Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo (2018)

Honda heeft weer een gloednieuwe CR-V. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

In ons land stelt hij misschien niet veel voor, wereldwijd is de Honda CR-V wel de bestverkochte SUV van allemaal. Dit is de vijfde generatie in een notendop:

  • Gebouwd op nieuw platform Civic
  • Enkel 1.5-benzine, geen diesel
  • Te krijgen als zevenzitter
  • Meer comfort, meer ruimte
  • Hybride volgend jaar

Geen diesel?!

Nee, anders dan de Civic komt de CR-V er enkel met een benzinemotor, wat toch redelijk ongebruikelijk is voor een SUV van deze taille. Volgend jaar komt er wel een hybride variant (zonder stekker).

Hij is gebouwd op een vergrote versie van het platform van de nieuwe Civic. Tegenover de vorige is hij even lang, maar wel breder en met extra wielbasis, wat de binnenruimte en het comfort helpt.

De stijl is typisch Honda, wat druk en met veel scherpe hoeken en plooien, maar het profiel kennen we al van de vorige versie, met die opwaartse knik in de gordellijn. Achteraan doen de L-vormige achterlichten wat aan Volvo denken, al heeft de CR-V al wel sinds de jaren 90 die verticale lichtblokken langsheen de achterruit.

Hoe is de 1.5?

We kennen die VTEC met turbo al uit de Civic, waar het een behoorlijk sportief blokje is. In de veel zwaardere CR-V moet de vierpitter harder aan de bak. Zeker in combinatie met de manuele zesbak, want die heeft 173 pk, terwijl de variant met cvt 20 pk extra krijgt. Traag is hij niet, geen enkele versie heeft meer dan 10 seconden nodig om 100 km/u te halen, maar het is ook niet meer dan onderhoudend.

Op ons testparcours bleek hij wel redelijk zuinig, circa 7 l/100 km, wat zeker niet onaardig is.

De C in de modelnaam stond altijd al voor ‘Comfortable’, dat is verder dan ook de kernactiviteit van deze familie-SUV, die iets te log is om fluks te vlassen. De isolatie van wind- en rijgeluiden is puik, net als de stoelen, de demping en de rest.

En dit is dus een zevenzitter?

Correct, je kan hem krijgen met een derde achterbankje. En hoewel dat er piepklein uitziet, is er wel slim ruimte uitgespaard voor je voeten en je hoofd. Maar goed, het blijft een kinderzitje, voor volwassenen is dit geen langetermijnoplossing, temeer daar je de tweede zitrij over 15 centimeter naar voor schuift om achteraan plaats te maken. De vijfzitsversie, zonder verschuifbare achterbank, heeft opvallend veel beenruimte vanachter, zeker omdat er nauwelijks een transmissietunnel is.

De inrichting is klassiek-Honda, oerdegelijk in alle opzichten, maar nogal sfeerloos. De ergonomie gaat er wel op vooruit, de cockpit is al een stuk overzichtelijker geworden, terwijl je tussen de voorzetels een multifunctioneel en handig ontworpen opbergvak aantreft waarin je zelfs een laptop kwijt kan.

De tellers zijn ook hier steevast digitaal. Daarnaast is het hele gamma aan actieve veiligheidssystemen standaard, en dat zijn er heel wat. Je moet er wel bij accepteren dat het zaakje nogal defensief afgesteld staat en dus eerder een keertje te vaak biept, dan te weinig.

Hoeveel kost de nieuwe Honda CR-V?

De exacte prijs hebben we nog niet, maar de invoerder meldde ons wel al dat die zou starten op 30.000 euro.

Het AutoWereld-verdict?

Een groot merk is Honda al lang niet meer, althans in onze contreien, dus de kans bestaat dat de CR-V naast de winkellijstjes valt van zij die niet verder willen kijken dan de bekendste merken. Het ontbreken van een diesel zal daaraan geen deugd doen, wellicht wordt de volgend jaar te krijgen hybride dan de beste optie.

Als auto zelf is de CR-V niettemin weer uitstekend. Zo eentje die gemaakt is om op de lange termijn te bevredigen.

In dit artikel : Honda, Honda CR-V

Geschreven door op