Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Test Infiniti Q50 3.0T Sport (2018)

Infiniti trakteert de Q50 op een bescheiden update en een minder bescheiden turbomotor. AutoWereld doet de test met de 405 pk sterke 3.0T Sport.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Infiniti mikt de Q50 tussen de BMW 3 en 5 Reeks in, zowel wat het formaat als wat de prijs betreft. Bij een eerdere kennismaking vergat deze jongen indruk te maken, middels een technologische update en een nieuwe motor bedelt de 3.0T AWD om een nieuwe kans. 

  • Bescheiden facelift
  • Technische update
  • Andere set-up van de DAS-besturing
  • Ook als diesel en als hybride, deze 3.0T-V6 geldt als topversie
  • 405 pk voor 475 Nm, 0 tot 100 in 5,1 seconden
  • Achterwielaandrijving en 7-trapsautomaat
  • Met 1,5 centimeter verlaagde sportophanging 

Wat houden die facelift en die update precies in?

Parkeer de gefacelifte naast de vorige Q50 en je ziet meteen welk exemplaar het recentst is. Tot je de visuele verschillen moet benoemen, want dat blijkt een stuk lastiger. De Infiniti-ingenieurs houden het bij een aantal kleine aanpassingen aan de voorzijde, zoals het iets smallere radiatorrooster en de wat scherpere led-lichtsignatuur. 

Binnenin blijft veel bij het oude. Het interieur van de Q50 houdt het stijlvol, maar ondanks de degelijke materiaalkeuze en de deugdelijke kwaliteitsperceptie missen we het gevoel met een premium alternatief voor de Duitse Drie te rijden. Infiniti was een van de eerste constructeurs met een gesplitste dual-screenmultimediamodule, maar het idee blijkt een stuk beter dan de uiteindelijke uitwerking.

Infiniti Q50 Interieur

Wat was er mis met de DAS-besturing?

Niets, vonden ze bij Infiniti. DAS staat voor Direct Adaptive Steering en gebruikt een by-wiresysteem zonder mechanische connectie tussen het stuur en de voorwielen. De Q50 pionieerde met dat slimme systeem, dat voortdurend anticipeerde op de verschillende rij-omstandigheden waarmee je onderweg te maken krijgt.

Maar die ingenieuze stuurinrichting filterde zoveel, dat je als bestuurder geen feedback meer kreeg en je zelden wist wat die voorwielen nu eigenlijk aan het uitsteken waren. Daar perceptieprobleem probeert Infiniti nu te pareren door het steer-by-wire minder performant te maken. Ze schroeven het iets terug, waardoor je meer voelt.

Heeft het ook een positief effect op de rijdynamiek?

Nu goed, het blijft een afstandelijk sturende auto, die Q50. Eentje die zwaarder lijkt dan hij eigenlijk is, waardoor hij wat log aanvoelt bij het afhaspelen van bochtenrijke achterafwegen. De actieve demping verdient wel een pluim, want ondanks de grote 19-duimsvelgen en de met anderhalve centimeter verlaagde sportophanging laat deze Infiniti zich nooit van de wijs brengen door infrastructurele uitdagingen. Zelfs niet in de agressievere Sport- of SportPlus-modi.

De vierwielaandrijving en de zevenversnellingsbak doen ook hun duit in het dynamische zakje, maar maak er geen sportwagen van. De Infiniti Q50 is en blijft een comfortabele kilometervreter, die zijn bestuurder de nodige comfort- en veiligheidssnufjes om het reizen zo aangenaam mogelijk te houden.

Infiniti Q50

Jammer van die sportieve motor?

Echt sportief is die nieuwe V6-turbomotor niet, ondanks het piekvermogen van 405 pk en ondanks het maximumkoppel van 475 Nm. Akkoord, 5,1 seconden volstaan inderdaad om vanuit stilstand naar 100 km/u te flitsen. Dus een gebrek aan tempo kan je deze Infiniti moeilijk verwijten. Toch toont de 3 liter-benzinemotor zich altijd beschaafd, verkiest hij glijden boven kastijden.

We konden ook de andere motorisaties proberen, maar de zuinigere diesel noch de fiscaal interessantere hybride kwamen in de buurt van deze 3.0T. Deze V6 maakt de Infiniti Q50 beter dan hij eigenlijk is, terwijl de andere motoropties het omgekeerde doen.

Het verdict?

Hoewel de Q50 over een heleboel talenten beschikt, mist hij de homogeniteit om het in onze contreien tot een succesnummer te schoppen. Het gebrek aan luister dat rond de merknaam Infiniti hangt, helpt evenmin.

Infiniti Q50

 

In dit artikel : Infiniti, Infiniti Q50

Geschreven door op