Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Honda E Advance (2020)

Een heel bijzonder ding, de Honda E, waarmee de Japanners de elektrische stadswagen naar een nieuw niveau hijsen. AutoWereld doet de test.

37.500 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een kleintje waarnaar we enige tijd hebben uitgekeken, zeker na het prototype van enkele jaren geleden, dat er spectaculair goed uitzag. De uiteindelijke E is iets gewoner geworden, maar nog altijd bijzonder. Essentieel om weten is dat Honda gekozen heeft voor een iets kleinere batterij dan in deze prijsklasse de norm is tegenwoordig, maar ook geld in de omkadering heeft gestoken. En dat maakt er een verkwikkend totaalpakket van:

  • Gebouwd op eigen, achterwielaangedreven platform
  • Vriendelijke en unieke vormgeving
  • Batterij van 35,5 kWh met vloeistofkoeling en snellaadfunctie
  • 210 km autonomie
  • Interieur als multimediale leefruimte
  • Vanaf 34.500 euro

De concurrentie:

  • De bestverkochte is de Renault Zoe, een vaste waarde de BMW i3 en overtuigende nieuwkomers de Opel Corsa-e en Peugeot e-208.

Testomstandigheden:

  • In en rond Valencia, met zowel stedelijk, landelijk als snelwegverkeer.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Platinum-wit parelmoerlak
  • Opties: geen
  • Banden: Michelin Pilot Sport 4, 205/45 ZR17

Leuke weetjes:

  • De E zal niet de enige EV worden op dit achterwielaangedreven platform. Een van de verantwoordelijke ingenieurs schetste ons het ontwerp van een klein sportwagentje waarvan hij droomt. Maar dat misschien al wel halfweg realiteit is.
  • Op de grote multimediaschermen kan je via de hdmi-poort een Chromecast of spelconsole aansluiten. Of je kan er een levensecht aquarium op afbeelden, met vissen die je met je vingers van hier naar daar kan lokken.

Is dat rijbereik niet wat te weinig, voor die prijs?

Die verhouding zet deze E in een slecht daglicht tegen auto’s als de Zoe of de modellen van PSA, die voor dat geld 300 kilometer en meer beloven. Honda heeft de batterij bewust iets kleiner gehouden, omdat het gelooft dat bij grootstedelijk gebruik zo’n 200 kilometer ruimschoots volstaat, wat klopt.

Anders dan Renault hebben de Japanners wel geïnvesteerd in een vloeistofkoeling, wat de accu bruikbaarder maakt bij vriestemperaturen en hitte, en wat snelladen mogelijk maakt, weliswaar tot 50 kilowatt.

Bovendien konden ze zo nog wat ontwikkelingsbudget overhouden voor andere snufjes. Zoals cameraspiegels en uitklappende klinken, die minder luchtweerstand genereren, een onafhankelijke achterophanging, een goede standaarduitrusting en een ronduit indrukwekkend multimediasysteem.

Hij ziet er helemaal anders uit dan we van Honda gewend zijn?

Hij heeft inderdaad niet die kanji-achtige stijl van een Civic, wel een sobere en zachte carrosserie, met minzame ronde koplampen. Omdat het een stadsrakker is, en Honda meent dat een agressor daar niet op sympathie zou rekenen.

Vanbinnen is hij opgevat als een woon- en werkruimte, met een sofastof op de zetels en brede schermen. Behalve de twee exemplaren voor de zijspiegels, en daarnaast ook de digitale achteruitkijkspiegel centraal, tref je voor je neus nog eens drie kleurenscherm, samen kamerbreed. Om tijdens het laden de tijd nuttig dan wel aangenaam te besteden kan je de hdmi-aansluiting benutten, maar voor wie wil werken is er net zo goed een 230V-stopcontact en wifi. Er is daarnaast veel bergruimte, diverse bekerhouders en een ruim kastje tussen de voorzetels. De koffer is echter klein, en de achterbank helaas enkel in één stuk neerklapbaar.

Hoe zit hij technisch in elkaar?

De batterij zit in de vloerplaat en de motor tussen de achterwielen, terwijl je in de snuit randapparatuur aantreft. Je kan kiezen uit twee motoren, de Advance heeft 113 kW, de gewone E heeft er 100. Op de 0-100 km/u scheelt dat 0,7 seconden, en de sterkere versie heeft zo’n 5% minder autonomie. Het prijsverschil is 3.000 euro.

Doordat er vooraan geen motor, versnellingsbak of cardanassen zitten, hebben de wielen een scherpe uitslag, wat de draaicirkel klein maakt. Met dit ding kan je in een gewone straat rechtsomkeer maken zonder te manoeuvreren.

Zoals bij alle EV’s zit de bulk laag en centraal, wat de balans ten goede komt. Dat maakt ook dat er geen te stugge antirolstangen of dempers van doen zijn, en dat dient dan weer het comfort.

Hoe rijdt de Honda E?

Onderweg is dit een erg prettig karretje, de achterwielaandrijving maakt de E extra kwiek. Het is geen sportwagen, wel gewoon een heel gemanierde en beweeglijke stadsauto, die ook op de snelweg erg stabiel blijft. Wij testten enkel de iets snellere Advance-versie, maar de basisvariant lijkt ons alles in acht genomen, dus ook prijs en rijbereik, veruit de betere keuze.

Zoals bij de meeste elektrische auto’s kan je kiezen uit verschillende manieren van rijden, met name de remenergierecuperatie is instelbaar. Je kan zelfs een éénpedaal-functie activeren die de auto tot stilstand laat uitbollen zonder dat je de rem moet aanraken, allemaal in dienst van het maximaal herwinnen van energie. Even wennen, maar het werkt intuïtiever dan het lijkt.

En de prijs?

De basis-E begint bij 34.500 euro, de Advance kost 3.000 euro meer, met wat extra uitrusting erbovenop, waaronder de uitstekende geluidsinstallatie met 8 luidsprekers. Opties zijn er niet, en elke variant heeft standaard alle rijhulpsystemen, een glazen dak, het multimediasysteem, verwarmde zetels, enzovoort.

Het AutoWereld-verdict?

Dit kleintje heeft indruk gemaakt, al is zijn gebruik iets eenzijdiger dan dat van een elektrische Corsa of 208, die een grotere koffer en meer autonomie hebben. Maar voor in en om de stad is dit een droom, met zijn smalle bouw, kleine draaicirkel, vlotte manieren en ontzettend aangenaam interieur. Een doordenker, zoals alle Honda’s eigenlijk.

Verwante testen

In dit artikel : Honda, Honda Honda e

Geschreven door op