Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar XE SV Project 8 (2018)

De XE SV Project 8 gaat te boek als de snelste én krachtigste Jaguar ooit. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Wie dacht dat Jaguar met de introductie van de i-Pace komaf maakt met zijn octaanverleden, heeft het grondig mis. Getuige daarvan deze tot 300 exemplaren beperkte Project 8, die meteen als snelste én krachtigste Jag ooit te boek gaat.

De Project 8 in een notendop:

  • 5 liter-V8 Supercharger, 600 pk en 700 Nm sterk
  • Vierwielaandrijving, achttrapsautomaat, actief achterdifferentieel
  • Top van 322 km/u, 0 tot 100 in 3,5 seconden
  • actieve splitter, verstelbare achtervleugel, vlakke vloer en diffusor zorgen voor 122 kg aan downforce
  • Verbreed (1,9 cm voor- en 5,5 cm achteraan) en verlaagd (1,5 cm) koetswerk
  • Track Pack verliest achterbank, krijgt racekuipjes met vierpuntsharnas
  • Michelin Pilot Sport Cup 2, gesmede 20-duimsvelgen, koolstofkeramische remmen
  • Oplage: 300 stuks, 185.000 euro per exemplaar

Project 8 - Portimao

De opvolger van de Project 7, wellicht?

Ja en neen. De in een oplage van 150 exemplaren gebouwde Project 7 was een spectaculair gepimpte F-Type die zo genoemd werd omdat Jaguar zeven overwinningen verzamelde in Le Mans. Het logische gevolg is Project 8, een door de SVO-afdeling ontwikkelde supersportversie van de Jaguar XE, dat medio 2018 in productie gaat en dubbel zo vaak met de hand geassembleerd gaat worden.

Toch is deze Project 8 volgens de eredivisie geen opvolger van de P7. Omdat de gespierde F-Type eerder een designoefening was, waar de gekietelde XE vooral een technologische tour de force wil zijn. Eentje die zowel op het circuit als op de weg ernaartoe moet schitteren.

Waarnaar verwijst die 8 in Project 8 dan?

Toeval of niet, maar het kerngetal van Project 8 begint met hetzelfde cijfer: 80%. Dat is de hoeveelheid onderdelen die SVO op de standaard XE heeft vervangen om tot de sterkste én snelste productie-Jaguar ooit te komen. Hoe sterk? 600 pk. En hoe snel? 322 km/u. Maar dat is niet eens de helft van het verhaal, want je vindt nauwelijks panelen of onderdelen die niet aangepakt zijn. Eigenlijk werden enkel het dak en de voordeuren overgenomen.

Het contact tussen de weg de Project 8 wordt gegarandeerd door Michelin Pilot Cup 2-banden volgens Jaguar-specificatie. De gesmede 20-duimsvelgen komen in twee designs: eentje met een betere aero voor hogere pieksnelheden en een andere met grotere openingen voor optimale remprestaties. De remmen zelf zijn koolstofkeramische exemplaren, met zes zuigers vooraan.

Die 8 zou ook naar de motor kunnen verwijzen. Onder de kap van de Project 8 roffert een V8-Supercharger, hier goed voor 600 pk en 700 Nm. Om dat gigantische blok in het vooronder van de Jaguar XE te krijgen, moesten de ingenieurs de bevestigingspunten herleggen. Schakelen doe je via de gekende ZF-achttrapsautomaat, die tot twee tienden sneller schakelt dan voorheen en een pookbediening krijgt. De vierwielaandrijving krijgt intussen een elektronisch gestuurd sperdifferentieel achteraan cadeau.

Project 8 - Portimao

En wat verandert er binnenin?

Hoewel de achterpartij vanaf de B-stijl vertimmerd is voor wel 12 centimeter extra in de breedte, openen de achterdeuren zoals op een gewone Jaguar XE. Laat het Track Pack achterwege en je vindt er zelfs een achterbank waar je met zijn drieën kan op zitten. Dankzij de dunne(re) sportstoelen die bij de Project 8 horen, is er zelfs meer beenruimte dan in het standaardmodel. Van omgekeerde logica gesproken.

Ga je toch voor de circuitspecificatie, dan ruilt SVO zijn tweede zetelrij in voor een halve kooi met vierpuntsharnassen. De racekuipen voorin zijn in dat geval nog steeds bekleed met alcantara, maar hebben een vaste rug en zijn daardoor niet meer zo instelbaar als de standaardstoelen. Het enige stuk van het interieur dat nog relatief normaal aandoet, is het dashboard. Tot je de tacho in de gaten krijgt, die doorloopt tot 340 km/u.

Hoe voelt dat dan?

Aanvankelijk valt vooral de soundtrack op. Bovenop de V8 krijgt de Project 8 ook een uit titanium opgetrokken uitlaatlijn opgevezen. Het oorgasme bij volgas tart alle verbeelding. Enerzijds omdat het een knetterend Nascar-geluid is dat je aan deze kant van de plas niet zo vaak hoort, anderzijds omdat deze Jaguar oprecht luid is. Niet zo luidkeels als een M4 of een Mustang, maar zo gestoord dat je oren ervan gaan fluiten.

Trekken doet de V8 vanaf leegloop, terwijl de compressor voor een mooie opbouw naar de begrenzer aan 6.500 opm zorgt. Daartussen is het al koppel wat de klok slaat, met 700 Nm van 3.500 tot 5.000 toeren en bijna zoveel daarbuiten. Wel verrassend is dat de uitlaat vanbinnen lang niet zo hard kraakt, waardoor je nooit het idee krijgt dat ze je tot in het volgende dorp kunnen horen.

Als er ergens kritiek op te spuien valt, dan is het op het stuurgevoel. Direct en precies is de set-up zeker - maar doorgeven hoe hard je op de Cup 2’s aan het leunen bent, dat doet het nochtans perfect gevormde stuurwiel niet. Al hoort daar meteen de kanttekening bij: een wagen met een raceophanging (variabele dempers van Bilstein en dubbele veren van Eibach) in combinatie met een semi-circuitband creëert op kurkdroge weg zoveel grip dat je de limieten bezwaarlijk kan voelen.

Ook de vierwielaandrijving, met een duidelijke voorkeur voor de achterwielen die tot 100% van het vermogen krijgen, geeft in deze omstandigheden geen krimp. Alle 600 paarden mogen dus rechtstreeks naar het asfalt, met de nodige duizelingen tot gevolg.

Project 8 - Portimao

Werkt de Project 8 ook op circuit?

Een sedan die aan 7.21,23 genoeg heeft om de Ring te ronden, weet zijn weg op een afgesloten omloop. Dus ook op deAutodromo Internacional do Algarve, zoals het circuit van Portimao officeel heet. Zeker als de Project 8 het Track Pack draagt, dat deze Jaguar XE 12,2 kg lichter en 27% stijver maakt. De Track-rijmodus speelt intussen met de kalibratie van de demping, de transmissie, de stuurbekrachtiging en het gaspedaal.

Alleen tijdens het remmen voel je de massa even, want de Project 8 zet toch 1.750 kg op de bascule. Maar verder is de rolneiging minimaal en de voorkant erg tuk om naar de koord te bijten. Zelfs als je wat agressiever met stuur en pedalen omgaat, houdt deze roofkat zijn manieren. In het ergste geval voel je hem subtiel onder je bewegen, al is dat eerder geruststellend dan zorgwekkend.

Of de tijd van verschroeide achterbanden dan helemaal voorbij is bij JLR? Dat ligt eraan hoe je de bocht neemt. Is dat binnen de grenzen van de grip, dan zal het AWD-systeem vooral efficiënt reageren en je nog sneller weer de bocht uitspuwen. Maar rem je iets later en stuur je bewust agressief in, dan neemt de Project 8 een pose aan die we maar al te goed van de achterwielaangedreven V8’s kennen. Met het verschil dat de drift met vierwielaandrijving perfect beheersbaar is en nauwelijks tijd kost.

Het AutoWereld-oordeel?

SVO heeft niet de Alfa Giulia Quadrifoglio noch de BMW M4 of de Mercedes-AMG C63 als referentie te nemen, deze Jaguar spiegelt zich liever aan de Porsche GT3. Wat ons betreft is de rijbeleving niet helemaal vergelijkbaar, toch kan je niet anders dan toegeven dat Jaguar een unicum heeft gecreëerd dat zijn gelijke niet kent in de automobielproductie. Naast snel is de Project 8 ook leuk gebleven, niet alleen op het circuit, maar ook op de weg ernaartoe. 

Project 8 - Portimao

 

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XE

Geschreven door op