Gedetailleerde tests
JAGUAR F-TYPE COUPÉ P575 R : Frisse senior

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Nieuwbakken designchef Julian Thompson had voor deze facelift het voordeel dat hij kon rekenen op een technologie die bij het debuut van de F-Type in 2012 nog niet voorhanden was: matrix-ledkoplampen. Dat gaf het ontwerperteam de kans om met heel ranke koplampen te werken, die de auto er nog wat breder doen uitzien dan hij al is. Ook de achterlichten werden fijner en sluiten visueel aan bij die van de volledig elektrische I-Pace. Al bij al wint de F-Type aan finesse wat hij inboet aan originaliteit.
Binnenin de vernieuwe Jaguar F-Type is het zoeken naar de verschillen. De enige nieuwigheden hier zijn een digitale instrumentencluster van 12,3 duim met meerdere weergavemogelijkheden en bijkomende connectiviteitsdiensten. Voor de rest blijft de nog steeds als Coupé en als Convertible te bestellen F-Type een strikte tweezitter waarin het zoeken is naar bergvakken.
Het belangrijkste nieuws onder de lange motorkap is het verdwijnen van de V6, die nochtans een heerlijk compromis vormde en een lust voor het oor was. Waarom net die motor dan afvoeren? De officiële uitleg luidt dat de zespitter qua vermogen te dicht in de buurt zat van de P300 enerzijds en de P450 anderzijds. Niks aan te doen, we zullen het moeten doen met een 2 liter-viercilinder dan wel een 5 liter-V8. De vierpitter is er enkel als achterwielaandrijver, de 450 pk sterke V8 bestaat ook als vierwielaandrijver. De door ons geteste P575 komt enkel als AWD. De uitstekende achttrapsautomaat is voor alle motoren dezelfde, want de manuele schakeloptie verdwijnt.
Zoals zijn badge het reeds weggeeft, beschikt de P575 over een vermogen van 575 pk. Het maximal koppel van het door een supercharger opgejaagde 5 liter-blok piekt bij 700 Nm, waarden die identiek zijn aan de specificaties van de F-Type SVR van voor de facelift. Als er nog een nieuwe SVR komt, dan breekt die wellicht door de grens van de 600 pk. Nu goed, deze P575 is ons eigenlijk al meer dan bruut genoeg.
Niet zichtbaar, maar wel voelbaar zijn de aanpassingen aan het onderstel, en dan met name aan de afstelling van de gestuurde schokdempers. Ook het stuur werd opnieuw bekeken, om meer feedback en een grotere nauwkeurigheid te kunnen bieden. Het doel van die aanpassingen: zoveel mogelijk het gewicht doen vergeten. Met 1,8 ton rijklaar blijft de F-Type een zwaargewicht), een comfortniveau kunnen bieden een GT waardig, maar ook een nauwkeurig weggedrag verzekeren.
De bochten volgen elkaar in een rotvaart op, maar deze extreme F-Type blijkt ook extreem competent. In de eerste plaats dankzij zijn vierwielaandrijving, maar ook dankzij zijn aangescherpte chassis, dat in staat is tot bochtsnelheden om u tegen te zeggen. Zelfs op het kletsnatte parcours dat wij voorgeschoteld kregen. Als we echt streng zijn, hadden we graag misschien nog meesturende achterwielen gezien, om het geheel wat levendiger te makken in scherpe bochten. Zoals bij een Mercedes-AMG GT, of een Porsche 911 Turbo.
Neen, de F-Type is niet fundamenteel nieuw. Beschouw dit eerder als een opfrisbeurt waarmee Jaguars nieuwe huisdesigner, Julian Thompson, zijn visitekaartje afgeeft. Voor de rest hebben enkele aanpassingen het onderstel nog competenter gemaakt. Ook met het oog op dagelijkse bruikbaarheid, dankzij een comfortniveau dat op geen enkele manier de prijs betaalt voor de sportieve ambities.
In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-Type