Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Jaguar F-Type Rally Car (2019)

Jaguar heeft een rallywagen gebouwd. Of toch iets wat daaraan doen denken. AutoWereld test de F-Type Rally Car.

Jaguar F-Type Rally Car
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een voor rallygebruik omgebouwde Jaguar F-Type. Maar ook niet helemaal, want de Engelsen zijn niet meteen van zin om zich in het WRC in te schrijven, en daarvoor kan deze roadster ook niet gehomologeerd worden. De bestaansreden van deze F-Type Rally Car (er zijn 2 exemplaren) is vooral even de aandacht vestigen op de weinig bekende rallyhistoriek van het merk én op de speciale Chequered Flag-editie die het uitbrengt van de F-Type.

Wat verandert er?

Al bij al zijn het kleinigheden. De 2 liter-turbo en de achttrapsautomaat zijn ongewijzigd, al krijgt hij wel het sperdifferentieel van de V6-versie. De ophanging is met 4 centimeter verhoogd, met veren van Eibach en dempers van Exe-TC, terwijl de wielen vervangen zijn door 16 duimers met grijpgrage Maxsport-rubbers. ABS, tractiecontrole en esp zijn op non-actief gezet. Oh ja, er is een hydraulische handrem gemonteerd.

Er is een rolkooi, twee kuipen met zespuntsgordels, een set verstralers op de neus en een brandblusser. Wel nog aanwezig: de gps. Een aanfluiting voor een zichzelf serieus nemende rallywagen, waar het natuurlijk de copiloot is die de weg wijst.

Plezant is het vanzelfsprekend wel. We konden deze Jaguar rijden op een korte gravelpiste in Engeland, nodeloos te vermelden dat zo'n achterwielaangedreven rallywagen een lolbroek is. Heerlijk eerlijk, met de handrem trek je hem de bocht in, dan het gas op om de neus tegen de koord te drukken en moduleren om zoveel mogelijk grip te verzamelen om weer voort te kunnen. Da's rallyrijden van de oude school.

Conclusie?

Die is weinig relevant, want deze auto is niet te koop, noch plant Jaguar er meer uitjes mee dan dit soort demonstratieritten. Geinig gevonden, dus, meer niet.

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-Type

Geschreven door op