Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / JEEP RENEGADE TRAILHAWK (2014)

De kleinste der Jeeps hoort te komen met het meeste 4X4-DNA. Benieuwd of de Renegade Trailhawk klimt waar geen SUV ooit klom. AutoWereld doet de test.  

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

13_Renegade_Trailhawk

Wat is dit?

De Renegade heet de enige échte SUV te zijn van zijn klas, de andere cross-overs degraderend tot verhoogde hatchbacks. In het geval van onze Trailhawk klopt dat ook.

We geven je even wat specs: De aan- en afrijhoeken bedragen respectievelijk 30 en 34 graden, de bodem hangt 210 millimeter van de grond (of goed 15 millimeter meer dan de modale Renegade) en de wielen slaan vooraan 170 millimeter uit, terwijl ze achteraan zelfs 205 millimeter uit de kasten komen piepen.

Bovenop die terreingezinde maten, pakt de avontuurlijkste der Renegades ook uit met het gekende Selec-Terrain, het onderhand gekende Jeep-stuurprogramma dat de settings van het Active Drive Low-4X4-systeem (zeg maar een multiplatenkoppeling met extra hulpfuncties zoals een lage gearing, afdaalhulp en sperfunctie) aanpast naargelang de noden. Standaard betekent dat dat je, naast de zelfregulerende setting Auto, je Renegade ook zonder zorgen over sneeuw, zand en door modder kan sleuren.

Bij de Trailhawk komt daar eveneens nog een rotssetting bovenop. Kom je toch vast te zitten, dan kan je middels een flinke ruk aan de gemonteerde sleepogen voor- en achter je tocht voortzetten. De beschermplaten zorgen er onderwijl wel voor dat er geen vitale onderdelen worden geraakt. Tot slot zitten ook vierseizoensbanden van meet af aan rond het lichtmetaal van je Trailhawk.

22_Renegade_Trailhawk

Wat is er nieuw?

De vraag is eerder wat er niet nieuw is. De Renegade bouwt als eerste van de groep op het zogeheten Small Wide 4X4-platform, een onderstel dat binnen een paar maanden ook de op stapel staande Fiat 500X zal ondersteunen. Een chassis dat zit opgebouwd rond een structuur met MacPhersons onder elke hoek. Een ophangingstelsel dat nodig was om de wielen zover te laten uitslaan.

Ook zijn looks zijn du jamais vu. Hoewel. De Renegade knipoogt bijzonder sterk naar de legendarische Willy’s en Wranglers van weleer. Kijk maar naar de grille met zijn zeven verticale sleuven en ronde koplampen: zet er een Willy naast en je begrijpt meteen wat we bedoelen. In profiel zouden de hoekige contouren eveneens moeten verwijzen naar die oer-Jeep, al valt er evenzeer wat Wrangler in te spotten.

Die laatste leent dan weer zijn achterlichten (of op z’n minst de vorm van de blokken), terwijl de kruisvorm in diezelfde lichtunits moet hinten naar de typische jerrycan waarmee de Willy in zijn gloriejaren werd geleverd.

Dat ‘jerrycan-motief’ zit trouwens verspreid over het hele design. De bekerhouders, het dak, het Renegade-logo, hoe langer je zoekt, hoe meer verwijzingen je vindt.

17_Renegade_Trailhawk

Wat zit er onder de motorkap?

Italiaanse mechaniek, want de 170 pk en 350 Nm sterke 2 liter, de enige motorisatie waarmee de Trailhawk zich laat uitrusten, heeft zijn kunnen al bewezen in heel wat andere modellen van Fiat en Chrysler. De 2.0 Mjet liter kwijt zich uitstekend van zijn taak, met genoeg panache om zich op eender welke ondergrond vlotjes uit de slag te trekken. Zelfs zijn verbruik kleurt, met een gemiddelde dorst van 5,9 liter per 100 km, netjes tussen de lijnen. Met dank aan de achteras die bij normaal kilometervreten wordt losgekoppeld, bijgevolg niet nodeloos ligt mee te draaien en daardoor helpt de dieselconsumptie te temperen.

Een zelfontbrander die in de stoerste der Renegades immer geholpen wordt door een negentrapsautomaat. Die ZF-bak debuteerde eerder al in de Cherokee en neemt nu dus ook de gangwissels van de kleinste van de familie voor zijn rekening. Jammer genoeg transplanteerde Jeep eveneens diens wijfelende karakter, waardoor het rijcomfort ietwat wordt gecompromiteerd.

Hoe prettig is het binnenin toeven?

Met 4,2 meter in de lengte, 1,8 meter in de breedte en 1,7 meter in de hoogte (dat laatste enkel voor de Trailhawk) schurkt de Renegade aan bij de C-segmenters van vandaag. Ook binnenin positioneert hij zich in die klas, met zelfs achterin een hoop been- en hoofdruimte (voordelen die hangen aan de vierkante bouw).

Alleen in de koffer verslikt de Renegade zich wat. Met 351 liter raak je in middenklassegezelschap nu eenmaal niet verder dan ‘goed geprobeerd’. Dat geldt evenzeer voor de 1.297 liter die je maximaal in de Jeep gelepeld krijgt als ook de achterbank neer gaat.

De dashboardlayout is dan weer typisch Jeep. De bijzonder handige, 7 duim grote digitale tellerpartij werd weggeplukt uit de Cherokee, weliswaar hier en daar opgesmukt met alweer een bijzonder geinige toets. De modder die de rode zone moet afbakenen is daar een goed voorbeeld van. Net als de verschillende spatlagen die je binaire Renegade krijgt aangemeten telkens je in het Selec-Terrain een stand verschuift.

38_Renegade_Trailhawk33_Renegade_Trailhawk

Jammer genoeg blijven ook de harde plastics van de partij, terwijl sommige functietoetsen wat steviger aan hadden mogen voelen, kritiek die zich deels gecounterd ziet door een op het eerste zicht puike assemblage. We hebben het interieur, letterlijk, op geen valse noot kunnen betrappen. Dat is ooit anders geweest.

Het is dan ook aangenaam stil in de Renegade. Jeep heeft zich de nodige moeite getroost het interieur zoveel mogelijk te isoleren tegen storend omgevingslawaai, inzet die duidelijk heeft geloond. De ingenieurs creëerden een soort cocoon waar zelfs een op z’n staart getrapte 2 liter-diesel nauwelijks doorheen raakt.

Het laat des te meer ruimte te genieten van de luxe die de Amerikanen in de aanbieding hebben. Want de Renengade zou geen Jeep zijn mochten de zetels zich niet laten hullen in leder, er geen degelijk infotainmentmodule in de middenconsole zou prijken of je deuntjes niet uit een gepimte stereo konden ploffen (een Beats-systeem in dit geval).

24_Renegade_Trailhawk

Hoe rijdt de Renegade?

Zoals al gezegd, weet de Trailhawk op ruw terrein meer dan zijn mannetje te staan. Al betekent dat niet dat je asfalt daarom links zou moeten laten liggen. De Renegade houdt keurig de uitgestippelde lijn, blijft immer met vier wielen op de grond en veegt oneffenheden afdoend onder de mat. Ook hier met enige dank aan de MacPhersons rondom.

Ondertussen verzorgt de elektrische bekrachtiging de communicatie met de voorwielen. Het geleverde gevoel zorgt daarbij nooit voor een wauw-effect (ondanks zijn variabele bekrachtiging), maar laat zich desalniettemin zelden op foutjes betrappen. Enkel biij stevig doorjassen op de snelweg, durft het stuur zich al eens verslikken als een bries de Renegade richting kant wil blazen. Een euvel dat echter evenzeer te wijten is aan de hogere bouw van de Trailhawk én diens standaard meegeleverde vierseizoensbanden.

Wat moet dat kosten?

Vanaf 33.000 euro parkeer je een Renegade Trailhawk in je garage. Of bovenop je berg. Het enige wat namelijk echt ontbeert, is aangepast terrein. We zien immers niet goed in waar in Vlaanderen deze Renegade zijn capaciteiten ten volle aan kan wenden.

Maar goed, als je er de gevraagde som voor neer wil tellen, mag je je wel verwachten aan een volledige uitrusting, alle voorgenoemde terreinsnufjes, een specifieke tenue én een goedkeurende ‘Trail Rated’-badge op de flanken.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De Renegade heeft ons aangenaam verrast. De Jeep is origineel, praktisch, comfortabel, luxueus en eens op onverhard quasi onstopbaar (toch als Trailhawk). Hier en daar klinken nog wat valse noten (om de handschoen echt keihard in het gezicht van een Qashqai of ix35 te kunnen slaan had bijvoorbeeld de koffer wat groter gemogen), maar al bij al toont dit kleine SUV-je zich als een te vrezen uitdager voor de gevestigde waarden.

03_Renegade_Trailhawk

Wie zijn de concurrenten?

Een bijzonder interessante vraag. Bij Jeep zelf heette de Mini Countryman initieel als de belangrijkste uitdager. Het hoeft waarschijnlijk niet gezegd dat de Amerikanen onderhand afgestapt zijn van dat licht absurde idee.

Nee, de echte competitie moet worden gezocht in zowel het B- als het C-segment. De Renegade valt immers tussen de Mokka’s en de eerder vernoemde Qashqai’s van deze wereld. Eigenlijk zou je hem nog het best kunnen vergelijken met een Skoda Yeti, maar dan met terreinskills die naam waardig.

Motor: 1956 cc, L4 (turbodiesel), 125 kW/170 pk bij 3750 opm, 350 Nm bij 1750 opm Transmissie: vierwielaandrijving, negentrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4232/1804/1689 mm Prestaties: 201 km/u, 0-100 km/u in 8,9 sec. Normverbruik: 5,9 l/100 km CO2-uitstoot: 155 g/km Prijs: 33.000 euro

 

In dit artikel : Jeep, Jeep Renegade

Geschreven door op