor een eigengereide aanpak gekozen. Hier geen ‘gemakkelijkheidsoplossing’, waarbij ‘gewoon’ een elektromotor wordt toegevoegd aan een al bestaand aandrijgeheel, maar een volledig nieuwe architectuur.

Een centrale rol daarin is weggelegd voor de verbrandingsmotor: een atmosferische 1.6 met Atkinson-cyclus, die gekoppeld is aan twee elektromotoren via een gerobotiseerde versnellingsbak met amper vier verhoudingen... en een klauwkoppeling in plaats van synchronisatieringen. In het geval van deze Mégane E-Tech Plug-In Hybrid is dat geheel goed voor 160 pk en wordt het gecombineerd met een batterijpakket van 9,8 kWh. Het laat zich aan een laadstation opladen met maximaal 3,7 kWh – hetzij in een slordige 3 uur. Aan het stopcontact spreken we over 4,5 uur.

Het goede nieuws is dat dat pakket geen afbreuk doet aan de koffer an sich. Wel palmt het de volledige ruimte onder de vloer van de Renault Mégane in – meer nog, je ziet de batterij gewoon open en bloot liggen wanneer je de laadvloer optilt (dat had misschien toch wat netter gekund). De laadkabel slingert dus noodgedwongen ook in de koffer rond. Aan de beschikbare plaats op de achterbank wordt niet geraakt – en gelukkig maar, want de vijfdeurs-Mégane is van nature geen ruimtewonder.

Voorin de Renault Mégane E-Tech Plug-in Hybrid kijk je uit op specifieke instrumenten, met rechts een grote vermogensmeter die zijn volle nut bewijst door duidelijk aan te geven hoeveel marge je bijvoorbeeld nog hebt om energie te recupereren bij het remmen. Binnen in die rechter ‘klok’ wordt permanent een klein, maar duidelijk energieschema getoond.

Minder zinvol lijkt ons de RS Line waarin onze Renault Mégane E-Tech verpakt was. De sportstoelen die daarbij horen, zien er weliswaar indrukwekkend uit, maar ze zijn buitensporig gewelfd – ze hinderen door hun hoge flanken de in- en uitstap en tasten zelfs het comfort aan. Overkill, zeker omdat deze plug-inhybride allesbehalve een echte RS is.

2021 Renault Mégane E-Tech Plug-In Hybrid

Wat verandert er?

Aan die RS Line-uitmonstering zal het niet liggen, want die sportief aangeklede Renault Mégane heeft gewoon dezelfde chassisafstelling als de andere versies, maar feit is wel dat deze E-Tech vijfdeurs nog altijd prettig de hoek om gaat. Dat deze plug-inhybride aan dynamisch potentieel moet inboeten, zoals collega’s meldden in het geval van de Grandtour, is op de limiet ook hier wel waar – de E-Tech Plug-In Hybrid weegt nu eenmaal 1,6 ton – maar het valt zeker niet meteen op. Integendeel, het stuur is nog altijd nauwkeurig, de voortrein is snedig en de koets wordt mooi onder controle gehouden.

Nu, we geven het bovenstaande maar mee voor wat het waard is, want veel heb je er niet aan: dit ‘groene’ aandrijfgeheel heeft bitter weinig sportieve aspiraties. In de hybride modus moet de atmosferische 1.6 bij vol gas zwaar aan de bak, en de ‘versnellingsbak’ is bovendien traag van begrip. Plots versnellen brengt de sturing al eens in de war, met de nodige schokken tot gevolg.

Zit er genoeg stroom in de batterij, dan geeft de Renault Mégane E-Tech Plug-in Hybrid altijd de voorkeur aan de zuiver elektrische aandrijving, die volstaat om overal het verkeer te kunnen volgen. Uit de nochtans bescheiden batterij (9,8 kWh) haalden we in de praktijk net geen 50 kilometer, wat best gezien mag worden – de gemiddelde SUV heeft daar een veel grotere accu voor nodig.

En ook als je met een lege batterij vertrekt, scoort de Renault Mégane E-Tech Plug-In Hybrid nog prima: een deel van de energie van de verbrandingsmotor wordt permanent gebruikt om de batterij op te laden, en met wat vertragingen erbij sta je ervan te kijken hoe vaak de auto weer volledig elektrisch rijdt – soms zelfs opnieuw voor kilometers lang. Met als resultaat dat zelfs als je helemaal niet oplaadt (foei), je onder 5 l/100 km kunt blijven.

2021 Renault Mégane E-Tech Plug-In Hybrid

Conclusie?

De eigenzinnige techniek van de Renault Mégane E-Tech Plug-In Hybrid maakt er een bijzonder veelzijdige PHEV van, die ook voor kilometervreters nog erg zuinig blijft. Anderzijds moeten we eens te meer vaststellen dat dit aandrijfgeheel niet hyperverfijnd, noch dynamisch is. En dat deze plug-inhybride enkel bestemd is voor een zakelijk publiek dat tuk is op het fiscale voordeel; particulieren halen de meerprijs ten opzichte van die 1.3 TCe 140 er nooit uit.

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Eindredacteur AutoGids

Tests

Onze tests

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!