Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar XF Sportbrake 2.0 25d (2017)

Ook de tweede Jaguar XF-generatie komt als Sportbrake. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De cargoversie van de XF, oftewel de enige break in de Jaguar-familie. Pardon: ‘Sportbrake’. Concurrentie voor de BMW 5 Touring en co, verrassend ruim en getooid met enkele spitsvondige extra’s. We lopen er even kort doorheen:

  • Gebouwd uit aluminium, achterklep uit polymeer
  • Luchtvering standaard
  • Vlakke laadvloer, 1.700 liter laadruimte
  • Verlengde wielbasis
  • 2 liter-diesel met 240 pk
  • Waterdichte sleutel voor avontuurlijke sporters

Jaguar heeft ditmaal niet zo lang gewacht met zijn Sportbrake?

In tegenstelling tot bij de eerste XF, was de breakversie hier van bij het begin ingepland, waardoor hij een goed jaar na de lancering van de berline al kan debuteren. Beide delen hun iQ-platform met de XE, alledrie zijn ze uit aluminium gebouwd. De Sportbrake heeft 5 millimeter extra wielbasis tegenover de berline.

Die doordachtere planning maakt hem handiger. Zo liet de structuur toe om de scharnieren zodanig te plaatsen dat de neerklapbare rugleuning van de achterbank resulteert in een vlakke laadvloer. Ook de zitting van de achterbank is comfortabeler geworden.

De achterklep is gehouwen uit polymeer. Da’s een lichtgewichtmateriaal, maar het belet niet dat de Sportbrake zo’n 70 kilo zwaarder geworden is. Zelfregelende luchtvering achteraan is wel standaard op alle versies.

Hoe groot is de koffer?

Met de achterbank in positie praten we over een volume van 565 liter, met de in drie delen neerklapbare rugleuning plat, is dat 1.700 liter. De koffer is diep en regelmatig van vorm.

Hoe rijdt de Jaguar XF Sportbrake?

Ondanks de vooral uit lichtgewichtmaterialen opgebouwde carrosserie en structuur, is dit een behoorlijk zware auto: meer dan 1,9 ton, volgens de voertuigpapieren. Dat ligt ook aan de vierwielaandrijving die standaard bij de 240 pk-versie van deze 2 liter-diesel, oftewel 25d, wordt geleverd.

Nochtans voel je dat in eerste instantie niet. De stuurbekrachtiging staat relatief licht, maar niet ongevoelig, afgeregeld en deze Brit slalomt behendig doorheen bochten, met dank ook wel aan de grote banden van ons testexemplaar.

Graaf echter wat dieper en je voelt de bulk, in de vorm van een portie onderstuur. Ons leek ook de stijfheid niet helemaal hetzelfde als de berline, wat zich uit als een lichte sidder onder zware beslasting. Dat kan dan ook weer liggen aan de laagprofielbanden van ons testexemplaar, weinig vergevingsgezinde 20 duimers.

We hebben het over de 25d, de 240 pk-variant van de 2 liter-diesel met dubbele variabele kleppentiming en dubbele turbo. Een spierbundel die in amper 6,7 seconden aan 100 km/u zit, met dank aan de vliegensvlugge achttrapsautomaat. Hij kermt wel wat, niet zo opvallend als in de XE, dankzij de betere geluidsisolatie. Maar wat geluid betreft is de 3 liter-diesel, liefst 300 pk en 700 Nm sterk, wel aangenamer.

Vierwielaandrijving is standaard op deze 25d, de 180 en 163 pk sterke versies hebben achterwielaandrijving, die laatste zelfs een manuele bak. Goed voor nog een grammetje CO2-winst, tot 118 g/km.

Het sleepvermogen is immer 2 ton, als je rijbewijs het toelaat tenminste.

En er waren nog enkele leuke extra’s?

Jawel. Zoals de koffer, die je kan openen en sluiten met een voetzwaai aan weerszijden van de achterbumper. Eveneens met gebaren bedien je het zonnescherm van het optionele panoramisch schuifdak.

Dan is er nog een waterdichte reservesleutel in de vorm van een armband. Trek je erop uit om, pakweg, te gaan mountainbiken, dan kan je je sleutel in de auto laten en hem openen en sluiten door de armband tegen een specifieke plek te houden. Handig!

Het AutoWereld-verdict?

De Sportbrake trekt andermaal ten strijden tegen vaste waarden genre Audi A6 (die binnenkort volledig vernieuwd wordt), BMW 5 en Mercedes E, terwijl de voormalige collega’s van Volvo met hun V90 nu ook een bijzonder knappe totaalbreak in de portfolio hebben.

Troeven zijn de dynamische rijbeleving en het schitterende compromis tussen elegantie en interieur- en kofferruimte. Het is geen sinecure om zo’n sportieve, haast shooting brake-achtige achterbouw te verzoenen met een riante ruimtelijke ordening, zeker met de ook nog eens plaatsrovende bouw uit aluminium. In algehele verfijning en qua rijhulpsystemen staat hij echter niet op het torenhoge niveau van de nieuwe BMW 5 Reeks, dat merk je bijvoorbeeld aan enkele afwerkingsdetails.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XF

Journalist AutoGids/AutoWereld