Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Honda Jazz 1.5 i-VTEC (2018)

Honda heeft de Jazz voorzien van een nieuwe 1,5 liter op benzine. Of de mini-monovolumer daarmee ook de hoge noten kan halen? AutoWereld doet de test. En belooft ineens plechtig weg te blijven van verdere muziekverwijzingen.

20.690 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een beetje de laatste der mohikanen omdat Honda zijn Jazz (voorlopig) nog geen avonturenfrak heeft aangepast. Of anders gesteld: wat de Jazz mist aan SUV-looks maakt hij ruimschoots goed met praktisch vernuft.

En nu dus ook mechanische branie gezien de Japanners hem bedenken met de 130 pk sterke 1.5 i-VTEC. Van die molen dien je vooral te onthouden dat:

  • De viercilinder het, in tegenstelling tot menig krachtbron van de concurrentie, nog altijd doet zonder turbo
  • De molen daardoor in toeren moet worden gejaagd, met het nodige kabaal tot gevolg. En dat terwijl het blokje sowieso al niet van de meest verfijnde is.
  • Je wel gecompenseerd wordt voor het geleden ongemak. De spurt tot 100 km/u hoeft niet langer te duren dan 8,7 seconden.

We kunnen ons vergissen, maar ziet de Jazz er ook niet wat anders uit?

Goed gezien! Een gemeend compliment, want je moet echt een paar keer gekeken hebben wil je de wijzigingen spotten. De veranderingen situeren zich overigens voornamelijk aan de voorkant en zijn gemaakt om de Jazz beter aan te laten sluiten bij de heersende familielook.

Voorts is er ook een nieuwe Dynamic-topuitvoering die met wat sportieve accenten de extra oempf van de 1,5 liter in de verf wil zetten.

Wat ons leidt tot de vraag of de Honda dan ook effectief snediger rijdt?

Goh, hij komt sneller van zijn plek, zoveel is zeker. Zoals al gezegd, heb je maar 8,7 seconden nodig om naar 100 km/u te spurten, wat zowat een lichtjaar sneller moet zijn dan de 1,3 liter die evenzeer als motorische optie blijft bestaan.

Maar doordat het blokje zich niet beroept op drukvoeding, moet je hem stevig de toerenschaal injagen wil je dat tempo er ook daadwerkelijk uitgeperst krijgen.

Gassen dat gepaard gaat met de nodige decibels, wat concreet betekent dat het vooral je rechterhand zal zijn die middels het nodige schakelwerk met de manuele zesbak de Jazz onder stoomt houdt.

Nu, gezien het doelpubliek niet meteen op zoek lijkt naar onversneden rijplezier, gaan we daar geen breekpunt van maken. In praktijk is de 155 Nm en zijn koppelkromme meer dan afdoende om vlot mee te surfen met het stadsverkeer.

Hoe zit het dan naar verbruik toe?

Tja, gezien hij groeide qua volume én hij stevig aan de bak moet wil je zijn sportieve looks alle eer aandoen, hoeft het niet te verbazen dat de 1,5 liter geen zuinigheidsprijzen zal winnen. Ondanks dus de directe injectie en de VTEC (Variable Timing and Lift Electronic Control) waar Honda zijn handelsmerk van heeft gemaakt.

Theoretisch zou 5,9 liter per 100 kilometer moeten volstaan, maar wij raakten amper onder de 8 liter. Ook de 133 g/km uitgestoten CO2 is niet meteen wat je noemt exemplarisch.

Je kan daar wel enigszins een mouw aanpassen door het schakelen uit handen te geven aan de CVT, al boet je met die optie wel in aan snelheid.

Waarom zouden we dan in godsnaam investeren in een Jazz?

Omdat er niet veel handigere B-segmenters bestaan. Het is wonderbaarlijk hoeveel ruimte Honda heeft weten creëeren op een oppervlak van nog geen vier meter.

Tel daar het vernuft bij van de koffer (met een volume dat schommelt tussen de 354 en 1.314 liter) en de Magic Seats (die hun naam overigens niet hebben gestolen) en je krijgt een praktisch aanbod dat pas op zijn waarde wordt geklopt als je het af begint te wegen tegen de grotere middenklasse. En zelfs dan.

Is dat dan ook aan C-segmentprijzen?

Ja en nee. De vanafprijs voor een Jazz 1.5 i-VTEC is 19.690 euro. Stevig én in lijn met wat de Golf en co standaard vragen, met dat verschil dat de Honda voor dat geld onmiddellijk geleverd wordt in die duurste en bijgevolg ook rijkelijkst uitgedoste Dynamic-uitvoering.

Jammer genoeg hoort daar wel de kanttekening bij dat die gadgets nogal bruut verpakt zitten. De contrasterende stiksels op de zetels zijn zowat de enige vorm van kleur in een zee die voorts bestaat uit zwart plastic.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het is wat het is. De Jazz verdient zijn strepen sinds 2001 met praktisch kunnen en een comfortabele inborst, kwaliteiten die ook nu weer op de voorgrond treden.

En ja, daar trek je voornamelijk een ouder dan wel kroostrijk publiek mee aan, al zien we niet meteen in wat daar mis mee zou zijn.

We hopen dan ook dat Honda zich daar bij neer kan leggen. Voor het jongere, meer op schwung beluste klienteel waar de Japanners hun vizier op willen richting met deze mechanische update, schiet de Jazz 1.5 i-VTEC namelijk te kort.

Daarvoor mist de viercilinder pit en de sportieve addenda flair.

In dit artikel : Honda, Honda Jazz

Geschreven door op