Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Jaguar F-Pace SVR P550 (2021)

Jaguar schakelt over minder dan 5 jaar over naar een volledig elektrisch gamma, het is dus nog één keer genieten van een nieuwe F-Pace met een dikke supercharged V8. Een gepast afscheid? AutoWereld doet de test!

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Jaguar F-Pace SVR is een beetje de laatste der mohikanen, al is het fenomeen van super-SUV's eigenlijk nog vrij recent. Moest er niet zoiets zijn als een klimaatcrisis, zouden deze mastodonten waarschijnlijk nog vele jaren welig kunnen tieren. Maar hoe het er nu voor staat, moet Jaguar gehaast overschakelen naar een volledig elektrisch gamma (ook in de hoop wat meer marktaandeel op te eisen in het elektrische era) en is dit dus vermoedelijk de laatste keer dat we een nieuwe Jag met een supercharged 5 liter-V8 kunnen testen.

Het nieuwe aan de Jaguar F-Pace SVR komt van de vrij grondige facelift die vorig jaar werd onthuld. Er zijn subtiele verschillen aan de carrosserie: de luchthappers op de neus zijn nog wat gegroeid en moeten de motor en remmen wat beter koelen. Tegelijk zorgt het bumperdesign voor een verbeterde aerodynamica, want de opwaartse druk is verminderd en de luchtweerstand zakt van 0,37 naar 0,36 Cd.

Dat, in combinatie met de onder handen genomen V8 die nu 50 Nm meer levert voor een totaal van 550 pk en 700 Nm, zorgt voor een hogere topsnelheid voor de F-Pace SVR van 2021: liefst 286 km/u, 3 km/u sneller dan voordien. Het sprintje van 0 tot 100 km/u klokt de SVR af in precies 4 seconden. Om de ruim 2 ton zware SUV ook weer veilig tot stilstand te kunnen brengen, zijn er giga-remschijven van bijna 400 mm rondom, een ingebouwde remservo en nieuwe remleidingen die ook voor meer remgevoel moeten zorgen.

Maar het grootste verschil met de facelift is wel in het interieur te vinden, waar de volledige middenconsole en zelfs het volledige dashboard op de schop zijn gegaan. We zien nu een veel moderner ogende lay-out met mooiere materialen en een veel groter infotainmentscherm met de naam Pivi Pro, het lijkt haast een iPad Pro gemonteerd op een houder, dat nu gelukkig ook vlotter werkt dan de oude systemen. Die mooiere materialen zijn trouwens over het hele meubilair terug te vinden, wat de F-Pace (SVR) meer een luxegevoel geeft. Jaguar wil dan ook met zijn elektrische transitie een segment hoger gaan spelen en Bentley tegen de schenen schoppen. Hiermee zetten ze dus al een stap in de goede richting.

Hoe rijdt het?

Het geluid van een dikke V8 met compressor is toch iets dat we gaan missen. Het gezoem en gesuis van de druklader dat toeneemt en vervolgens wordt overmeesterd door het gebrul van de 4 dikke uitlaatpijpen, die als ze heet worden ook nog eens gaan knallen bij het schakelen... Heerlijk. Maar dat is nog niet het meest imposante aan de Jaguar F-Pace SVR! Neen, het is de lichtvoetigheid waarmee de liefst 2.133 kilo zware SUV van richting wisselt die imponeert. 

We konden de Jaguar F-Pace SVR facelift kort testrijden in de Spaanse bergwegen op een uurtje van Barcelona, weggetjes waar de breedte van de F-Pace je een beetje doen uitkijken in de - vaak blinde - bochten. Maar met een beetje speelruimte en dus wat meer zelfvertrouwen is de SVR duidelijk in zijn sas. Er zijn wat rolbewegingen, maar die lijken groter dan ze zijn door de hoge zitpositie. Je voelt duidelijk het werk dat in de remmen is gekropen, zeker in de Dynamic-modus is het linkerpedaal erg beetgraag en krijg je dus een snelle reactie op je inputs, maar toch voel je bij het vertragen wel met wat voor massa je onderweg bent. Ook is het iets moeilijker geworden om de remmen te doseren.

Als we het tempo nog wat opvoeren, beginnen de limieten van de F-Pace SVR in zicht te komen. Als de koets uit balans is, moet het ESP beginnen ingrijpen om de tractie te bewaren bij het uitaccelereren, wat het tempo serieus de kop indrukt. Maar gezien de afgrond die achter de vangrail ligt, zou het niet verstandig zijn om de elektronische bewaarengels op vakantie te sturen. Ook de versnellingen van de 8-trapsautomaat zijn wat te lang, waardoor je je rijbewijs al gedag zegt nog voor je in de buurt komt van de toerenbegrenzer, waar het gebrul van de V8 de lokale wielertoeristen de nodige schrik aanjaagt.

Het AutoWereld-oordeel?

Is dit een gepast afscheid voor de V8 bij Jaguar? We hopen stiekem op een uitzwaaimodel van de F-Type met alle remmen los, maar als we ons even over onze SUV-twijfels zetten, kunnen we niet anders dan onder de indruk zijn van de F-Pace SVR. Een luxueuze, comfortabele en vrij praktische familiewagen die zulke prestaties kan voorleggen en ook nog eens indruk maakt in de bochten, daar nemen we onze hoed voor af. Een genot om dit nog één keer te mogen meemaken.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-pace

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm