Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Kia Ceed 1.4 T-GDI (2018)

Kia is klaar met de derde generatie van de Ceed, gebouwd en ontwikkeld in Europa. AutoWereld doet de test met de 1.4 T-GDI.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De nieuwe Kia Ceed, de derde generatie alweer. Voortaan zonder afkappingsteken en zonder sportieve driedeursvariant. Die wordt vervangen door een Shooting Brake en zal ProCeed gaan heten. Verder telt het gamma nog een klassieke, eerder praktische dan chique breakversie.

Kia legt de lat hoog. Omdat de Ceed een sleutelmodel is voor Europa en omdat ze geen meeloper meer willen zijn, wel de spelbepaler. Hoe maken denken ze die marketingleuze waar te maken?

  • Evolutie van het bestaande onderstel
  • Extra aandacht voor materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit
  • Introductie van heleboel rijhulpsystemen
  • Herwerkt motorenpalet met nieuwe benzine- én dieselmotorisaties
  • 4 T-GDI vervangt atmosferische 1.6
  • Drie uitrustingsniveaus: Much, More en GT-Line

Is het een volledig nieuwe Kia Ceed? Het lijkt eerder een facelift...

Revolutionair anders is de nieuwe Ceed niet. Niet technisch: de ingenieurs hebben zich niet zozeer ingespannen om een nieuw concept te brengen, maar om de zwakke punten van zijn voorganger weg te werken. En niet visueel: enkel als je goed kijkt, zie je de strakkere vormgeving, met een lijnenspel dat de breedte van de auto accentueert.

Toch gaat het niet om een eenvoudig doorslagje. Wat het onderstel betreft, is de verwantschap met de vorige Kia Ceed dan duidelijk qua gebruikte technieken, maar aan de afstelling werd wel grondig gesleuteld. Ook de aandrijving werd gedeeltelijk vernieuwd, met nieuwe benzine- én nieuwe dieselmotoren.

Het motorengamma begint met de atmosferische 1.4, een viercilinder die wel al even kennen en die een vermogen van 100 pk levert. De vroegere 1.6 maakt plaats voor de geblazen 1.4 T-GDI, die 140 pk sterk is. De 1.0 T-GDI, een drukgevoede driepitter die 120 pk heeft, nestelt zich daar mooi tussenin.

Op dieselvlak introduceert Kia de nieuwe 1.6 CRDi, die verkrijgbaar is met ofwel 115 ofwel 136 pk. In een later stadium volgt de Ceed GT, aangedreven door een 1.6 T-GDI van 204 pk. Er is geen sprake van een echte hot-hatchvariant à la Hyundai i30 N.

Hoe doet die 1.4 T-GDI het in de nieuwe Kia Ceed?

Uitstekend, vooral in combinatie met de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. De turbomotor mag dan wat pit missen, maar verder toont de 1.4 T-GDI zich een zeer aangename en soepele benzinemotor die de Kia Ceed past als een handschoen.

Hoe rijdt de Ceed dan?

De nieuwe Ceed rijdt een stuk volwassener dan zijn voorganger. Bij Kia maken ze graag de vergelijking met de Stinger, al hebben ze naast de badge weinig tot niets met elkaar gemeen. Nu werd er duidelijk gesleuteld aan de set-up van de ophanging, waardoor de Ceed aanvankelijk wat stugger aanvoelt.

In de praktijk blijkt al gauw dat Kia een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek gevonden heeft, met een speciale vermelding voor het sterk verbeterde stuurgevoel van de nieuwe ten opzichte van de vorige Ceed.

Is ook het interieur erop vooruit gegaan?

Binnenin oogt de Kia Ceed een stuk coherenter, wat er samen met de verbeterde materiaalkeuze voor zorgt dat het interieur een flinke kwaliteitsinjectie krijgt. Het oogt alleen wat somber. Het centrale multimediascherm ziet er niet alleen goed uit, maar laat zich ook makkelijk bedienen. Juist jammer dat het TomTom-navigatiesysteem wat sloom overkwam.

De stoelen geven veel steun en zitten aangenaam, achteraan is er behoorlijk wat bewegingsruimte. De nieuwe Kia Ceed pronkt ook met een groter koffervolume dan zijn voorganger. Met de natuurlijk ook (in twee delen) neerklapbare achterbank nog in gebruik bedraagt het al 395 liter.

Het AutoWereld-verdict?

Hoewel de nieuwe Kia Ceed nauwelijks duurder geworden is, toont de derde generatie zich beduidend volwassener dan zijn voorganger. Dat zal nodig zijn ook, want deze Koreaan strijdt in een bijzonder competitief marktsegment.

 

In dit artikel : KIA

Geschreven door op