Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Prototypes en conceptcars / Gaat Kia op M3-jacht met deze Stinger GT420?

Met de hulp van het Hyundai Motor Europe Technical Centre in het Duitse Rüsselsheim heeft de Britse tak van Kia deze Stinger GT420 ontwikkeld. Die is en lichter en krachtiger, dus stukken sneller.

Overzicht :

Het einde lonkte. Deze Kia zou vernietigd worden, een lot dat deze Stinger deelt met zoveel andere preproductiemodellen. Dit Chroma Red gespoten exemplaar had gediend als ontwikkelingsprototype, als homologatiemodel en als testwagen, maar na 15.000 hard bevochten kilometers op de klok leek zijn rol uitgespeeld. De Britse tak van het Zuid-Koreaanse merk besliste er uiteindelijk anders over. Deze Stinger diende uiteindelijk als basis voor de GT420.

Die 420 verwijst naar het vermogen van de stevig onder handen genomen V6-biturbo. Een flinke verbetering, want in standaardtrim is de 3,3 liter-krachtbron goed voor 370 pk. Het maximale koppel klimt intussen van 510 naar 560 Nm. De achttrapsautomaat krijgt een verbeterde koeling en een aangepaste kalibratie, zodat hij sneller op- en weer terugschakelt.

Kia Stinger GT420

Parkeersensoren

Om het prestatiepotentieel van de Stinger GT420 verder te verhogen, bespaarden de ingenieur liefst 150 kilogram. Deze Kia doet het zonder achterbank en zonder airbags, zonder parkingsensoren en isolatiemateriaal. De achterruiten werden vastgelijmd, zodat ook het mechanisme om ze te openen of te sluiten overboord kon, terwijl het glazen zonnedak gewisseld werd voor een stalen opvulpaneel. In de plaats komen Sparco-sportstoelen en een rolkooi.

Ook het onderstel van de Kia Stinger GT420 kreeg een upgrade middels verstevigingen aan de onderhuidse koetswerkstructuur, middels de installatie van grotere Brembo-remmen, middels OZ-negentienduimsvelgen en Pirelli Trofeo E-banden (maatje 235/30 voor- en 265/30 achteraan), middels Eibach Pro-dempers en noem maar op. Verder noteren we een extra splitter onder de neus (van Stillen) en een aangepaste diffusor onder de kont (van Air Design).

Kia Stinger GT420

M3-concurrent?

Maar maak er geen concurrent voor de Audi RS5 Sportback of de BMW M3 van. Want de Kia Stinger GT420 is een puur voor circuitgebruik ontwikkeld hobbyproject zonder concrete productieplannen. Ideaal om het potentieel van deze Koreaan te tonen, maar verder commercieel totaal irrelevant. 

De Amerikaanse markt heeft wel recht op een sportievere variant van de Kia Stinger. Die in een oplage van 800 exemplaren gebouwde versie krijgt de GTS-badge op de achterklep gekleefd, komt met een oranje koetswerkoutfit en doet het met een speciaal 4x4-systeem met driftmodus.

 

 

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken