Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jeep Renegade 1.0 120 (2018)

Zo carré als een echte terreinbak en toch niet groter dan een stadswagen, de Renegade is Jeeps beste idee sinds jaren. Een tussentijdse facelift moet dat succesgerecht aan de kook houden.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Er zit amper een knik in zijn verkoopcijfers, maar kijk, daar is de verjaardagstaart met vier kaarsjes. Tijd voor een gek setje velgen, een betere motor en een paar extra snufjes standaard. Hier met die facelift! De nieuwe Renegade sleept de volgende verbeteringen aan:

  • Nieuwe generatie benzinemotoren...
  • waardoor nu ook een 1.0 het gamma vervoegt
  • Semi-autonome snufjes
  • Keuze uit drie versnellingsbakken
  • Van wannabee (FWD) tot die-hard (Trailhawk)
  • Koplampen vooraan met leds

De 1 liter-rage lijkt onstopbaar.

Fiat gebruikt de Renegade van zijn dochter merk Jeep als trekker. Er debuteert naast deze 1 liter met drie cilinders nog een 1.3 met vier cilinders, samen een nieuwe stamboom van de bekende Fire-motoren die nog verder zal vertakken binnen de Italo-Amerikaanse groep. Zeg gedag aan de nieuwste MultiAir-technologie, generatie drie, die de lucht uit de inlaatkanalen aan de hand van vijf programma’s kan inspuiten via een elektro-hydraulische module als vervanging voor de klassieke nokkenas. De techniek kenden we al, in haar verbeterde versie wordt nu een verbruiksoppepper van maar liefst 20% geclaimd.

Dit driecilindertje is mee. Hoofdzakelijk uit aluminium gelegerd wordt hij opgetuigd met directe injectie, een inertie-arme turbolader, een elektrische wastegatebediening en een roetfilter. Het blokje wil de reputatie van de Italianen als vernuftige motorenbouwers de nodige eer aandoen.

Idem voor de versnellingsbakken. Naast een klassieke manuele zesbak kan de Renegade bogen op een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling (bekend van op de Tipo en consoorten) tot zelfs een negentrapsautomaat, al blijven die laatste twee gereserveerd voor de krachtigere versies van de 1,3 liter (150 tot zelfs - o jawel - 180 pk).

Andere generalistische merken kunnen alleen maar natjes dromen van zulke technische bagage.

Het hebben is één ding, levert het ook iets op onderweg?

We reden met zowel de 1.3, de opgekalefaterde diesels als de lilliputter van net geen 1.000 cc en die laatste kon ons het meest bekoren. Zo makkelijk en geestig als de 1.3 trekt hij niet op, maar zijn raffinement en wilskracht gooien hoge ogen. Het blokje blijft ook homogeen trekken, zowel diep onderin als hoog bovenaan. Maar wat nog het meeste opvalt, is zijn geluidscomfort en vrijwel trillingsvrije werking, een typisch aandachtspunt voor driecilinders. Denken we aan de gelijkgeschapen EcoBoost van Ford, dan gaat deze Italiaanse 1 liter beschaafder aan de slag.

Helaas eindigt deze mooie canzone toch aan de pomp. Hem tot de orde ranselen weerpiegelt zich in een verbruik van 9,4 liter per 100 kilometer, maar zelfs een rustig ritje kon de dorst niet onder 7,6 liter duwen. Dat blijft behoorlijk hoog voor een autootje van deze omvang, dat voor alle duidelijkheid enkel op de voorwielen wordt aangedreven. Officiële cijfers zijn er trouwens nog niet. De pas vanaf september leverbare Renegade is nog niet gehomologeerd.

Verder is de Renegade nog altijd een best prettig sturend karretje met een heel eigen overtuigingskracht. De tractie is zelfs met voorwielaandrijving goed, alleen het stuurgevoel en de slag van de manuele pook mochten naar onze mening wat meer voeling genereren. 

Is er nog altijd 4x4?

Twee, zelfs: Active Drive en Active Drive Low. Het ene is volautomatisch, het andere heeft kruipverhoudingen die deze Mini-meversie van de Wrangler in een bergmarmot moet veranderen.

Terreinsofisticatie van dit alaam is zeldzaam in deze klasse. Trots ontgrendelde Jeep de poorten van het ons niet onbekende offroadparcours rond Balocco, waar de FCA-groep zijn testfaciliteiten heeft gevestigd. De obstakels daar vormen geen al te pesterige uitdaging voor de noeste Trailhawkuitvoering met alleseizoensbanden die Jeep ook na de facelift van zijn Renegade overhoudt, al werd ons de toegang tot de zwaarste uitdagingen wel versperd.

Nochtans, een bodemspeling van 21 centimeter en veeruitslag van 20 centimeter, daar kan je mee uit de voeten. Als enige Renegade kan de Trailhawk zich overigens beroepen op een ‘Rock’-programma. Ook de afdaalhulp staat kundig afgeregeld. Ze is ook niet overbodig, want de transferbak laat iets teveel snelheid toe tijdens het afrijden van heuvels.

Het 4x4 is niet combineerbaar met de 1.0. Enkel op de krachtigste motoren.

En in ons vlakke Vlaanderen vindt iedereen dat uitsloverig.

Gelukkig kijkt Jeep ook de andere kant uit. Vanaf heden uitgerust met actief ingrijpende rijvakassistentie en een adaptieve cruisecontrol, die desnoods samenspant met verkeersbordherkenning, vindt de Renegade aansluiting bij de evolutie rond semi-autonome systemen. Ze grijpen vloeiend genoeg in, al betrapten we de rijvakassistent al eens op een misser en hoort de cruisecontrol vlugger te hernemen als een voorligger de baan weer vrijmaakt. Maar duimen omhoog dat de Renegade kan bogen op zulke hulpjes.

Binnenin kan je dan weer kiezen uit een groot of een kleiner aanraakscherm (5 of 8,4 inch) met een hoogst aangename aanraakgevoeligheid en een connectiviteit die bulkt van de apps. Of het nu Facebook, TuneIn of Deezer is, via je smartphone (en de speciale download Uconnect LIVE) kan je hun diensten rechtstreeks via het infotainment benutten. Met Jeep Skills hebben de Amerikanen ook een eigen app uitgewerkt. Eentje die praktische feedback over het terreinrijden geeft. Die roots, hé. 

De Renegade is ook een stuk populairder dan zijn technische spiegelbeeld, de Fiat 500X niet?

In België wel, op de Europese markt is de Fiat hem, met een zesde plek, nét voor in de ranglijsten. Aan fanbase ontbreekt het de Renegade zeker niet. Hij wordt zelfs op drie continenten (Europa, China en Latijns-Amerika) gebouwd.

Nieuw kan je snel van oud onderscheiden door het opgeblonken zevensleuvige radiatorrooster, de full led-schijners op de neus in een nieuw lampendesign (beide geleend van zijn grote voorbeeld, de jongste Wrangler) en de aan de Limited voorbehouden 19-duimsvelgen - een diameter die voordien niet tot de mogelijkheden behoorde.

De kruisvorm van de achterlichten is herwerkt met alweer de Wrangler in gedachten. Jeep begint ook wel heel kwistig met het smoelwerk van de Willy's te strooien. Met het embleem in de luidsprekers, het radarkastje boven de achteruitkijkspiegel, de lichtblokken en wat zo meer is het bijna een plaag. En tip tap top, er zit ook een Yeti verstopt. Hallo, Skoda?

 

Wat is de AutoWereld-conclusie?

De taksen dalen en, buiten zijn verbruik, charmeert de 1 liter op heel veel vlakken. De nieuwe Renegade haalt ook het nodige krediet bij het jonge volkje uit zijn multimediale wijsneuzerij. Dat zowel stadsflaneerders als terreinrotten er hun gading in vinden blijft tenslotte een benijdenswaardige troef. Niet dat dat in het laatste geval het gros van de krenten oplevert in Europa, authentiek is het des te meer. Klein als een chihuahua en desnoods zo dapper als een bok, het is alweer van de Lada Niva geleden dat we dat nog konden schrijven.

In dit artikel : Jeep, Jeep Renegade

Geschreven door op