Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nieuwe modellen / Hyundai Kona N met 280 pk is officieel!

Over een pocket rocket gesproken: de Hyundai Kona N heeft zijn camouflagekleren kwijtgespeeld en toont zijn spierballen nu in vol ornaat. Of wat dacht je van 280 pk in een autootje van 4,22 meter lang?

Overzicht :

Hyundai breidt zijn N-gamma uit met deze Hyundai Kona N, de eerste SUV met N-badge. De Kona N volgt het recept van de i30 N en transformeert van brave compacte SUV tot sportieve branieschopper met genoeg vermogen om menig GTI het snot voor de ogen te rijden. Het bommetje op zakformaat krijgt namelijk de 2-liter turbobenzine van de i30 N Performance met 280 pk en 392 Nm, goed voor een sprint naar de 100 km/u in amper 5,5 seconden!

Grijnzen van de power op het circuit

In tegenstelling tot de Hyundai i30 N, ben je bij de Kona N verplicht om een DCT-automaat te kiezen. Hyundai heeft echter zijn best te gaan om de robotbak met dubbele koppeling en 8 verzetten zo sportief mogelijk te maken. Zo heb je de beschikking over verschillende functies om het maximum aan snelheid en/of beleving te krijgen onderweg:

  • N Power Shift: elimineert een onderbreking van het vermogen bij het opschakelen bij plankgas met plofgeluidjes uit de uitlaat. Geeft een sprinttijd van 0-100 km/u in 5,5 seconden in combinatie met launch control.
  • N Grin Shift: geeft het maximum aan vermogen en snelheid van de DCT-bak gedurende 20 seconden voor inhaalmanoeuvres of snel invoegen.
  • N Track Sense Shift: schakelt optimaal op en terug op het circuit voor zo snel mogelijke rondetijden.

Het is ook mogelijk om het 'vooruitbollen' van de auto uit te zetten als je van de rem gaat, terwijl de Kona N ook niet automatisch zal opschakelen als je dat niet wil.

Spierballen rollen

De Hyundai Kona N is de eerste SUV die de volledige N-behandeling krijgt, al kan je hem nog bezwaarlijk een SUV noemen. De sportiefste Kona staat 10 millimeter lager bij de grond en krijgt bovendien meegespoten wielkastranden, waarmee de illusie van een hoge bodemvrijheid nog verder wordt weggenomen.

Aan spierballen ontbreekt het hem echter niet. De voorbumper kennen we grotendeels van de Kona N Line, al heeft de 'echte' N een ander motief in het radiatorrooster. Als je naar de kont kijkt, is er echter geen twijfel mogelijk over welke versie het gaat. De Hyundai Kona N krijgt twee vuistdikke uitlaatpijpen die een faux-diffusor flankeren, terwijl het derde remlicht de typische driehoekige vorm heeft gekregen.

Black suede seats

De Hyundai Kona N staat op 19-duims gesmede velgen in een donkergrijze kleur met satijnglans, terwijl deze introductiekleur 'Sonic Blue' wordt gecontrasteerd met rode biezen. Binnenin zien we een N-sportstuur met instelbare N-knoppen en schakelflippers voor de DCT-bak. De sportstoelen hebben dikke wangen en zijn standaard verwarmd vooraan, terwijl je ze ook kan bestellen met een suède bekleding, in elke kleur die je maar wil, zolang het zwart is.

Het interieur telt drie displays: een instelbaar tellerdisplay van 10,25 duim, een even groot centraal geplaatst exemplaar en een head-up display dat ook de sportparameters kan tonen in de juiste modus. Smartphoneconnectiviteit is aanwezig, net als stembediening voor zaken als de klimaatcontrole, al zijn er gelukkig ook nog steeds duidelijke fysieke knoppen aanwezig voor die functies.

Electronic Sound Generator

De Hyundai Kona N komt met verschillende rijmodi die het karakter van de hete SUV aanpassen, van Eco tot de N-modus, die ook een impact hebben op de adaptieve dempers. Daarnaast heeft de uitlaat een kleppensysteem voor meer of net minder geluid, al is er jammer genoeg ook een 'Electronic Sound Generator' aanwezig die kunstmatig motorgeluid laat horen binnenin.

En naast de diverse prestatieverhogende hulpmiddelen, is er natuurlijk ook een heel arsenaal aan actieve veiligheidsassistenten aanwezig in de Hyundai Kona N, onder de noemer SmartSense. Een lanceerdatum krijgen we nog niet, en ook op de prijzen van deze compacte sportieveling is het nog even wachten.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken