Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek de nieuwe Miles. In the spotlights: het ‘Van’leven, de Krugger FD, de laatste lifestyle trends

Ontdek de nieuwe Miles. In the spotlights: het ‘Van’leven, de Krugger FD, de laatste lifestyle trends

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / INFINITI EMERG-E (2012) - Prototypetest

Op het Autosalon van Genève in 2012 onthulde Infiniti de Emerg-E Concept, een hybride sportwagen met range extender. Wij konden ermee rijden. 

INFINITI EMERG-E (2012) - Prototypetest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is het idee achter deze Emerg-E?

Als luxedochter van Nissan wil Infiniti uitgroeien tot een waardig alternatief voor de dominante Duitsers, een streven dat om nieuwe modellen vraagt. En er is geen betere manier om je punt te maken dan met een sportwagen als imagebooster. Zo gezegd, zo gedaan. Dus brachten ze deze heerlijk gelijnde Emerg-E in 2012 mee naar het Autosalon van Genève, waar de hybride sportcoupé het tot een van de publiekslievelingen schopte.

Omdat er geen concrete productieplannen zijn en de kosten binnen de perken moesten blijven, ging Infiniti aankloppen bij Lotus. De Emerg-E leunt dan ook op de fundamenten van de Evora 414 E Hybrid uit 2010, een ontwikkelingsvoertuig waarmee de Britse sportwagenbouwer flitsende prestaties en hoogstaand rijplezier wilde koppelen aan een zo laag mogelijk benzineverbruik.

Hoe doen ze dat?

Het van de Evora 414E geadopteerde, maar onderweg stevig gemodificeerde aandrijfgeheel combineert lithium-ionbatterijen met twee in de achterwielen ondergebrachte elektromotoren en een centraal achterin geposteerde 1,2 liter-driecilinder die als range extender fungeert en de nodige autonomie garandeert. Wie enkel op de batterijen rekent, komt niet verder dan een 50 kilometer. Met benzinehulp stijgt het rijbereik naar een kleine 500 kilometer.

Infiniti Emerg-E

De Emerg-E pronkt met een gecombineerd vermogen van 402 pk eén met een maximumkoppel van om en bij de 1.000 Nm. Hoewel de hybride sportwagen net geen 1,6 ton op de weegschaal zet, sprint hij in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/u en houdt hij het bij een gemiddelde CO2-uitstoot van 55 g/km.

En wat zegt dat onderweg?

Je merkt meteen dat dit in de eerste plaats een designoefening was, want wat is de Emerg-E een onhandig stuk vreten. De hybride sportieveling wordt pokkeheet onder belasting en vraagt om een brevet speleologie wil je er ook enigszins fatsoenlijk in- en uitklauteren. Maar eens vastgesnoerd in de met alcantara omzwachtelde sportstoeltjes en kijkend op het higtech vormgegeven dashboard is het genieten geblazen.

De versnelling is brutaal en de ononderbroken acceleratie intens, wat het gebrek aan motorsensaties mooi compenseert. Het blijft een vreemd concept, vooral wanneer de driecilinder onafhankelijk van de pedaalinput begint te draaien om de batterijen van extra jus te voorzien. De Lotus-genen zorgen intussen wel voor het benodigde stuurgevoel, voor de vereiste snedigheid en voor de gewenste grip, zodat de Emerg-E zijn sportieve aspiraties moeiteloos waarmaakt. Van ons mogen ze hem bouwen.

Infiniti Emerg-E

Motor:  twee in de wielen ondergebrachte elektromotoren met een centraal achterin gemonteerde 1,2 liter-driecilinder als range extender, 300 kW/402 pk en 1.001 Nm Transmissie: achterwielaandrijving, permanente overbrenging (1 verhouding) Prestaties: 0-100 km/u in 4 sec. CO2-uitstoot: 55 g/km

In dit artikel : Infiniti

Geschreven door op