Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

let's go!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Cupra Leon PHEV Break (2020)

De Cupra Leon wisselt van generatie en ook van badge, het recept blijft wel hetzelfde: een Seat Leon, maar dan sneller en stoerder. Maar is de hybride ook een beetje leuk om te rijden? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Geen Seat meer, dat verklapten we al in de inleiding. Ook na de lancering van Cupra als apart merk ging de vorige Leon Cupra nog als Seat door het leven, maar met de nieuwe generatie was het tijd voor een nieuwe identiteit (al staat er op de typegoedkeuring waarschijnlijk nog Seat). Qua looks herken je de Cupra direct, hij ziet er een pak stouter en stoerder uit, met scherpe bumpers, grote velgen en heel wat bronzen accenten. Sommige versies hebben ook dikke uitlaatpijpen, maar onze testwagen niet. Dat is namelijk de braafste Cupra Leon van de hoop.

De versie die we onder onze kont geschoven kregen en die je op de plaatjes ziet, is de Cupra Leon PHEV Break (zeg ook niet langer Sportstourer). Waar de Seat Leon eHybrid piekt op 204 pk, gaat de Cupra tot 245 pk met zijn combinatie van een 1.4 TSI van 150 pk en een 116 pk sterke elektromotor die in de versnellingsbakbehuizing zit verstopt. Met een acceleratietijd van 7 seconden naar de 100 km/u en een top van 225 km/u is het beslist geen slak, terwijl zijn normuitstoot van om en bij de 30 g/km CO2 je ecologische geweten en vooral de Europese CO2-arbiters moet geruststellen. Net als onze fiscus, trouwens.

Het Leon-gamma van Cupra bestaat ook nog uit onversneden benzinedrinkers, met de overbekende 2.0 TSI van 300 pk op de voorwielen (Hatchback) of 310 pk op de vier wielen (Break). Er is ook nog een 245 pk sterke 2.0 TSI, maar die is nog niet bevestigd voor ons land. De snelste Cupra Leon Break met 4Drive weet in minder dan 5 seconden naar de 100 km/u te sprinten, waarmee hij opnieuw een zeer interessante daily driver wordt.

Hoe rijdt het?

Met de batterij onder de koffervloer opgeladen, vertrekt de Cupra Leon PHEV steeds elektrisch, waardoor je de eerste kilometers altijd geruisloos kan rijden... behalve dat Cupra het valse motorgeluid ook door de speakers laat klinken als de verbrandingsmotor nog is uitgeschakeld. Een vreemde gewaarwording, het strookt niet met de silte die je verwacht van een semi-elektrische wagen. Met het gaspedaal gevloerd en de kleine viercilinder dus ook tot het uiterste gedreven, krijg je zelfs de octaven van een zescilinder te horen. Heel erg optimistisch, vinden we. Gelukkig zou je dat nepgeluid ook kunnen afzetten of tenminste minimaliseren, zo diep hebben we niet in de menu's gegraven tijdens onze korte solorit.

Wel helemaal correct zijn de prestaties van de Cupra Leon PHEV, de snelle respons van de elektromotor en de harmonieuze combinatie van beide krachtbronnen zorgen voor vlotte acceleraties en dito hernemingen. De DSG-bak laat daarbij geen steken vallen en geeft nooit het gevoel dat je beter zelf schakelt, aangezien er ook in hogere versnellingen steeds genoeg koppel voorhanden is. Zowel de acceleraties als de deceleraties zijn aangenaam schokvrij en lineair, wat lang niet alle hybrides onder de knie hebben.

De 13,3 kWh (netto) grote batterij geeft je in de praktijk zo'n 40 km aan emissieloos rijden tot het moment dat de benzinemotor bij moet springen, waardoor je met een volle lading heel wat benzine kan besparen. Het nadeel is natuurlijk wel dat je wat extra gewicht meezeult en in dit geval dat je ook wat minder kofferruimte overhoudt. 470 liter in plaats van 620 in het geval van deze Break, al blijft de laadruimte wel vlak en kan je nog steed een hele hoop spullen meezeulen met de achterbank plat. De Hatchback is al wat meer beperkt met een minimum van 270 liter.

Conclusie?

Is de 2.0 TSI van 310 pk (fiscaal) niet te verantwoorden, dan doe je geen slechte koop of lease met deze plug-in hybride Cupra Leon Break. Hij biedt dezelfde looks en het grootste deel van de prestaties voor een veel lager verbruik... op voorwaarde dat je de batterij oplaadt. De kleinere koffer is een minpunt, maar in de praktijk zal je er maar weinig last van hebben. Nog een voordeel voor ons: we kunnen deze test volledig kopiëren voor de Skoda Octavia RS iV!

In dit artikel : Seat, Seat Leon

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm