Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes A 250 e (2019)

Ook de Mercedes A-Klasse wordt hybride. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De plug-in hybride versie van de A-Klasse, met een aandrijflijn die je ook in de vierdeurs en in de monovolumevariant (B-Klasse) kan krijgen. Met dus een combinatie van een verbrandingsmotor, een 1.3-turbo van 160 pk, en een elektromotor, goed voor 75 kW.

De tandem genereert 218 pk, gaat van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden en heeft een normverbruik van 1,4 l/100 km. Dat laatste enkel als je maximaal gebruikmaakt van de batterij, die volgeladen 60 à 70 kilometer haalt.

De CO2-uitstoot: 33 g/km. Da's aanlokkelijk voor de bedrijfswagenmarkt, en ook voor Mercedes' gemiddelde uitstoot, die vanaf volgend jaar streng gecontroleerd wordt door Europa.

Wat verandert er?

De elektromotor zit tussen de 1.3, die we ook terugvinden in onder andere de Renault Clio, en de gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling, en neemt nauwelijks ruimte in.

De batterij van 15,6 kWh zit onder de achterbank, de benzinetank van 35 liter onder de koffervloer. Daardoor was er geen ruimte meer voor de uitlaat, die loopt dan ook niet door tot achter (anders dan het lijkt, met die valse sierstukken in de achterbumper), maar de knalpot en de pijp zitten middenin de bodemplaat, vlak voor die accu.

Je zou denken dat dit bij extreme belasting - 's zomers volgeladen in de bergen, bijvoorbeeld - weleens zou kunnen oververhitten, maar de Duitsers verzekerden ons dat ze dat allemaal zorgvuldig getest hadden. Wat ze niet opgelost gekregen hebben is echter het extra rumoer. Wanneer je het gaspedaal vloer en de 1.3 tot leven wekt, dan hoor je duidelijk het gebrom onder je.

Verder merk je weinig van de interactie tussen de twee aandrijvingen. Net als Audi's nieuwste stekkerhybrides werkt de boel op zijn best wanneer je de navigatie activeert, dan kent de auto op voorhand het traject en kan de boordcomputer van bij de start bepalen hoe hij de elektrische energie het efficiëntst aanwendt.

Bij normaal gebruik geeft de auto zoveel mogelijk de voorkeur aan elektrisch rijden, het is pas wanneer je wat meer vraagt, dat de benzinemotor zich met de zaken komt moeien.

Conclusie?

Een bijzonder interessant aanbod voor de bedrijfswagenmarkt, met een elektrisch rijbereik waarmee vele Belgen hun dagelijkse verplaatsingen emissieloos kunnen doen, mits gedisciplineerd opladen. Voor particuliere kopers is deze A 250 e minder geschikt, met zijn prijs van zo'n 40.000 euro kan je elders meer waar voor je geld krijgen.

Geschreven door op