Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / INFINITI Q50 2.2D (2014)

Een viercilinderdiesel en veel high-tech voor de nieuwe Q50: gaat het ditmaal wel lukken voor Infiniti? AutoWereld doet de test.

INFINITI Q50 2.2D (2014) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?
De opvolger van de G37, maar dan met een andere naam. Vanaf nu worden alle Infiniti’s immers gedoopt met een Q gevolgd door een nummer. Het markeert de start van een nieuw offensief, want de eerste zes jaren in Europa waren voor het merk een commercieel fiasco.

Een nieuwe start dus, met vooral een 2,1 liter-diesel (uit de fabriek van Mercedes) in deze Q50, die qua formaat het midden houdt tussen een A6/5 Reeks/E-Klasse en A4/3 Reeks/C-Klasse, maar qua prijs wel het voorbeeld volgt van die laatste. Iets meer auto voor je geld dan bij de Duitsers, dus.

Wat is er nieuw?
Vanalles. Maar het opvallendst is wel het optionele Direct Adaptive Steering, oftewel het eerste steer-by-wire-systeem op een personenwagen. Wat wil zeggen dat er geen mechanische link is tussen stuurwiel en wielen. Er is wel een (losgekoppelde) stuurkolom uit legale en veiligheidsoverwegingen, maar in de praktijk worden de stuurarmen bediend door twee elektromotoren. Het voordeel: veel meer comfort op bijvoorbeeld kasseiwegen en meer mogelijkheden in de afstelling, terwijl de snelheidsafhankelijkheid ervoor zorgt dat je trage manoeuvres kan doen zonder je handen te verplaatsen.

Bovendien is er een zelfsturende functie. De camera van de actieve cruise control houdt het verkeer in de gaten en op zacht kronkelende snelwegen houdt de Q50 helemaal zelf het spoor, kilometerslang desnoods. En terwijl de voorwielen sturen, blijft het stuur gecentreerd. Een bevreemdende ervaring.

Met verder nog zaken als automatische grootlichten, een 360 graden-parkeercamera en blindehoekwaarschuwing zit de Q50 feitelijk afgeladen vol met de modernste veiligheidssnufjes.

WEGTEST: INFINITI Q50 2.2D (2014)

Wat zit er onder de motorkap?
Je kan de Q50 krijgen met een beresterke hybride combinatie van een 3.7-V6 met elektromotor, goed voor 364 pk, een spurt van 0 naar 100 in 5,1 seconden en een normverbruik van 6,2 liter (144 g/km).

Maar wellicht zal deze 2.2d (met manuele zesbak of zeventrapsautomaat) in ons land meer gewild zijn. De Mercedes-turbodiesel genereert 170 pk en Infiniti paste onder meer de luchtinlaat, intercooler, motorsteunen en de software aan. En  terwijl we die Duitse viercilinder kennen als een ietwat onbehouwen rochelaar, gedraagt hij zich hier een heel pak zachter, mede geholpen door de tegengeluidfunctie van de optionele Bose-stereo.

Belangrijk voor het merk: het heeft nu een auto met een CO2-uitstoot van 114 g/km, waar het voordien enkel fiscaal oninteressante grote motoren over de toonbank schoof.

Hoe prettig is het toeven binnenin?
Je ziet dat die van Infiniti niet vies zijn van een gadget meer of minder. Zo is er niet één maar twee aanraakschermen, zit het stuur afgeladen vol met knoppen en kan je ook tussen de tellers nog eens een heel palet aan cijfers en weetjes oproepen. Het duurt even voor je vlotjes je weg hebt gevonden in de informatica, met een typisch Japanse bedieningslogica. Eens je het echter in de vingers hebt, zijn de mogelijkheden riant, met als extraatje applicaties om sociale media, online kalenders, mails enzovoort te raadplegen. Handig is ook dat de auto verschillende gebruikersprofielen kan opslaan.

Verder mist de inrichting wel het snuifje design dat de technologie eer zou aandoen, de cockpit is nogal generisch vormgegeven. De materialen zijn dan weer wel hoogwaardig, terwijl de stoelen uitstekend steunen en je achterin voldoende ruimte hebt. De koffer is ook groot genoeg. Toch bij de diesel, in de hybride nemen de lithium-ionbatterijen een volume van 110 liter in beslag.

WEGTEST: INFINITI Q50 2.2D (2014)

Hoe rijdt de Q50?
Het is wel even wennen aan dat stuursysteem. In het begin merk je nochtans weinig verschil, bizar genoeg krijg je zelfs redelijk veel (geïmiteerde) feedback over de toestand van de weg, terwijl de reactiesnelheid nihil is. Het systeem laat zijn ware aard pas zien bij lastwissels. Bij het aanremmen van een bocht voel je normaalgezien doorheen de stuurkolom dat er meer gewicht op de voorwielen belandt. En dat is hier dus niet het geval, de besturing blijft steevast even licht of zwaar, afhankelijk van het gekozen programma (er zijn er drie voor het gewicht en drie voor de snelheid).

Even wennen dus, maar met achterwielaandrijving, vooraan dubbele wishbones en achteraan een multilinkophanging heeft de Q50 wel de juiste hardware voor het enthousiastere stuurwerk. Hij vertoont dezelfde directe reacties als een BMW 3, maar dan met de filtering van een Mercedes. Duidelijk minder extreem dan de G37 van weleer, die zelfs nog een mechanische sper had, wel nog steeds amusant.

Wat moet dat kosten?
33.400 euro (met manuele bak), oftewel bijna evenveel als een vergelijkbare A4 2.0 TDI of 320d. De nieuwe C-klasse gaat dan weer enkele duizendjes duurder zijn. Maar hier krijg je wel standaard een lederen interieur. Het Direct Adaptive Steering kost 1.000 euro en is standaard op de twee bovenste uitrustingsniveaus.

Wat is het AutoWereld-oordeel?
Met de Q50 gooit Infiniti het duidelijk over een andere boeg. De vorige generaties modellen die in Europa aanmeerden, waren nog vermakelijk old school, terwijl deze nieuweling twee stappen vooruit in de tijd zet, met progressieve technologie en een scherpere focus op de CO2-uitstoot.

Een minder vurige maar politiek correctere cocktail die commercieel ongetwijfeld meer slaagkansen heeft. Zijn uitstraling is beslist minder charismatisch, maar qua zuivere kwaliteiten kan deze Infiniti de Duitsers zeker het hoofd bieden. Benieuwd of ze de herkansing goed kunnen laten aflopen.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?
De klassiekers uit Duitsland. Of uit Japan de uitstekende Lexus IS, al is die er dan enkel als hybride.

WEGTEST: INFINITI Q50 2.2D (2014)

Motor: 2143 cc, L4 (turbodiesel), 125 kW/170 pk bij 3000-4200 opm, 400 Nm bij 1600-2800 opm Transmissie: achterwielaandrijving, zeventrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4790/1820/1445 mm Prestaties: 230 km/u, 0-100 km/u in 8,5 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 4,8 l/100 km (124 g/km) Prijs: 35.600 euro

In dit artikel : Infiniti, Infiniti Q50

Geschreven door op

De concurrenten